Opel Corsa 2010 – innerlijke lift

Net terug van een dagje Frankfurt om de vernieuwde Opel Corsa te rijden. Het leuke vond ik dat het hier geen facelift betrof – de auto wordt door klanten namelijk nog steeds als ‘hip’ en zelfs ‘sexy’ omschreven. Maar er werd wel hard gewerkt aan de motoren, het chassis en de stuurinrichting. Een inner-lift dus. 🙂

Opel Corsa 5

De eerste generatie Corsa zag het levenslicht al in 1982 en in al die jaren zijn er maarliefst 11 miljoen van verkocht. Van de huidige vierde generatie, die in september 2006 werd geintroduceerd, rijden er 1.4 miljoen rond. Het model zit dan ook in Europa in de Top 3 van meest verkochte modellen in z’n segment.

Opel Corsa interieur

Opel was er vanmiddag tijdens de persconferentie trots op te melden dat men met dit model in het Dekra Defect Report 2010 de hoogste score wist te behalen. Het betekent dus dat je als eigenaar niet zo vaak de wegenwacht hoeft te bellen.

Opel Corsa 2

Maar wat is er nu onderhuids gebeurd? Alle motoren kregen meer pk’s en meer trekkracht en verbruiken minder. Neem de 1.3 CDTi EcoFlex die ik vanmiddag reed. Deze heeft 95 pk onder het kapje en 190 Nm aan trekkracht en dat is heel behoorlijk, ook als je met twee (mountain)bikes achterop de handige FlexFix-drager rijdt.

Opel Corsa FlexFix

De auto kreeg 27% meer kracht dan z’n voorganger en verbruikt 10% minder diesel. Hij lichtte bij mij tijdens het rijden niet op – ik oefen alvast voor de Eco-cup van a.s. zondag en maandag 😉 – maar er zit een Shift Up Indicator op, zodat je kunt zien wanneer je moet schakelen voor het zuinigste resultaat.

Opel Corsa 4

Het sturen is inderdaad erg verbeterd. Het was een van de punten van kritiek, de Corsa stuurde te licht, alsof je in de lucht draaide. Je voelde haast geen wegdek in je handen en dat vindt niet iedereen even prettig. Inmiddels is het stuurgevoel ‘vleziger’, je hebt het idee dat de auto via het wegdek met je communiceert. Daardoor voel je de auto beter aan. De gereden Ecoflex-versie is geen snelheidsduivel, daarvoor koop je uiteraard de Corsa OPC die nu overigens minder CO2 uitstoot dan de ‘oude’, maar de Ecoflex kan prima met normale verkeersomstandigheden uit de banden.

Opel Corsa 3

Opel viert dit jaar z’n 111 jarig bestaan en dus is er ook een speciale 111 Corsa editie. Veel heeft dit niet om het lijf, want er zitten dan een paar ‘111’ badges op de vloermatten en op de pook. Nou nou, poe poe… Wat ik ook jammer vind, is dat die geinige bestickering die je op deze foto’s kunt zien in Nederland niet te koop is. Er worden te weinig van dit soort setjes besteld en dus wordt het niet meer aangeboden, de kosten zijn blijkbaar hoger dan de baten. Waar een wil is, is uiteraard een weg. Maar bij de officiele dealers is het dus niet te koop. Helaas dus voor de fans van een stoerdere, meer gepersonaliseerde versie van de nieuwe Corsa. Wel is de auto – in iedere beschikbare kleur – te koop met zwart dakje. Mijn favo? De witte met zwart/rood interieur. Of de gele, met gele kleuraccenten van binnen.

1 Comment on “Opel Corsa 2010 – innerlijke lift

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*