Top 3: de Mooiste Kleintjes uit Europa

vrouw-auto-nieuw11Vorige week had ik het al over de mooiste kleintjes uit Azië, deze week zijn de hipste lilliputters uit Europa aan de beurt. In welk asfaltvretertje is het fijn toeven, in welk rijdend petit fourtje zit je niet voor gek en welk oliebollig skatje staat het leukst voor je deur? Het was een harde strijd, maar ik heb gekozen uit de modellen die meest recent een flinke facelift ondergingen of die een totaal nieuwe jas kregen aangemeten. Voila, de Top 3 van Viola:

1. Opel Corsa
Z’n babybroertje de Agila is dan wel enigszins, redelijk, tamelijk oke, maar als ik een Opeltje uit de (bijna) laagste prijsklasse zou kiezen, dan zou de Corsa voor mijn deur staan.

Opel Corsa

Ik heb wel het donkerroze vermoeden dat de makers zich hebben laten inspireren door Peugeots 206-207, want daar lijkt hij een beetje op. Maar al met al vind ik dit een het voorbeeld van een zeer compact model dat heel goed als allrounder kan doorgaan. Je voelt aan de rij-eigenschappen niet dat je in een kleintje zit, en dat bedoel ik uitermate positief.

Opel Corsa gsi -int

Voor mijzelf vind ik een 1.6 turbo leuk: in zwart met witte (of matzwarte)  racestrepen over de neus. En dan kost-ie iets van 22.995 euro. Geen poezenplas voor zo’n kleintje. Maar de Corsa is er al vanaf 13.570. Dan heb je een 1.0 liter 12V-motortje (60 pk).

2. Ford Ka
Hij lijkt in niets meer op het oude model, die ik altijd liefkozend het ‘lieveheerbeestje’ noem. Ook toen ik dit model voor het eerst zag, dacht ik: ‘ze hebben goed naar de succesvolle modellen van Peugeot gekeken’ want vooral die koplampen en ‘grote muil’ doen me erg aan die van de Fransen denken. Maargoed, beter goed gejat dan slecht zelf bedacht.

Ford Ka

Wel geinig vind ik het individualiserings-gebeuren: de Ka is er bijvoorbeeld Digital Art met gifgroene accenten, Grand Prix met sportieve striping en Tattoo met fantasievolle prints die ook weer terugkomen in mijn bekleding.

Ford Ka-int

Rijden gaat wel zoals in een kleintje, beetje hellerig, beetje blikkig: het is ‘m vergeven. Veel power is helaas nog niet beschikbaar, voor 10.500 heb je de Trend met een 1.2 motortje (69 pk).

3. VW Polo
Hij lijkt als twee druppels water op het vorige model Polo en het vorige, en het vorige… En dat is ook precies hetgeen deze kleine Duitser succesvol maakt.

vw-polo

De Polo moet het naar mijn idee vooral van de merkbeleving van VW hebben: hij is als die vriendelijke, grappig buurman. Niet knap, niet lelijk, een beetje doorsnee, maar wel helemaal prima als het aankomt op betrouwbaarheid, goede inruilprijs en algemene oke-heid. Ja, je kunt hen bij VW saaiheid verwijten. Maar zolang het gros van de kopers dat ook is… 😆

vw-polo-int

Zonder gekheid, dit is een auto waarmee je altijd en overal uitstekend voor de dag kunt komen. Niemand zal je uitlachen. Niemand zal gek opkijken. Wil je je eigen originaliteit gestreeld zien, dan kies je een GTI Cup Edition voor ruim 30.000 euro. Maar de Polo is er al vanaf 13.560 en dan heb je een 1.2 liter met 55 pk.

Ahem, zo te zien is het een Duits lijstje geworden… Daarom even wat eervolle vermeldingen. Die gaat in eerste instantie naar de Fiat 500 die hoog scoort op Hip-factor. De Italianen weten bovendien dat rijders van kleine auto’s niet per se van langzame auto’s houden en dus komen ze vlot met een Abarth. Maar ik heb ‘m – net als Mini – (John Cooper Works versie) even buiten de Top 3 gehouden omdat ze wel erg voor de hand liggen. Hier wel wat oogsnoep:

fiat 500 abarth

Mini-John Cooper Works

En als ik dan toch bezig ben met eervolle vermeldingen, dan gaat er ook een dikke naar Peugeot: merci voor alle inspiratie. Hierbij meteen de hoop uitsprekend dat ze in de nabije toekomst weer die modische voorbeeldfunctie gaan vervullen op de goedkope, kleine modellen.

peugeot 207 RC

16 Comments on “Top 3: de Mooiste Kleintjes uit Europa

  1. Ik moet toegeven dat ik verrast ben van je lijstje, ik had eerder gedacht dat het dit zou worden.
    1.Alfa Romeo 147
    2.Mini Cooper S
    3.Abarth 500

  2. Zei Henri Ford: “Sie können jede Farbe, um, wie es schwarz” of zei hij: “You can use any color, in order, as it’s black”?
    Maw: Ford is toch amerikaans en daardoor niet europees?

    Wel een verrassend lijstje, leuk. Dat houdt me scherp. Zag gisteren een nieuwe witte Corsa OPC en begin een steeds positievere perceptie rond Opel te ontwikkelen.

  3. @Anthony: ik vind de Alfa 147 niet onder de kleine auto’s vallen. Die valt onder kleine middenklassers. Ga ik ook nog een lijstje van maken. 🙂

  4. Ehm, even een detail. Het plaatje bij de Polo is een oude impressie van het model dat zou komen. Dus niet de Polo die er nu is. 😉

    Mijn lijstje dan.
    1. Peugeot 207
    2. Ehm, moet ik nog meer noemen? Ik heb niet zo veel met kleintjes. Alleen de 207 vind ik écht leuk. Ik kan wel auto’s gaan noemen die ik ‘minder erg’ vind, maar het ging hier om de mooiste. En daar zijn er niet meer van, naar mijn bescheiden mening. 😛

  5. Ik ben ook gek op Citroën, maar die nieuwe kleine modellen boeien me echt niet… De grotere dan weer wel (vooral de C6), maar ik ben persoonlijk meer van ‘t oudere spul, het ‘echte’ Citroën! Van heel oud (TA) tot eigenlijk niet zo oud (BX)…

  6. Ik ben denk ik niet zo van de citroën… ben eigenlijk helemaaal niet zo van de fransen… 😉

    Ben daarentegen ook niet alleen maar voor japanners hoor 😉 al zit ik er dan voor mijn werk midden in…

    De opel Corsa vind ik eigenlijk alleen in een 3deurs versie mooi… die 5deurs versie is zo’n oude lullen bak… sorry voor mijn taalgebruik maar zo snappen jullie tenminste wat ik bedoel 😛

    en de polo vind eigenlijk de laatste paar keer niet heel erg veranderd… net als met de golf kan ik nooit zeggen of het een 1/2/3/4/5/ of inmiddels al nummer 6 is…

Leave a Reply to unga Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*