Op bezoek bij Maybach

d-maybach11-v-s
Twee jaar geleden was ik al een keer op visite bij Maybach in Duitsland en vorig jaar deed ik dat dunnetjes over. Hier het artikel dat ik naar aanleiding daarvan schreef voor George Magazine. De foto’s zijn van David de Jong.

Door Viola Robbemondt © House of TXT

Het Maybach-gevoel begint al op de luchthaven van Stuttgart waar onze chauffeur, Personal Liaison Manager Robert Scheerboom, ons komt ophalen in een decente, grijze Maybach 62. Maar voordat de fles Moët & Chandon wordt geopend en de discrete gordijntjes van de achterste ramen gesloten, protesteer ik. En verwijs Scheerboom, die al ‘tig jaar voor Maybach en Mercedes Benz werkt en zo voor een van zijn ultrarijke cliënten kan doorgaan, voor deze rit naar de Koninklijke zetels achterin. Ik heb een voor de gelegenheid een chauffeurspet bij me en die ga ik gebruiken ook! Gereden worden in deze limousine is bepaald geen straf want al dvd’tjes kijkend kun je achterin zelfs languit liggen.

d-maybach1

De stoelen laten zich compleet aan je eigen lichaam aanpassen en uiteraard is er een massagefunctie. Ook zelf rijden is een weelde. Deze ruim zes meter lange limousine voorzien van 5,5 liter V12 met 550 paardenkrachten voelt niet alleen extra lang, maar ook extra sterk. De bochten neme men ruim en de eerste minuten staat het zweet in mijn gehandschoende handpalmen. In mijn binnenspiegel lijkt het alsof mijn ‘bazen’ ruim tien meter achter me zitten. Ik ga eerst de bocht om, even later volgen zij pas…

d-maybach5

Aangekomen bij het Center of Excellence in Sindelfingen worden we opgewacht door Peter Haupt. Hij is ‘Exclusiv Berater’ in deze villa annex showroom, de plaats waar alle wensen van rijk & fameus op auto- en limousinegebied worden vervuld. Via Maybach-dealers overal ter wereld worden kopers samen met hun ‘Personal Liaison Manager’ ingevlogen per privé-jet of helikopter. Haupt verkoopt Maybachs en de duurste Mercedessen – de SLR en AMG-types – al is ‘verkopen’ in deze context een ordinair woord. Eigenlijk is Haupt, die al ruim zesentwintig jaar voor Daimler werkt, hier niet alleen gastheer maar ook zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag de klants ‘beste vriend’. Familiebeslommeringen, werkgerelateerde problemen; Haupt krijgt het allemaal te horen. En passant informeert hij hen, als een soort lopende Maybach en Mercedes encyclopedie, ook nog over hun edele vervoermiddel.

d-maybach3a

Sommige klanten kent hij al tientallen jaren maar “slechts een enkeling wordt uiteindelijk een echte vriend,” aldus Haupt.” Eigenschappen die je in deze functie zeker moet hebben is geduld en een forse portie inlevingsvermogen. Haupt: “Je moet de wensen van de klant van hun lippen kunnen aflezen al voordat ze het hebben geformuleerd. En wil de klant een speciaal zitje laten inbouwen voor de Chihuahua van vrouwlief, dan zal ik daar uiteraard bloedserieus mee omgaan.”
Omdat het merk een lange traditie en geschiedenis kent, hoeft de Maybach klant niet over de streep getrokken te worden. Men weet doorgaans precies wat men wil. Haupt: “Een klant had ons merk, voordat hij tot de koop overging, eerst vier jaar gevolgd. Hij zocht bijvoorbeeld precies uit hoe we reclame maken en of dat wel ingetogen gebeurd. Het merk moet precies bij zijn eigen uitstraling passen.”

