Peugeot Onyx op de Parijse Autosalon

De afgelopen paar jaar timmert men bij Peugeot hard aan het imago. Is het beeld van het familie-lievende merk, dat bijbehorende knusse woonkamers op wielen bouwt, uiteraard zeer sympathiek, men heeft ook wat spice nodig om de klanten wakker te houden. Aldus bouwt men bij dit Franse merk – behalve het zeer succesvolle productiemodel RCZ – ook het ene na het andere bijzonder fraaie conceptmodel, bijvoorbeeld de HX-1 en EX-1 van vorig jaar. Op de Parijse Autosalon wist het merk mij – en velen met mij – eind vorige week tamelijk lang te boeien met deze Onyx Concept.

De spatborden en deurpanelen van deze ultraplatte supercar zijn van gepolijst koper, de rest van zijn gestroomlijnde body is van het ultralichte koolstofvezel. Het dak bestaat uit plexiglas. Ook de groen-minnenden van deze wereld kunnen blij zijn met deze sportwagen, want het interieur is gemaakt van gemakkelijk recyclebaar geperst vilt en het dashboard werd vervaardigd van opeen geperste, oude kranten.

Zijn hart doet het hart van de ware autoliefhebber wat sneller slaan, want dat bestaat uit een dikke V8 diesel-middenmotor met een inhoud van 3.7 liter die 600 pk naar de achterwielen stuurt. En er is meer, want onder de naam HYbrid4 is er ook een elektromotor actief die nog eens 80 pk op de voorwielen loslaat. Hij wil wel vooruit dus, deze uitermate fraaie leeuw. Proficiat Peugeot met deze blikvanger.

Uit dezelfde serie werden op de stand ook een gedriewielde scooter en een fiets tentoon gesteld. De scooter heet de Onyx Megatrike en is verfraaid met dezelfde koperen panelen als de auto. Ook dit is een ‘zuinige’ jongen, hij heeft zowel een 400 cc benzinemotor als een een elektrische motor en alleen op die laatste kan hij al snelheden van rond de 70 km/h halen.

De Onyx Concept bike is gemaakt van koolstofvezel en het accent werd hier op aerodynamica gelegd. De handvatten werden afgeplat en van versnelling verwisselen gaat elektronisch, al die bedrading aan de buitenkant zou meer luchtweerstand veroorzaken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*