Saabs nieuwe eigenaar: meet The Egg

koenigsegg-logo saab-logo

Eind vorige week een leuk achtergrond-artikel over de nieuwe eigenaar van Saab in het FD: Christian von Koenigsegg (36), alias The Egg. Zij hoofd mag er dan op lijken, maar het is bepaald geen eitje. Ik ben benieuwd wat hij met Saab van plan is. Het wordt uit dit artikel niet duidelijk. Maar ik heb zo het vermoeden dat Saab wel eens heel hip kan gaan worden. 🙂 Dit artikel is wel interessant als achtergrond-info. Hier wat passages:  

christian-von-koenigsegg

‘Ik hoop oprecht dat ook u snel kunt voelen hoe het is om in een Koenigsegg te rijden’. Met die woorden verwelkomt de autobouwer Chrisian von Koenigsegg bezoekers op zijn website. Hoewel de Zweed zijn eigen dromen ten volle laat uitkomen, zal een ritje in een van zijn ultrasnelle sportwagens voor de meeste stervelingen altijd een droom blijven.
 koenigsegg1
Een belangrijke reden is dat er jaarlijks nog geen twinig sportauto’s bij Koenigsegg van de band rollen. Daar hangen dan ook nog eens prijskaartjes met astronomische bedragen aan. Een half miljoen euro bent u zeker kwijt. De kans is groter om achter het stuur van een Saab te belanden, dat andere Zweedse automerk dat deze week door Koenigsegg werd overgenomen. Analisten twijfelen over de slagingskans van die overname. Critici wijzen op de grote verschillen tussen de beide merken. Positievere kenners benadrukken de innovatieve kracht van de sportwagenfabrikant. Het saaie Saab kan daar mogelijk van profiteren.

koenigsegg2

Koenigsegg bedenkt begin jaren ’90 een Chip Player, een muziekspeler die muziek niet van cd’s maar van chips afspeelt. Ook bedenkt hij een kliksysteem voor laminaat. Maar net als met de Chip Player lukt het hem niet om producenten ervoor te interesseren. Dat iemand anders jaren later miljoenen verdient met een soortgelijk kliksysteem voor vloeren, ziet hij als een van de vele ironische spelingen van het lot.

koenigsegg3

Met de import van kippenvlees naar Estland – en de overname van zijn bedrijf daarin – verdient hij zoveel dat hij de opbrengst gebruikt voor zijn droomproject: de bouw van een supersportwagen. Von Koenigsegg is 22 jaar als hij met ontwerper David Crafoord om de tafel gaat zitten om zijn ideeen om te vormen tot een designconcept. Met een klein groepje technici werkt hij de volgende jaren aan een prototype. In 2002 verlaat de eerste voltooide sportwagen de fabriek in het zuiden van Zweden.

koenigsegg4

In de jaren daarna blijft het Von Koenigsegg voor de wind gaan. In 2005 vindt  hij de Noorse investeerder Bard Eker bereid om zijn bedrijf een flinke financiele injectie te veen. De Noor heeft nu bijna de helft van de aandelen in handen. Eerder kreeg hij al hulp van Volvo dat een windtunnel openstelde voor het testen van ‘The Eggs’.

Bij de buitenwacht maakt Von Koenigsegg vooral indruk door het senlheidsrecord dat zijn CCR-model in februari 2005 breekt. De sportwagen haalt op een Italiaans circuit een topsnelheid van 388,87 km/h en is daarmee de snelste straatauto ter werld. Tot de Bugatti Veyron in de herfst van 2005 maar liefst 407,5 km/h klokte.
Als autobouwer wil Von Koenigsegg bewust niet de concurrentie aangaan met andere fabrikanten van dure sportwagens, zoals Ferrari en Lamborghini: ‘Dan waren we ten dode opgeschreven’, zei hij daarover in een interview. Het Zweedse merk onderscheid zich door nog exclusiever te zijn en de auto’s zoveel mogelijk op de wensen van de klant af te stemmen. Von Koenigsegg bouwt niet voor playboys met dikke portefeuilles, maar voor echte aficionado’s. De wagens blinken uit in design en innovatieve techniek zoals en systeem dat de schakeltijd reduceert tot 30 milliseconde.

