Opvallende KIA Concept: de GT

Veel shownieuws op de IAA, hier een aardig studiemodel van KIA, de GT. Designchef Peter Schreyer onthulde vandaag deze elegante, gespierde vierdeurs sportsedan met achterwielaandrijving, een primeur voor Kia.

Kia GT-2011

Hij vertelt: “Het maakt niet uit vanuit welke hoek je naar de Kia GT kijkt, hij staat bol van de energie en is klaar om uit de startblokken te komen. Ik vind dat dit studiemodel een sterk statement van Kia vormt en aangeeft dat we er klaar voor zijn om een compleet nieuw hoofdstuk aan ons merk toe te voegen.”
 
Kia GT-2011-zij

De conceptauto heeft de klassieke lay-out van een high-performance sedan, met de motor voorin en achterwielaandrijving, wat zorgt voor zeer afwijkende proporties ten opzichte van die van een voorwielaangedreven auto. De GT bood Kia de mogelijkheid om spannende nieuwe stijlthema’s te onderzoeken: de verlengde motorkap, de voorwielen die zo ver mogelijk naar de voorzijde van de auto zijn opgeschoven, het cab-rearward design met krachtige schouders en een fast-back achterkant.
 
Kia GT-2011-a

De voorportieren en ‘suicide’ achterportieren openen in een lichte opwaartse hoek, met een gemakkelijke toegang tot het ruime en lichte interieur tot gevolg. Het interieur onderscheidt zich door een ruim en helder compartiment met plaats voor vier inzittenden, wat met name te danken is aan de lange wielbasis en de lage uitstraling van deze concept. 
 
Onder de motorkap van de KIA GT huist een 3.3-liter turbo Lambda V6 GDI (Gasoline Direct Injection) motor die 395 pk en een koppel van 534 Nm levert. Het vermogen wordt via een achttraps automaat overgebracht op de achterwielen.

4 Comments on “Opvallende KIA Concept: de GT

  1. Mmm, snap wat je bedoelt. Ik vind dat een beetje lijken op de koeienneuzen die ik de afgelopen week in Zuid Duitsland van dichtbij heb mogen bewonderen. En dan op het moment dat ze met hun lange tong hun beide neusgaten aflikken. 😀 Overigens: waarom worden dit soort designfeatures bij merken als Opel (Ampera) wel redelijk geaccepteerd en wordt het bij Hyundai oerlelijk gevonden?

  2. jammer dat die achterkant, vanaf zijkant bekeken, zo haaks eindigt..

    @Viola: volgens mij ligt het niet echt aan de merken, maar moet het ook lijken bij de rest van de auto, die Ampera vind ik overigens wel een een heel verschil met deze 🙂

  3. Ik vind ‘t niet oerlelijk hoor, maar al met al vind ik ‘t gewoon niet echt sexy. Beetje stijfjes en geforceerd. Italiaans op zijn Japans (of Koreaans, of wat dan ook). Het is het nét niet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*