Rijtest: Audi A8

Ingetogen, markant, statig… Het zijn woorden die een Audi-liefhebber zou gebruiken om het uiterlijk van de nieuwe A8 te beschrijven. Fans van andere merken beschrijven het exterieur – op zijn spannende led-oogopslag na – wellicht eerder als saai,  gezapig en kleurloos.

c-Audi-A8-LEDs

Smaken verschillen nu eenmaal, maar over het interieur zal vriend en vijand het gauw eens worden. Dat is namelijk top. Waar je van toeven in de BMW 7-serie zin krijgt in racetracks en van de Mercedes S-klasse in middagdutjes, daar blijf je in Audi’s vlaggenschip alert doch ontspannen.
Wel zijn er legio opwindende knopjes die voor afleiding zorgen. Die blijken ook nog gerieflijk ‘intuïtief’ bedienbaar zodat we niet eerst telefoonboekdikke gebruiksaanwijzingen hoeven doorspitten.

c-audi a8-dyn

Wij gaan meteen voor een interessante knop aan de buitenkant van de zetels; die van het stoelmassagesysteem. Beroer je deze, dan richt het platte MMI-scherm van de boordcomputer in het dashboard zich in opperste dienstbaarheid op, want men wil eerst precies weten wat voor een sóórt massage we believen. Een golvende soms? Of moeten de rug- en lendenspieren soms gestretcht of geklopt worden? Ook de intensiteit van de masserende weldadigheid is gemakkelijk instelbaar en je kunt zelfs kiezen of je hierbij een warme, of juist koele derrière wilt.

c-audi a8 -int

Al gauw zweven we al golvend, kloppend en stretchend over het asfalt in deze executive lounge. Poezelig gestrijk kun je deze massage overigens niet noemen, het lijkt wel of er een Thaise schone over mijn rug wandelt. Rijdt men al met chauffeur, dan ontbreekt wellicht alleen nog een ingebouwd Jura espresso-apparaat en witgehandschoende butler die ‘m aanreikt. 
De vierwielaangedreven A8 kreeg een passende 4.2 liter grote V8 motor die de auto met behulp van 372 pk en een trekkracht van 445 Nm vooruit stuwt. Er is ook een dieselmotor beschikbaar, de 4.2 TDI met 350 pk die over een angstaanjagende koppel van 800 Nm beschikt. Dat zijn waarden voor machthebbers!

c-Audi A8-viola

Het geheel is gekoppeld aan een zijdeachtig schakelende 8-traps tiptronic. Even wennen is de pook, die in de brochure heel voornaam wordt omschreven als ‘transmissiehendel’. Hij lijkt op de gashendel van een motorboot, is gemaakt voor grote handen en heeft een dubbele functie. Behalve als pook gebruik je hem namelijk ook als ergonomisch polssteuntje terwijl je de knop van de boordcomputer bedient.

c-audi-a8

Zet de transmissiehendel in stand S, dan kun je zelf op- en terugschakelen en de krachtige doch superstille motor verleiden tot wat hartstochtelijk geronk. Hij heeft het in zich en je bereikt er al gauw snelheden mee die verkeersofficieren wit doet uitslaan. Maar uiteindelijk gebruik je deze limousine niet voor adrenalinegeruis. Deze rijdende zakensuite is simpelweg gemaakt voor gerief van het hoogste niveau.  
 

Audi A8 
Gereden versie: 4.2 FSI plus opties:  €159.479
(instapprijs is €113.900)
CO2-uitstoot: 219 g/km
Verbruik gemiddeld: 9,5/100 km

19 Comments on “Rijtest: Audi A8

  1. Het interieur is inderdaad erg mooi!
    Ik ben nog steeds geen fan van het uiterlijk van Audi’s. Het is niet lelijk, maar het is ook niet echt mooi in mijn ogen. Een beetje emotieloos misschien, maar zoals je al zegt: Smaken verschillen. Gelukkig maar! 🙂

  2. Ja, eens. Ik geloof wel dat auto’s in dit segment (dus de 7-series, S-klasses en dus ook deze A8) gebouwd worden voor een bepaald publiek dat niet teveel op wil vallen, niet teveel emotie wil tonen. En dat de auto’s daarop gebouwd worden, dus expres zonder al teveel ‘gevoel’. Een TT heeft dat weer wel, vind ik. Dus ook mensen die van wat meer spice houden, kunnen bij Audi terecht.

