Top 5: mannenblunders bij het rijden

man-auto Ik zag al een paar goede suggesties voorbij komen op Autoblog: gelukkig kennen veel heren zichzelf en hun blunders in het verkeer maar al te goed. En het is altijd lastig om de hand in eigen boezem te steken. Dat is voor heren waarschijnlijk nog moeilijker? Flauw! πŸ˜‰ Nogmaals: ik ben zelf de laatste die alles altijd helemaal goed doet, maar hier dan De mannenblunder Top 5 van opbouwende kritiek voor mobiele mannen:

1. Geen richting aangeven.
Ik vind het echt opvallend dat deze fout vooral door mannen gemaakt wordt en ik zie het vooral gebeuren op de vele rotondes die ons land rijk is.rotonde
Vinden zij soms dat iedereen hen maar gewoon moet begrijpen? Denken ze dat andere medeweggebruikers gedachten kunnen lezen? Kan het ze gewoon geen donder schelen? Of zijn ze gewoon zo met zichzelf bezig dat ze het gewoon vergeten? Ik denk dat ‘t een van die laatste twee is… Wat denken jullie, dames, heren?

2. Snijden
Het gebeurt vooral als ik me in schattige leen-gebakjes voortbeweeg. Misschien vloeit het voort uit de gedachte dat vrouwen toch ‘altijd te langzaam rijden’. Dus zodra mannen zo’n petit fourtje zien, automatisch denken: ‘vrouw, langzaam, inhalen’. En het er door ze te snijden nog even inwrijven dat ze te langzaam rijdt. Nu kachel ik toch altijd pittig door, ook in de kleine auto’s. Dus er is volgens mij ook een vooroordeel aan het werk hier… Heren, wat introspectie graag. Niet alle vrouwen en niet alle kleine auto’s doen het verkeerd in het verkeer.

cartoon-inhalen (Deze cartoon illustreert dat niet trouwens, die vind ik gewoon grappig.)

Dan zie ik het volgende snijd-scenario vaak: ik rijd op de snelweg en haal een medeweggebruiker in via de middelste rijstrook (het is een driebaansweg). Mijn snelheid ligt tussen de 120 en 140 km/h. Over een paar honderd meter is een afslag. Er doemt een man in een dikke auto op in mijn binnenspiegel die minstens 160 doet. Die haalt mij via de linkerbaan in – om vervolgens helemaal naar rechts uit te wijken – mij in het proces snijdend – omdat hij de snelweg via de afslag verlaat!
Ik zie dit zo vaak: wat is dat toch heren?? Zo wordt een auto dus een moordwapen.

3. Inhalen om het inhalen.
Een blonde vrouw in een rode Alfa GT wekt wat reacties op. Daaraan ben ik inmiddels wel gewend. En dus doe ik niet moeilijk als men mij inhaalt terwijl ik de snelheidslimiet al aan mijn laarsjes lap en een soort ‘wedstrijdje’ met me probeert te beginnen. Sterker nog, soms – als het verkeer het toelaat – ben ik best te porren voor een ‘spelletje’. Maar waar ik moeilijker aan kan wennen zijn van die heren die me – al rijd ik 160 op links en ben ik overduidelijk aan het inhalen – me toch rechts voorbij willlen. Zodat ze vervolgens vreselijk op de rem moeten omdat degene die ik aan het inhalen was daar rijdt. Vervolgens hangen ze een tijdje rechts naast je, loerend naar een mogelijkheid om je toch rechts te kunnen inhalen en er pal voor je bumper tussen te voegen. Even laten merken dat ze sneller zijn? Even het ‘baasje’ uithangen? Ik begrijp het niet en zucht altijd maar een beetje.

