Seat ontwerper Luc Donkerwolcke

Op veler verzoek ook mijn Drie Vragen Aan… Luc Donkerwolcke, de hoofddesigner van Seat. Ze verschenen vorige week in De Pers. Voila, nu ook hier:

Op autoshows barstte het altijd van futuristische droomauto’s. Deze lijken steeds vaker plaats maken voor realistische concept-modellen. Seat’s designchef Luc Donkerwolcke – eerder verantwoordelijk voor types als de Lamborghini Gallardo en Murciélago – geeft commentaar op autotrends. 


 
1. Uw nieuwste conceptcar heet ‘Bocanegra’ (Spaans voor Zwarte Mond) en verwijst sterk naar de nieuwe Ibiza die binnenkort verschijnt. Is realisme de nieuwe autotrend?
Donkerwolcke: “Ja en nee. Europese merken hebben niet veel historie als het gaat om hyperfuturistische showcars. Ons doel is niet om het publiek in extase te brengen, maar juist om te laten zien wat men in nabije toekomst kan verwachten. In de Verenigde Staten is dat anders. Daar is het showbusiness en hun surreële showauto’s – vaak gebouwd buiten designstudio’s om – roepen veel emotie op, maar hebben niets met de realiteit te maken. Leuk, maar wij stoppen werk en budget liever in iets rationeels en zijn minder bezig met entertainment.”
2. Veiligheid en zuinigheid zijn tegenwoordig zeer belangrijke kwesties. In hoeverre moet u als designer – als kunstenaar – concessies doen?
Donkerwolcke: “Ik zie mezelf niet als een kunstenaar. In mijn vak geef ik leiding aan een team van honderd mensen en we moeten op creatieve wijze spelen met de mogelijkheden. Kom ik daarbij geen obstakels tegen, dan is er geen creativiteit. Obstakels maken me juist gedreven en ambitieus. Ik zie het moeten voldoen aan strengere eisen dus alleen maar als een uitdaging.”
3. Interieurdesign wordt ook steeds belangrijker. Wat zijn daarin de trends?
Donkerwolcke: “Na een dag hard werken in een kantoortuin waarbij je ruimte moet delen, wil je een bepaalde privacy en intimiteit in je auto. Om dat gevoel op te roepen, kozen we voor Bocanegra’s stoelbekleding ‘diamond-stitching’. Dit geeft een traditionele doch sportieve look die goed past bij onze nieuwe, vriendelijke ‘atleet’ en die je ook zag in oude Bentley’s en Italiaanse sportwagens. Lichte kleuren zijn ook hot. Ik heb altijd ruzie met mensen die me vertellen dat het sneller vies wordt. Natuurlijk zijn bijvoorbeeld randen van stoelen gevoelig. Maar de meeste stofpartikels blijken licht van kleur. En dus zal een licht dashboard er juist minder snel stoffig uitzien.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*