Rij-indruk: Alfa Romeo Giulietta

c-Viola & GiuliettaKrijg je van je baas opdracht om grotere aantallen te gaan verkopen, dan kun je niet alleen bij je lievelingsklanten  aankloppen. Aldus richt Alfa Romeo haar pijlen ook op rationele kopers. Op de drukke catwalks van dit segment, die bevolkt worden door de Golfjes, Focussen en Astra’s van deze wereld, weet de Giulietta op te vallen door zijn gestrekte vorm. Toch kun je goed zien dat de designers een breder publiek willen aanspreken, want ze mixen en mengen stijlelementen die we al kennen van andere goed verkopende middenklassers. De LED-verlichting in de koplampen is op eenzelfde manier vormgegeven als bij Audi, de vouwen in de flanken doen denken aan de BMW 1-serie, en de dikke derrière aan die van de Astra. De specifieke Italiaanse Alfamuziek krijgt hiermee opvallend veel Duitse klanken.

Alfa romeo giulietta-interieur

Na de instap valt meteen de penetrante nieuw-plasticgeur op en dat geeft geen premiumgevoel. Wel ziet het nieuw vormgegeven horizontale paneel van het dashboard er gelikt uit. Ook de bijzonder vormgegeven knoppenwinkel is fraai. Op het midden prijken een vijftal tuimelschakelaars die bekleed zijn met een soort rubber die uitnodigen tot aanraken. De snelheid- en toerenteller zitten – zoals dat bij een auto met sportieve aspiraties hoort – goed zichtbaar pal voor je neus. Alleen jammer dat het gebruikte plastic ervoor een zeer onrustige spiegeling geeft. Mensen die graag hun zonnebril, mp3 speler en mobieltje aflegen in hun auto, komen er bekaaid af. De opbergvakjes zijn vooral erg klein en ondiep.

Alfa Giulietta 2010-voor

Het aanschaffen van een zacht gordelhoesje is voor kleine mensen een must. De gordels zijn namelijk niet in hoogte verstelbaar waardoor er bij een lage zit al snel striemen in je nek verschijnen. Voor het volbloed gevoel bedien je direct na het starten de zogeheten DNA-knop. De afkorting staat voor Dynamic, Normal en All Weather en geeft het model drie rijkarakteristieken. Zet hem in de Dynamic-stand en de 1.4 Multi Air motor kan z’n 170 paardenkrachten in volle glorie showen. Het gaspedaal reageert directer, de besturing is zwaarder en de remmen staan op scherp. Daarbij wordt ook het elektronische sperdifferentieel (Q2) geactiveerd waardoor de auto in snel genomen bochten niet meer over zijn voorwielen rechtdoor slipt. De Giulietta blijft hierdoor ook onder ‘nerveuze’ omstandigheden zoals die (te) snel genomen bocht relaxt. De All-weather stand is handig bij harde regen en gladheid, het zorgt ook dat je minder snel gaat slippen.
   
Alfa Giulietta 2010-boven

Schakelen voelt lekker stevig in de Giulietta, al kun je hem niet schakellui rijden. Per ongeluk optrekken in z’n twee wordt onmiddellijk afgestraft en je moet de motor op lage snelheden redelijk op toeren houden. Is veel schakelen niet je hobby dan rijdt het minder prettig in stadsverkeer of de file. Het brandstofbesparende Start-Stop systeem, waarmee de motor afslaat als je voor een verkeerslicht ontkoppelt, geeft irritatie, het duurt net iets te lang. Daarbij hoor je de motor daarbij nadrukkelijk en voelt de auto enigszins schudden. Het overkwam ons bovendien dat de auto, na het pakken van de ticket bij een parkeergarage, niet meer wilde opstarten. Na enig puzzelwerk bleek dat te komen omdat we onze gordels los hadden gemaakt om bij de paal te kunnen. Gelukkig kun je dit systeem met een van de tuimelschakelaars uitschakelen.

Alfa Giulietta 2010-achter

Conclusie? Volbloed of vuilinisbakkenras? Bij de Giulietta is die scheidslijn vaag en dat maakt hem een allround-middenklasser waarin zowel vriend als vijand goed voor de dag komt. Met behulp van de DNA-knop kun je de auto aan al je rijwensen aanpassen zodat je in de stad niet wordt gehinderd door al teveel temperament, terwijl hij in de Dynamische modus rijdt als een echte Alfa.

Prijzen vanaf:
€23.950,- incl. BTW/BPM
€ 19.399,50 excl. BTW
Energielabel: A

Geteste versie: 1.4 turbo multi-air progression (170 pk)
€26.950 – incl. BTW/BPM
Energielabel: B

6 Comments on “Rij-indruk: Alfa Romeo Giulietta

  1. Jammer dat Alfa deze richting in gaat met het design. Net als de Mito kan ik niet wennen aan de modellen en zie de toekomst van Alfa met lede ogen aan.

    Ook de rijervaring wordt wisselend ervaren en ik kan niet begrijpen dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn.

    Jammer en hopelijk brengt de Giulia weer het echte Alfa gevoel terug maar vrees dat dit voor altijd over is. Laat Fiat, Alfa maar verkopen aan VAG zodat die van Alfa een echte BMW concurrent maken.

  2. Alfa heeft altijd 1 nadeel gehad !
    Je kan er niet onopgemerkt mee rondrijden . De Italianen hebben een vooroordeel. Ze worden vaker geviseerd en gecontroleerd alsof ze allemaal
    maffiosi zijn .Hopenlijk brengt de Giulietta daar
    verschil in .

  3. @steven… weet niet waar jij die fabel vandaan haalt..
    Ik rijd al 20 jaar Alfa (60000km/jaar en vaak in het buitenland).. en heb nog nooit een probleem gehad bij de grens.. hoe anders is dat bij mijn broer die sinds hij Audi A6 rijdt elke keer bij de grens alles open mag doen wat open kan…

  4. @Hans75:
    Het is toch te begrijpen dat de politie meer aandacht schenkt aan een Alfa dan aan een Fiat !
    Hoe ben jij zelf ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*