ritsen_affiche

4. Anderen niet laten invoegen
Veel mensen (m/v) begrijpen het fenomeen ritsen niet: dat je dus als drie rijstroken veranderen in twee rijstroken je op links helemaal doorrijdt naar het einde en daar pas invoegt. Wat gebeurt er dan: de heren kijken allemaal stoicijns voor zich uit en rijden bumper aan bumper. En willen je er niet tussen laten. Laatst kreeg ik zelfs een opgestoken middelvinger te verwerken. Terwijl ik het gewoon goed doe en zelfs nog keurig richting aangeef en oogcontact probeer te maken ook! Bovendien: waar is de hoffelijkheid gebleven mijne heren! Echt heel niet leuk, dit… de bumpersticker: ‘De heer in het verkeer is meestal een vrouw’ is dan ook erg herkenbaar.
Ik laat mijn auto altijd gewoon ‘kruipen’ (dus eerste versnelling en gas gewoon los) als ik in die rij of in files sta. Zo houd ik een autolengte afstand, kan iedereen invoegen en loopt het verkeer veel vlotter door.

ritsen

5. Vieze gewoontes
Omdat je auto toch een soort huiskamer wordt, wanen veel mannen zich in het verkeer onbespied. En graven dan onbeschaamd in hun neus. Hoe vaak ik ‘s ochtends (voor mijn nespresso) al nietsvermoedend om me heen heb gekeken en bij de aanblik van een vinger die tot aan het laatste kootje in een neusgat verdwijnt bijna over mijn nek ben gegaan. Ik ga echt kokhalzen als ze de buit dan ook nog opeten. GADVERDAMME! Kijk: iedereen peutert wel eens in zijn neus. Maar wees je er nou van bewust dat je ‘on display’ zit in een auto. Misschien heeft je moeder het je nooit verteld, dus hierbij: pak een zakdoek en snuit je neus! Viezerik!

34 Comments on “Top 5: mannenblunders bij het rijden

  1. 1: onschuldig
    2: onschuldig
    3: soms…..mocht ik jou daarintegen ooit nog eens tegen komen dan bijf ik er wel ff naast hangen om je uit te nodigen voor een bakje.
    4: soms: maar alleen bij echt huftergedrag van de andere kant.
    5: bah!!

    Wat zegt dat nu over mij??

  2. Denk dat de meeste mannen (incluis ik) hier zich zelf niet in de punten herkennen maar het wel bij andere mannen zien. Maar die “andere mannen” zijn dan ook niet geinteresseerd in de zieleroerselen of de opinie van een Carwoman over een auto.
    Die “andere mannen” lopen gewoon nog een klein beetje achter in de evolutie, kan gebeuren. πŸ˜‰

  3. VBH-fan: ik denk dat je gelijk hebt. Al zal het ook met testosteron-levels te maken hebben. Sommige mannen zijn van nature wat agressiever. Oftewel: hebben nog wat meer holenbeer-gedrag πŸ™‚

  4. @Bart: mwah, dat je redelijk geciviliseerd bent. Toch? Nu nog je kalmte bewaren als een hufter wil invoegen. Kost mij soms ook moeite hoor, eerlijk is eerlijk. Maar voelt wel goed om zo iemand gewoon lekker voor te laten gaan. Ik heb niet meer de illusie dat ik eerder thuis kom als er een paar auto’s voor me gaan.

  5. Tja, vaak een combinatie van zelfoverschatting en onachtzaamheid!! Harder rijden dan ze aankunnen… :mrgreen:

    TIP (m/v): Rij met je hart Γ©n verstand; da’s meer ontspannen en bovendien stukken voordeliger πŸ˜‰

  6. “hufter…Maar voelt wel goed om zo iemand gewoon lekker voor te laten gaan. ..”

    Ja, doe ik ook altijd. Ik heb liever zo’n mafkees voor me dan achter me. Kan ik zelf bepalen hoeveel afstand er tussen ons in blijft.

  7. Wat betreft punt 1 wordt ik werkelijk misselijk van hoe weinig dat nog gebeurt…..knipperen is overduidelijk ‘uit’…inderdaad een mannending om dat niet te doen zo merk ik….gebrekkig, niet alleen op rotondes trouwens.
    Over andere zaken hebben we het maar niet (macho gedrag inderdaad).