koenigsegg-int2

Von Koenigsegg cultiveert het imago van zijn bedrijf als droomfabriek. In interviews benadrukt hij dat hij gewoon zijn hart volgde toen hij in het autoavontuur stapte. Ook strooit hij rijkelijk met woorden als passie, inspiratie en bezieling.

koenigsegg-int

De Zweed kruipt zelf ook graag achte rhet stuur van zijn creaties. Hij houdt van snel rijden ‘maar niet roekeloos’. Het komende jaar zal blijken of Von Koenigsegg met de overname van Saab ook in zakelijk opzicht zijn roekeloosheid heeft weten te bedwingen.

koenigsegg-51

13 Comments on “Saabs nieuwe eigenaar: meet The Egg

  1. Een van m’n automotive helden. Gewoon fantastisch hoe deze man z’n droom al op walgelijk jonge leeftijd kon gaan leven.
    Daarbij bouwt hij auto’s die me veel meer doen dan bijvoorbeeld de Spykers (hoewel die toch ook wel goed schijnen te sturen…)

    Ja, ik ben uiteraard best een beetje jaloers… 😉

  2. Coole gast (nu ja, de helft van het jaar heb je ook geen andere keus in Zweden) en aangezien hij in een oude vliegtuighangar van de Zweedse luchtmacht auto’s bouwt die op straaljagers lijken, de gedroomde partner voor Saab, de vliegtuigbouwer die na de Tweede Wereldoorlog auto’s ging maken met een team van voornamelijk vliegtuigingenieurs (slechts twee ervan hadden zelfs maar een rijbewijs!) Trouwens, eens goed naar de voorruit van een klassieke 99/900 gekeken? En, viel je iets op? Juist.

  3. Ik zie de overeenkomsten ook wel. Hopelijk weet de nieuwe groep eigenaren SAAB wat te de-GM-eraliseren. Als je begrijpt wat ik bedoel 😉
    Op dit moment vind ik SAAB echt een merk dat zich in plaats van technisch (zoals vroeger) vooral optisch wil onderscheiden. Helaas hebben ze daarvoor blijkbaar iemand met zeer beperkte talenten aan het werk gezet… Een stagiaire misschien?

  4. Af te meten aan de hoeveelheid chroom rond de grilles gok ik op een Antilliaanse gangstarapper. 😉

  5. Koeningsegg is een prachtig merk, maar als ik zoveel geld te spenderen had aan een sportwagen, dan zou het toch een Zonda F worden…

  6. Klassiekerrally // Jun 25, 2009 at 12:21

    Helemaal mee eens. Ik zag van de week een Ford Explorer (soort van) met Saab-badges.
    Zum kotzen……..

  7. Ja, Saab was hopeloos achterhaalt. Turbo’s uit het jaar kruik, twijfelachtige betrouwbaarheid, lelijke ontwerpen (op de klassieke 95 cabrio na dan, maar die is dan ook 10 jaar bijna onveranderd gebleven) en f#cking overrated duur.

    Hoop dat The Egg er inderdaad weer iets hips en snels van maakt 🙂

  8. @ Skilla: ja, jij hebt er verstand van joh! 95 cabrio???? Bestaat niet… Twijfelachtige betrouwbaarheid? Volgende de Duitse (!) Dekra en Adac niet: meest betrouwbare auto in de klasse. Oude Turbo’s? Saab R&D’de vrijwel alle GM Turbomotoren, Duur? Een Passat is duurder…

    Voorstel: voortaan eerst nadenken, dan posten.
    Dank u!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*