Subaru Forester in De Pers

Afgelopen woensdag De Pers gemist? Hier mijn tekst van pagina 24 over de Subaru Forester. Veel leesplezier!

Tijdens een aflevering van het plastisch chirurgie-programma ‘The Swan’ kwam na enig tromgeroffel een volledig verbouwde en strakgetrokken dame tevoorschijn vanachter een gordijn. De presentatrice riep enthousiast naar haar kind: “Look how beautiful your mom is, Bart’. Waarna het jochie zoekend om zich heen keek…

Aan die scène moet ik denken als mijn blikken over de nieuwe Forester glijden en ik schiet even in de rouw. Hij lijkt voor geen meter meer op die vierkante cult-auto van weleer, het model dat door velen spottend ‘boswachterbus’ werd genoemd. Maar die door zijn op Birkenstocks lopende en eco-kamperende eigenaren gekoesterd werd als geen ander. Waarschijnlijk loopt ook dit volk anno nu steeds vaker op Adidassen, koopt bij Albert Heyn en wil iets moderns onder de macrobiotische kont. Toch blijk je bij nadere inspectie nog steeds geen ‘hip’-label aan de grote buitenspiegels van deze nieuweling te kunnen hangen. Dat is maar goed ook, want een Subaru met P.C. Hooft-aspiraties zou slechts gefrustreerd overkomen. Maar waar veel andere SUV-achtigen optioneel worden aangeboden met slechts voorwielaandrijving – ze zullen zand, modder en rotsen tenslotte nooit van dichtbij zien – daar blijft Subaru zijn merkwaarden trouw. Namelijk: een laag geplaatste boxermotor in combinatie met permanente vierwielaandrijving. Als Subaru-maagd gaat er een wereld voor je open. De 2.0 liter boxermotor (150 pk, 196 Nm bij 3200 toeren) roffelt en trekt als een winnaar. De permanente vierwielaandrijving voorziet het wiel dat slipt van grip door de krachten te verdelen en aan te passen aan de omstandigheden. Dat maakt de wagen niet alleen fijn handelbaar op sneeuw, ijs en in de modder, maar je rijdt ook relaxter bij droge omstandigheden. Ik beproef het systeem offroad in het Griekse Thessaloniki en de wagen wint opvallend snel mijn vertrouwen. Met een duivelse grijns probeer ik mijn bijrijder te trakteren op een snelle rit over hobbels, kuilen en stenen. Maar de wagen lacht me vierkant uit en worstelt net zo gemakkelijk door de modder als over strak geasfalteerde wegen. Wat ik ook doe, de banden blijven steeds keurig aan de grond en de koets recht net als de mondhoeken van mijn passagier. 

Minpunt is de traag schakelende viertraps automaat die men waarschijnlijk om kostentechnische redenen weer uit de oude doos haalde. Kies dus voor de handgeschakelde vijfbak. Van het interieur krijg ik ook tranen in mijn ogen. Kom bij Subaru niet om moderne snufjes, want die zitten er niet op. En je zit in hetzelfde uitdrukkingsloze hardplastic interieur als in de Impreza. Het is net of het een botox-shotje teveel kreeg. Toch zijn er voordelen. Zo is het bijvoorbeeld niet erg als je bijrijder veel knoflook heeft gegeten of als je verzeild raakt in een echtelijke ruzie. De stoelen staan zo ver uit elkaar dat je elkaar amper serieus kunt raken. Zelfs de boxermotor doet veilig en deelt bij een frontale botsing geen uppercuts uit. Dan zakt hij namelijk samen met de transmissie weg onder de wagenvloer. De stoelen zijn zeer comfortabel en er is veel opbergruimte voor al je hondenriemen en paardenhalsters. Toch mikt Subaru met deze Forester niet alleen op outdoor-fans, ook leasebakrijders worden lekker gemaakt. Het model krijgt vanaf eind van het jaar namelijk de nieuwe door Subaru zelf ontwikkelde 2.0 liter dieselboxer-motor onder de kap. En dat rijdt, uiteraard in combi met alle vierwielaangedreven-mojo, super-de-luxe.
De nieuwe Subaru Forester staat vanaf volgende maand bij de dealer en kost vanaf €32.495

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*