    Wat zou het toch geinig zijn als iedereen om de 5 jaar een rij-examen moest afleggen….en wat zou het dan stil worden op de wegen: ik denk (lees: weet) dat 90% zakt!

  8. Mijn vriendin ergert zich altijd suf aan mensen die geen richting aangeven als ze afslaan op een rotonde… Maar het wrange is, zelf doet ze dat NOOOOOOOOOOIT (!!!!)..
    Ik heb het al vaak genoeg aangegeven, maar het is er niet in te slaan (bijna geprobeerd, leek me alleen niet effectief)..
    Ikzelf vind het ook vreselijk, maar geef zelf wel altijd richting op een rotonde aan. Juist om die vreselijk irritante verwarring te voorkomen

  9. Wat betreft inhalen om het inhalen… Die drang heb ik wel heel vaak, maar over het algemeen kan ik me wel beheersen. Ik heb die drang vooral als een “langzamere” auto mij inhaalt.

    En elkaar de ruimte geven bij het ritsen, bij mij zijn het doorgaans vrouwen die steevast blijven plakken op een rijbaan en niet eens kijken of er iets anders aankomt.

    Maar ik blijf bij de conclusie dat mannen beter rijden dan vrouwen, dit is zelfs bewezen in verscheidene onderzoeken.

  10. Ach, eigenlijk herken ik me wel in die man. Alleen geef ik wel altijd richting aan. En neuspeuteren hou ik me ook niet echt mee bezig..

  11. Een enkele keer vergeet ik mijn knipperlicht, neuspeuteren en opeten is gewoon lekker. Mannetjesgedrag ben ik mee gestopt.

  12. DAt inhalen om te inhalen,
    ik geef Jesko groot gelijk.
    Wat mij daaraan iriteert is dat – meestal zo’n geitewolle sokke neuker met een opel mpv – zijn best doet om met 140 in te halen en dan voor mij 110 gaat rijden waar 120 is toegestaan.
    Of dan van die eikels in de wat duurdere auto’s die menen dat als je links rijd en bezig bent met een inhaalmanouvre waarbij je toch al 140 rijd nog harder gaat zodat zij er langskunnen.
    Voor de rest is de lijst zeer herkenbaar dan wel niet bij mij.

  13. Geen richting aangeven, grrrrrrrr. Nu doe ik er al zo lang over om op gang te komen in mijn truck. Als ik een rotonde nader wil ik wel graag weten wat iedereen gaat doen. Zo weet ik optijd welke van mijn 16(!) versnellingen ik kan nemen. In de personenwagen vind ik geen richting aangeven ook net zo irritant.

    Mooie meid in een net zo mooie auto? Ik nader ze, ik kijk even en ik rij ze voorbij.

    Alleen als ik echt flinke haast heb wil ik nog weleens snijden. “Flinke haast hebben” is iets wat ik steeds minder heb.

    Ik laat ruimte genoeg over voor 1 auto bij het ritsen. Heel vaak blijkt dat voor de gemiddelde automobilist nog te weinig, want ze twijfelen nog al lang om in te voegen.

    En neus peuteren doe ik echt allen als ik zeker weet als niemand kijkt, hahahaha. πŸ˜›

  14. Hm geen richting aan geven zie ik bij alle automobilisten steeds vaker gebeuren. Niet alleen mannen doen het niet meer maar vrouwen ook niet. Het lijkt wel alsof iedereen ineens te lui is geworden om zijn vinger te bewegen, want oh oh oh wat is dat toch veel werk.

    Ikzelf ben absoluut geen heilig boontje, maar ik ben wel 1 van de weinigen die OVERAL waar het nodig is zijn richting aangeeft. Op rotondes afslagen en zelfs bij baan verwisselen. En dat laatste is echt een zeldzaamheid geworden.

  15. Ritsen doorrijden tot het einde? Ja, als je file wilt wel ja. Als je ‘t goed wilt doen ga je vanaf ‘t bordje “ritsen vanaf hier” je snelheid aanpassen op de strook rechts van je zodat je rijdend en dus niet REMMEND in kunt voegen en zo ‘t geheel rijdend houdt. Beetje pot verwijt de ketel, jij hippe mevrouw in je Alfa GT. Dit artikel riekt naar meer compensatie drang dan de gemiddelde te klein geschapen man.