d-maybach3

In de serene villa staan de exclusieve Maybachs op ronddraaiende displays en de gastheer creëert een discrete privé-sfeer. Er wordt maar één klant per dag ontvangen, waardoor alle aandacht voortdurend naar je uitgaat. Onder het genot van gourmetkoffie en de fijnste lekkernijen geserveerd op zilveren trays, informeren Haupt en Scheerboom ons afwisselend over alle mogelijkheden. Met behulp van een enorm flatscreen worden alle uitrustingsmogelijkheden gedemonstreerd. Zo zijn er, in combinatie met verschillende glazen daken, alleen al negen variaties in koetswerk om uit te kiezen. Maar uiteindelijk gaat niets boven de eigen beleving en daartoe draaien verborgen kasten uit de muren waarin monsters van alle materiaalsoorten inclusief de zachte huiden van Zuid Duitse stieren opgeborgen zijn. Zij die hun grand-nappa of nubuckvel uiteindelijk afstaan voor Maybach worden speciaal voor dit doeleinde gefokt en krijgen zelf ook de VIP-treatment. De stieren krijgen alleen de fijnste kruiden te eten, worden dagelijks gemasseerd voor een soepele huid en in de stallen weerklinkt klassieke muziek. Per Maybach verlaten twaalf stieren dit walhalla om verwerkt te worden tot stoel- of dashboardbekleding. Het zit zelfs aan de binnenkant van de deurgrepen.

d-maybach6

Daarnaast kan ik het interieur volledig laten voorzien van 24-karaats goud, mijn eigen familiewapen of initialen in de bekleding laten stikken of het dashboard geheel laten bezetten met diamanten.
Schaft men de Maybach zakelijk aan, dan kan men kiezen uit diverse business packs met laptops, faxen en verschillende telefoons waardoor de auto wordt omgetoverd tot een rijdend kantoor. Voor klanten uit het Midden Oosten werd al eens een kompas in de dakhemel ingebouwd. En speciaal voor luxehotels kwam het merk met een prototype waarin onder meer opbergvakken met verfrissende handdoeken, uitklaptafeltjes en een speciale Maybach-afdekking die de bagage én het kostbare voertuig tegen schade beschermt. Ook aan veiligheid van de V.I.P’s is gedacht, want Maybach levert onder de term ‘Guard’ ook gepantserde wagens.

d-maybach7

Haupt zorgt er steeds voor dat iedereen zich belangrijk voelt. Alles draait om de gast en zijn of haar wensen, alsof je de hoofdrol speelt in je eigen feel-good-movie. Met een druk op een knop laat hij het licht in de luxe woonkamer annex showroom zelfs veranderen tot dat van Londen op een druilerige dag. En tot dat van Californië of Dubai middenin de zomer. Kunnen we zien of de door ons uitgekozen kleur wel op alle werelddelen bevalt. Verfijnde kleurstellingen als Bordeauxrood in combinatie met Californiabeige zijn gewild. Aan een museum werd een spierwit exemplaar geleverd. Het dashboard, de stoelen, de vloerbedekking, alles droeg de maagdelijke kleur. En eén klant liet zijn auto inclusief bekleding zelfs leveren in de kleur van de favoriete lipstick van zijn vrouw.

d-maybach8-int

Toch zijn er ook zaken die buiten het bereik van de rijkste liggen. De nieuwe, snelle Maybachs 57 S en 62 S mogen bijvoorbeeld enkel éénkleurig besteld worden. De duo-kleuren zijn voorbehouden aan de ‘gewone’ uitvoeringen om klanten die eerder kochten niet voor het hoofd te stoten. Zelfs voor de Spaanse koning Juan Carlos, die eigenlijk een tweekleurige 62 S wilde, werd geen uitzondering gemaakt. Een andere klant wilde de 100-jarige eik van zijn eigen landgoed in het interieur van zijn Maybach 57 laten verwerken. Ook die wens kon, om veiligheidsredenen, niet worden vervuld. Er was tenslotte geen garantie dat de houtkwaliteit goed genoeg zou zijn. Het hout waarmee de verschillende interieur-onderdelen van Maybach worden gemaakt, zijn opgebouwd uit 64 lamellen; plakjes hout die bij een ongeluk niet versplinteren maar als het ware om je heen buigen.
Het Center of Excellence heeft zijn eigen kok in dienst die de lunch voor ons serveert. Maar verwacht hier geen kreeft en kaviaar; de sterrenkok bereid alleen locale, Schwäbische specialiteiten. De kopers waarderen dit alles zeer, getuige hun enthousiaste dankwoorden in het gastenboek.

d-maybach10-sign

Een paar maanden geleden schreef een klant nog: “Maybach, Thanks for your patience, kindness, knowledge, joy and sympathy. Thanks for an exquisite machine.” Was getekend: Samuel L. Jackson.

