Drie vragen aan… Autovisie

Afgelopen woensdag De Pers gemist? Hier nog een van mijn bijdrages. Have fun!

Auto’s krijgen regelmatig een facelift en soms moeten ook autotijdschriften eraan geloven. Het tweewekelijks verschijnende Autovisie bestaat al ruim vijftig jaar en ligt vanaf aanstaande vrijdag volkomen gerestyled in de winkels. 

1. Waarom moest jij veranderen? 
“Er is nu meer concurrentie. Autoweek verkoopt met een totale wekelijkse oplage van 120.000 maarliefst 80.000 losse nummers. Ik ga bij een tweewekelijkse oplage van 52.000 maar 10.000 keer los over de toonbank. Er moest dus iets gebeuren. In navolging van het succes van Topgear hebben we de lezers onder andere gevraagd of ze bijvoorbeeld meer humor willen. Gelukkig is dat niet het geval, ze willen deskundigheid, diepgang en relevantie. Je moet bedenken dat ik vijftig jaar lang puur vanuit het buikgevoel van mijn makers ontstond. Maar het publiek is veranderd en wil minder over droomauto’s lezen en meer over praktische zaken en betaalbare bolides. Ik sloeg soms teveel door naar de exoten. Toen mijn makers de jaargang 2007 analyseerden, bleek bijvoorbeeld dat er vijf keer iets met de BMW M3 in stond en maar drie keer een artikel waarin de Ford Mondeo voorkwam, terwijl het beide nieuwe auto’s zijn. Die percentages worden nu recht getrokken.’  
2. Vindt jouw hoofdredacteur Ton Roks het, met zijn voorkeur voor snel en exotisch, dan nog wel leuk om jou te maken?
‘Ja, want zijn hobby kan niet blijven bestaan als ik steeds minder verkoop en uiteindelijk ter ziele ga. Overigens is het maken van tests en artikelen over betaalbare auto’s moeilijker en arbeidsintensiever. Die modellen zijn minder extravert en liggen qua concurrentie dichter bij elkaar. Het houdt mijn makers scherp.’
3. Tot voor kort stonden altijd de woorden ‘onafhankelijk en objectief’ op jouw cover. Ben je dat – nu jouw makers ook samenwerken met commerciële tv-programma’s – niet meer?
‘Die woorden zijn verplaatst naar de inhoudsopgave, want we hebben geen afstand gedaan van die – voor ons – vanzelfsprekende waarden. Ook nu we regelmatig met Michael Pilarczyck samenwerken die het vak vanuit de commerciële hoek benaderd. Ik heb met hem afgesproken dat mijn redacteuren in zijn programma optreden als externe experts en dat er niet in hun uitspraken geknipt wordt.”

1 Comment on “Drie vragen aan… Autovisie

  1. Autovisie blijft écht mijn lijfblad 😀

    Heb je trouwens op bladzijde 62/63 die superaanbieding bij een nieuw jaarabonnement gezien!?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*