  16. Ik heb twee gezichten in het verkeer.
    ten eerste ben ik heel erg hoffelijk.
    en aan de andere kant is de weg wel een beetje mijn persoonlijke circuit. (niet te overdreven)
    enigste waar ik me een beetje mee kan vergelijken is het niet richting aangeven op rotondes, soms heb je er een aantal vlak achter elkaar en dan word je op een gegeven moment gewoon moe van die knipperlicht de heletijd aan te zetten terwijl je de rotonde door stuurt.
    bij 1 rotonde doe ik heb gewoon wel aan.
    en ik erger me er zelf ook aan als anderen hem niet aan zetten. toch wel irritatie nr.2 op mijn lijstje.

  17. 1. Zie ik vrouwen net zo vaak doen, buiten rotondes vaker dan mannen.
    2. Misschien licht schuldig en zeker terecht mannenprobleem.
    3. Terecht en misschien heb ik het ook wel eens gedaan.
    4. Van de week nog gehad door een vrouw en niet voor het eerst, deze fout komt zowel bij mannen als vrouwen voor echter mannen doen het vaker express, en vrouwen vaker uit onbegrip / onkunde.
    5. Guilty ik zal er op letten goed!

  18. @Jordi, moest erg om je comment lachen, al vind ik de toon enigszins agressief. Ben je ook zo in het verkeer? Volgens mij leg je het goed uit hoor. Er zijn altijd mensen die het beter weten he? πŸ˜‰

  19. 1. Nooit, het meest vervelende wat je in het verkeer kan doen. @HyperTeHK Vooral op de snelweg willen de meesten het nog wel eens vergeten.
    2. Af en toe, maar eigenlijk alleen wanneer men mij de ruimte niet gunt bv. als ik moet afslaan (afrit) en het is druk.
    3. Waarom rij jij 160? Dat is helemaal niet meer verantwoord, aangezien je dan niet meer aan het inhalen bent maar gewoon ergens langs raced.
    4. Met ritsen gun ik iedereen de ruimte, omdat als men dat niet doet er vervelende opstoppingen komen en daardoor files/ongelukken.
    5. Moet jij niet op het verkeer letten?

  20. @Zwerver: uiteraard rijd ik alleen daar hard waar het kan. En als ik in de file sta of voor een verkeerslicht dan kijk ik wel eens naar anderen ja, moraalriddertje jij.

  21. Weten jullie trouwens waarom zoveel vrouwen zo dicht op hun stuur kruipen?
    Dan kunnen ze hard in het stuur bijten als jullie blunders maken!!
    Is een betere manier van omgaan met agressie, al laat het wel vreemde sporen achter. Daar krijg je vragen over als hem inruilt πŸ˜‰

  22. 1. Vrij irritant. Onschuldig.
    2. Niet op die manier. Ik ben echter wraakzuchtig…
    3. “Een blonde vrouw in een rode Alfa GT wekt wat reacties op.”
    Herkenbaar. Dan echter met een rode rx8. Geeft soms hilarische taferelen. πŸ˜†
    Niet altijd onschuldig. Beetje uitdagen kan leuk zijn. 😈
    4. Be my guest. Die ene minuut maakt ook niet meer uit.
    5. Dat wilde ik helemaal niet weten.