  3. Het laatste plaatje is weer eens een impressie van voordat de A8 bekend werd, het is duidelijk niet de A8 in ieder geval…

  4. Ik denk dat ik er wel wat langer over doe… Het is inderdaad een beste klus waarbij heel wat meer vervangen moet worden dan alleen het dashboard.
    Een ombouwset bevat naast de dashboardonderdelen ook een stuurhuis, stoelframes, verwarming, remleidingen en nog veel meer onderdelen. En dan moeten de koplampjes nog vervangen worden, en ik geloof dat mistachterlicht en achteruitrijlamp omgewisseld moeten worden. Maar het maakt mij niet zoveel uit hoeveel tijd dat kost. Het lijkt me wel leuk om te doen.
    Even een paar jaar sparen (ben geen alleenverdiener meer!) en dan moet ‘t lukken 😉

  5. Kun je niet beter in Duitsland neuzen? Is natuurlijk ook een enorm groot autoland, misschien is daar wel een kant-en-klare. Hoewel, sleutelen is voor jou wellicht een deel van de fun he?

  6. @klassiekerrally; zelf zit ik ook aan die constructie te denken (voor een MG-TF) maar waar haal je zo’n ombouwkit? Kan het op het www niet vinden. En moet je dan opnieuw laten keuren? graag reactie naar reemerf@hotmail.com.
    Excuses voor dit Off-topic gedeelte:
    On topic: Tot dusver vind ik ook deze A8 weer saai. Zal vast uitstekende rijden met mooie gadgets maar heb liever auto’s die een emotie oproepen.

  7. @ Viola: Daar staan er ook heel veel te koop, maar de exemplaren onder € 15.000,- zijn vrijwel zonder uitzondering rechtsgestuurd. En raad eens waar die vandaan komen 😉
    Dan pak ik liever m’n winst en heb ook nog een leuke reis naar Blighty.

    @ VBHfan: Voor de Elise is het vrij makkelijk te vinden. Voor de MGF kan ik zo 1-2-3 alleen dit topic vinden: http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=267179

  8. Als ‘doelgroep’ én Audi liefhebben kan ik juist het ingetogen design van de A8 erg waarderen. Understated, mooi in balans tussen groot en aanwezig en niet té, zoals bijv een 7 serie. Voor mij (na div A(S)6-en) geen Sportbacks (A7) of hatschbacks als de nieuwe XJ. Doe mij maar een A8, wel een v8tdi graag, want 800nm is heerlijk! En dat bij een verbruik van 1:12,5, écht waar!

  9. Haha, dat had je gedacht. 800 nm en dan rustig aan doen zeker? Lekker doorrijden, en stevig ook. Met mijn S6 (V10) rijd ik met vergelijkbaar tempo 1 op 6. Na 500 km proefrit ging er echt niet meer dan 40 liter in de tank, onvoorstelbaar. Daar zit dus echte vooruitgang die Audi heeft geboekt.

  10. Ik had het interieur nog niet gezien, en qua exterieur is er geen echte opwinding te bespeuren, wel doordachtheid.

    Wat het interieur betreft, moet’k wel toegeven dat audi stilaan stylelementen aan’t toepassen is die ze gebruiken in de Bentley’s, hetgeen Audi ook naar ‘n absoluut State of Art automobiel aan’t verheffen is, iets dat ik 30 j. geleden al zach aankomen, echter, niemand geloofde mij toen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*