Stom! Veiligheid gaat boven zitpositie

c-renault-megane De eerste week van het nieuwe jaar begon bij mij met iets vreemds. Ik had de nieuwe Renault Megane III te leen en dat beviel op zich prima. Ik had de 2.0 liter TCe met 180 pk en die loopt als een trein, en het interieur is ook stevig ge-upgrade. Uitstekend werk van Renault, en qua design alles beter – sorry Createurs – dan die strijkijzer-achterkant van de vorige generatie.

Wel viel het me op dat ik – in plaats van recht voor het stuur – een paar centimeter teveel naar rechts zat in die auto. En dus niet helemaal recht voor het de tellers, het stuur en de pedalen, waardoor ik A. niet echt lekker zat en B. in het begin steeds half op het koppelingspedaal trapte.

c-renault-megane-int-2

Ikdacht: ach, er zal wel iets mis zijn gegaan bij het inschroeven van de stoel. Heeft iemand met een katerhoofd gedaan ofzo.
Maar toen ik de auto inleverde en er een opmerking over maakte, bleek dat ‘t zo ‘hoort’!

c-renault-megane-int

Watblijkt nou: om de maximale score in de Euro NCap te halen worden alle stoelen in alle Meganes op die manier geplaatst. Hoe verder je namelijk van de deur af zit, des te veiliger je zit als je van opzij wordt aangereden. En ook de positie van de pedalen is op deze manier veiliger voor je enkels tijdens een aanrijding.

c-renault-megane-3

Jebegrijpt, mijn stiletto brak weer eens. Sinds wanneer gaat veiligheid boven de correcte zitpositie? En zou er nou echt iemand deze auto niet kopen omdat hij vier in plaats van vijf sterren scoort in die Euro NCap? Mijn eerste gedachten gingen dan ook uit naar allerlei eigenaren die straks met een hernia bij de fysio of chiropractor terecht komen.

c-renault-megane4

Ikkon het eigenlijk niet geloven en dus ging ik naar de locale dealer om in een paar Meganes – de Coupe stond er ook al mooi te wezen – te gaan zitten. En ja hoor: zitpositie is een centimeter of drie, vier teveel naar rechts. Ook even in de Laguna gaan zitten, maar daarin heb je dat euvel niet, die is vanzelf al veiliger.
Enniewee: wat motten we ermee? Een collega vertelde me overigens dat dit bij wel meer (middenklassers) auto’s voorkomt. Ik vind het in elk geval STOM!

15 Comments on “Stom! Veiligheid gaat boven zitpositie

  1. Ach, zouden daarom soms die bestuurders (liefst met petje) scheef aan het stuur van hun Golfje of CRX hangen !? 😆

  2. Omdat het nogal tijdrovende bizz is, is het er nog niet van gekomen. Maar Wouter, Ruben en ik hebben wat plannetjes… Just wait and see op Autoblog. 🙂

  3. Zo’n gebrekkige ergonomie (dat je niet recht achter het stuur zit) is mij ooit opgevallen bij een Landover Discovery. Stap ook eens in een Ferrari of Alfa Romeo 😉
    Vaak zitten de wielkasten in de weg, maar dat Renault de stoelen naar het midden plaatst vanwege de Euro NCAP…

  4. Hihi… Wel eens in een Countach gezeten? Of in een TVR 2500M?

    Nu moet ik bekennen dat je in die auto’s lak hebt aan ergonomie en een grijns van oor tot oor op je gezicht verschijnt. Ergonomie is dus ook niet alles… 😉

  5. Je hebt helemaal gelijk, zowel wat betreft Aimee als de Megane…

    En dan toch nog een poging iets zinnigs bij te dragen: is een goede zitpositie niet een essentieel onderdeel van de passieve veiligheid? Wat is die NCAP dan echt waard?

    ps: ik weet niet of jij het ook kan zien, maar op mijn scherm ontbreekt telkens de eerste spatie van de alinea…

  6. Ja, klopt KR, wat is die NCap waard? Is gewoon een verkooptool als je het mij vraagt.
    Dat van die spatie klopt ook. Anders komt het eerste woord heel raar zwevend rechts naast de foto te staan. Zal Vincent eens vragen…

  7. Die veiligheidseisen zijn voor nogal veel ongein verantwoordelijk. Overgewicht, slecht of half design, te grote overhang voor- en achteraan, en nu zelfs al de zitpositie.

    Geen last van in mijn Bertje, geen airbags, geen abs, geen servo, geen esp, niets van dat alles eigenlijk. Misschien zouden de mensen uit zichzelf voorzichtiger rijden zonder al die veiligheidstroep. Auto’s zouden mooier, lichter en sneller worden en dat alles met een gunstiger verbruik en minder nood aan steeds krachtigere motoren.

    Ideale oplossing? 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*