  23. De ergste mensen in het verkeer zijn mensen die zich aan dingen ergeren en storen. die halen vervolgens geergerde acties uit of nog erger, maken agressieve gebaren, nemen vaak onnodige risico’s zoals vlak achter iemand rijden.
    doe gewoon relaxt, laat eens iemand voor, geef eens wat extra gas voor diegene die wat extra haast heeft en laat het je vooral niet naar het hart gaan πŸ˜‰

  24. Jurrian; exact mijn gedachten!

    Over dat ritsen even; hier zie je meestal dat de mensen beginnen in te voegen zodra ze merken dat hun rijbaan gaat verdwijnen, enkele honderden meters op voorhand dus. Dan heb je echter ook van die rijders die ff doorracen tot aan het effectieve punt waar het vak verdwijnt, en dan eisen dat ze er ogenblikkelijk tussen mogen ‘want ja, ritsen he’. Als je dan op het invoegvak even bumper aan bumper rijdt, kan ik het nog wel begrijpen eigenlijk… Ik heb echter ook meegemaakt dat ik ergens aankwam waar blijkbaar al een tijdje werken waren en veel mensen op een kruispunt al rechts voorsorteerden (maar dat was ook een vak om een andere richting uit te gaan, dus ik deed dat niet). Redelijk snel na het kruispunt zie je ook effectief de borden van de wegenwerken staan en wil ik dus invoegen. Rechts van me reed echter een of andere kerel die stoicijns 2-3 meter achter zijn voorganger bleef rijden. En de persoon achter hem ook. Nu heb ik een mooie auto waarvan ik de lak niet wil beschadigen, dus ben ik maar even trager gaan rijden tot die vriendelijke trucker me voorliet. Dit is dan weer een negatief gevolg van wat ik hierboven beschreef vermoed ik.

    En dan even over dat pinken. Ik vind het niet vervelend op zich dat je het niet doet, enkel kan het levensgevaarlijke situaties veroorzaken! Ik zie geregeled op de ring rond Antwerpen mensen (en ik wil niet vervelend doen, maar ERG vaak Nederlanders) zonder pinken even 1-2 banen overslaan(!) zonder te pinken. En dat is niet om 3 uur ‘s nachts he πŸ˜‰ Dat is gewoon vragen om een ongeval…

    achja, mensen is misselijk!

  25. Tsja, over het rijgedrag kan ik alleen zeggen dat het het autorijden zelf spannender maakt. Al erger ik mezelf ook (als man) dat er toch eikels zijn die je inhalen, langs je bumper invoegen en de invoegstrook nog op de laatste meters weten te halen.

  26. anyways

    1. Soms aan schuldig, als ik geen auto’s zie. Zie ik er wel een, dan wel. Laat ik degene weten dat ie door kan rijden, omdat ik afsla.

    2. Misschien ben jij de vrouw niet, maar er zijn er genoeg die het wel doen. En wij snijden niet alleen vrouwen af, maar wie dan ook welke gewoon niet kan inhalen of te sloom rijdt. Het tweede punt is eerder voor het racegevoel en de spanning, want daar heb je je auto voor gekocht. Hoewel ik het niet zo snel zou wagen πŸ˜€

    3. Niemand ziet van achteren die met 180 aan komt jakkeren wie er achter het stuur zit. Om van 160 weer 180 te rijden kost meer tijd als 100-120. Net als in duitsland, aan de kant als er iemand harder aan komt rijden.

    4. Omdat de meeste idioten tot op het laatste punt doorrijden en dan in willen voegen. Ik ben dan wel zo slim om al ruim van te voren op de 2de (of zelfs 1ste rijbaan) in te voegen. Als je 500 meter van te voren wilt invoegen, be my guest. Maar ver doorrijden en dan om een plekje vragen… ga toch weg man…

    5. Dat doet echt elke man, en de gemiddelde man heeft er ook maling aan. Gewoon ogen op de weg houden. (Tip: In duitsland zie je er veel, het zijn echte golddiggers). Scheelt weer doekjes die je moet weggooien.

    Maar dit is hoe ik het zie.

