Rijtest: Lexus IS250 cabriolet

Vloeiende lijnen, een zeer elegante uitstraling en een bijzonder soort exclusiviteit. Dat is de Lexus IS250c op de eerste blik. Al voordat je instapt overvalt het gevoel van rust je, want de Keyless Entry zorgt ervoor dat je de sleutel, die eruit ziet als een iets dikkere creditcard, altijd in je zak of handtas kunt laten. Hoewel het interieur tamelijk vol zit met grote, vierkante knoppen die ook nog heldere opschriften als NAVI, AUDIO en CLIMATE dragen, ademt het design een vredige kalmte. Die nog eens wordt versterkt als je de motor met een druk op de startknop tot leven wekt.

lexus is250c-voor-dynamisch

De 2.5 liter V6 geeft in dit fraai gevormde coupékoetswerk bepaald geen stoere brul af, maar trakteert op een zacht gehum terwijl de stuurkolom gedienstig naar je toe buigt: ‘At your service’.
Rijden geeft al net zo’n zengevoel. De 6-traps sequentiële automaat laat zich niet gek maken, maar reageert ingetogen en zelfs enigszins terughoudend op aanwijzingen van de voet. Hiermee laat je bepaald geen rubberen spoor achter bij een groen verkeerslicht om concurrent BMW 3-serie cabriolet eruit te jagen. Haast en stress zijn na de instap meteen vergeten, dit is een auto voor de Dalai Lama-lovers onder ons: zacht, vriendelijk en bedachtzaam tot je sprekend.

lexus is250c-opzij-klapdak1
Zelfs in open toestand hoor je slechts het zijdezachte geluid van de banden op het asfalt en de zachte bries rond je hoofd zodat gesprekken op normale luidsterkte regel zijn terwijl er veel plaats blijft voor bagage. In kouder weer doen de stoelverwarming in combinatie met de goed geplaatste verwarmingsventilatoren weldadig aan. Bij hitte is er zelfs stoelkoeling zodat je nooit aan de heerlijke zetels ‘vastplakt’. Met het driedelige wegklappende, tot in de puntjes geïsoleerde dak dicht waan je je in deze cabrio helemaal in een klooster, alleen de wierooklucht ontbreekt.

lexus is250c-klapdak2
Je kunt deze zenmeester wel laten ontwaken uit zijn diepe meditatie, want power heeft hij met z’n 208 pk, acceleratie van 0-100 in 9 seconden, 252 Nm en topsnelheid van 210 km/h echt wel in huis. Schakelen met de flippers achter het stuur geeft een levendiger rijgevoel, al wordt de auto nimmer spannend of vlot. Ook rijders die houden van contact met het wegdek zullen niet opgewonden worden van de vierzitter IS cabrio.

lexus is250c-klapdakdicht

De Electric Power Steering werkt dan wel snelheidsafhankelijk en doet zijn werk uitermate keurig, maar laat in het stuur geen spoor van emotie blijken. Dat maakt de hele rijbeleving – zelfs open – tot een tamelijk onpersoonlijke gebeurtenis. Je krijgt geen echte ‘klik’ met de auto. Hij wordt niet je maatje. Maar blijft immer ‘slechts’ je betrouwbare dienaar.

lexus is250c-int

Lexus IS250 cabriolet
Gereden versie Executive Automaat : €65.485
(instapprijs Luxury Automaat is €61.195)
CO2-uitstoot: 219 g/km
Verbruik gemiddeld: 9,3/100 km

lexus is250c-rijdend-achter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*