  27. toch een opmerking over dat rechts inhalen.
    je zegt zelf pittig te rijden,en dus regelmatig in te halen, let nu eens op, je bent aan het inhalen dus je rijdt links, voor je rijdt een auto die al lang naar rechts kan maar toch maar onnodig links blijft rijden. kijk nu eens hoe vaak dat een vrouw is, ik schat zo’n 80%. en die rijden dan geen 160, maat 100 of zo. zie ook de reactie van Jesko

  28. Ben met je eens dat het irritant is Woesh. En ik haal in dit soort situaties zelf ook wel eens rechts in. Maar mijn ervaring is niet dat het voor een groot deel vrouwen zijn. Ik zie ook veel oudere mannen. En mannen die iets anders zitten te doen terwijl ze links blijven sudderen…

  29. Dat knipperlicht is de laatste tijd een optie de op auto’s geworden geloof ik. Ik moet toegeven dat ik soms ook wel eens de handle mis als ik aan het stuur draai om van de rotonde af te gaan, maar daar baal ik zelf van. Wat ik tijdens mijn rijopleiding geleerd heb, is als je meer als de helft van een rotonde neemt, je raw eerst naar links uit te zetten.
    Dit zou naar mijn mening verplicht moeten worden, dit is nog beter voor de doorstroming.
    Nu kun je 8 van de 10 keer wel door het rijgedrag van de bestuurder inschatten hoe hij over de rotonde scheert, maar daar moet je niet teveel op gokken.

    ik wil altijd de auto die ik inhaal in mijn binnenspiegel zien. Dat is me ooit aangeleerd door de rijinstructeur.
    de achtervolgende auto is het voor zichzelf alleen maar lastiger voor zichzelf aan het maken, als hij op mijn trekhaak hangt en mij zo dus het zicht in de binnenspiegel ontneemt.

    ik heb ook wel eens rechts ingehaald, maar dat was omdat degene die op de linkerbaan zat aan het dromen was, en met een mindere snelheid dan de maximum vrolijk links bleef rijden terwijl er rechts echt helemaal niks te doen was.
    en 160 is best hard, ik weet niet of mijn auto daar overheen kan.

    ik hou meestal voldoende ruimte voor minimaal 1 auto om fatsoenlijk in te kunnen voegen. ik erger me ook aan die mensen die denken dat hun er dan ook nog net bij kunnen als je iemand in laat voegen en dan hun auto er gewoon tussen gooien (veelal vertegenwoordigers, koeriers en vrouwen in een rode alfa πŸ™‚ ) .

    Sorry. Ik heb vaak dat ik op lange ritten me ga vervelen, en dan zit ik ineens nagels te bijten of begint er een haartje in mijn neus te kriebelen, die er dan ook op stel en sprong uit moet. Vrouwen hebben daar niet zo’n last van. die beginnen daarentegen aan hun haar te friemelen, in hun tas op de bijrijdersstoel te rommelen of de make-up bij te werken. (veelal lippenstift)

    En die verveling wordt steeds groter omdat er overal van die geluidswallen komen zodat we niet meer van het mooie hollandse landschap kunnen genieten, maar continu in een betonnen geul rijden.
    of we staan stil in een file.

  30. Leuk onderwerp is dit, vaak worden toch vooral de dames graag door ons op op de hak genomen…

    Punt 1 komt in mijn geval niet voor. Laten zien wat je aan het doen bent, is superbelangrijk.
    Punt twee is voor mezelf een grote irritatie, dus daaraan stel ik anderen niet bloot.
    Punt drie komt wel voor, toch heb ik er vaak wel een plausibele reden voor. Al is het alleen maar om de vermoede schitterende dame nog even in een flits te mogen zien, grinnik…
    Punt 4 is soms een uitdaging voor me. Zeker wanneer iemand rechts de hele file op een uitvoegstrook voorbij steekt, om aan het eind nog effe snel zijn stuur vierkant naar links te “gooien”
    Meestal lukt het me om mezelf rustig te houden, want opwinding helpt in elk geval niet. Men is gewoon niet wijzer.

    Punt 5 gebeurd zelden, soms in een onbewaakt ogenblik. Sorry dames! Mijn excuus!

    Wat ik in deze opsomming mis, zijn de mensen die na het al dan niet “sportief” invoegen, meteen het stuur helemaal naar links trekken, om zo direct, en vaak zonder voldoende snelheid te hebben, anderen hinderen die meteen in de ankers moeten…

    Nogal irritant.

    Groet,

    Nico.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*