’s Werelds snelste limousine
Het merk Maybach ontstond in 1909, toen Wilhelm Maybach en Ferdinand Graf von Zeppelin een motorenfabriek oprichtten. In de jaren ‘20 en ‘30 bouwden zij zeer luxe limousines waaronder de Maybach Zeppelin, met een twaalfcilinder motor. In de Tweede Wereldoorlog moest Maybach motoren produceren voor tanks en boten. Daarna ging het bedrijf verder als reparatiebedrijf terwijl Karl Maybach, de zoon van Wilhelm, naar Frankrijk trok om in opdracht van de Franse regering een 1000-pk motor te ontwerpen.
Sinds 2002 is een tweetal nieuwe modellen in productie, de Maybach 57 en de Maybach 62, de modelnummers verwijzen naar de lengte van respectievelijk 5,73 en 6,17m. In 2005 werd de 57 S geïntroduceerd. Deze auto’s worden in de Daimler fabriek in Sindelfingen gebouwd, waarbij veel techniek van zustermerk Mercedes-Benz wordt gebruikt.
De Maybach 57 kost standaard ruim €545.000 (inclusief BTW en BPM) en heeft een 5,5 liter twaalfcilindermotor met 550 PK. De Maybach 62 kost €637.000 en heeft dezelfde motor. Sinds januari 2007 is er ook een Maybach 62 S. Deze kost €726.000 (inclusief BTW en BPM) en heeft de biturbo-V12 van Mercedes onder de kap die in 5.2 seconden van 0-100 km/h kan sprinten. Daarmee is de 62 S de snelste limousine ter wereld.
Een opvallend studiemodel van Maybach is de Exelero. Deze conceptcar heeft een topsnelheid 351 km/h wordt door bandenfabrikant Fulda gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie brede banden. De tweezitter is uitgerust met een 700 pk leverende V12-biturbomotor.

landaulet

Op de Detroit Motor Show werd begin 2008 de Landaulet Study gepresenteerd: een opvallend limousine in Antiqua White waarbij de passagiers achterin, gezeten op Seycellen-wit leder, de mogelijkheid hebben om hun deel van de auto om te toveren tot cabriolet. De Landaulet is er vanaf $1.516.424,50 en is al op zeer kleine schaal geproduceerd voor speciale klanten. Hij is op basis van de 62 S en heeft een 6.0 liter V12 met 604 pk onder de kap.

13 Comments on “Op bezoek bij Maybach

  1. Vergeef me m’n onbeleefdheid, maar als jij dat bent die rijdt met die Maybach, dan moet ik zeggen dat je er echt mag wezen! 😛 Knap knap.

  2. Aan het flirten Vla? 😉
    Zo mooi als het interieur is, zo saai of zelfs lelijk (afhankelijk van de kleur) vind ik het exterieur. Maar misschien is dat juist wel wat de cliëntele zoekt?

  3. @ Klassiekerrally
    You got it! 😀 Wat zeg jij? Toch een hele verbetering op de gewoonlijke grijze Maybach-chauffeur? Op den duur leek het haast alsof vrouwen niet toegelaten waren in automobielen van Maybach.

    Verder: ik kan er gewoon weinig in zien, die hele Maybach-affaire. Niet echt waar ik aan denk bij het woord ‘auto’. Eerder een luxe-mensentransporter, maar een autootje, nee, daar is hij volgens mijn gevoel niet charismatisch genoeg.

  4. @ Klassiekerrally
    Om het mannenpraatje maar verder te zetten: zou je geloven dat ik echt geen voorkeur heb? 😛 Ik vind: een mooie vrouw is een mooie vrouw, een aantrekkelijke vrouw heeft wat meer nodig dan enkel looks. 🙂

  5. Een Maybach is ook niet per se mijn smaak, maar ik vind het verhaal erachter en hoe er met de klanten wordt omgegaan altijd vermakelijk en interessant. Verkopen wordt daar echt tot kunst verheven. Waar vind je dat nog? (Afgezien van de keukenzaak waar Klassiekerrally werkt natuurlijk 😉

  6. @ Viola
    Tuurlijk wel! 😛 Voor ik op je site ging reageren, keek ik eerst eens rond naar de auto’s die je al getest hebt, en de ‘over Carwoman’ rubriek… Je kan niet zomaar uit de lucht komen vallen hé! 😉 Maar het leek me nogal stom om te zeggen van “Mooi snoetje” ofzo terwijl het gaat om de auto. Ik zou dat (als ik het vanuit een vrouw haar standpunt bekijk) erg seksistisch vinden.
    Een andere reden om het nu wel te vermelden is natuurlijk dat je niet op elke foto zo’n uniform aanhebt, en vrouwen in uniformen… Maar daar gaat het hier natuurlijk helemaal niet over op Carwoman.nl :mrgreen:

    LOL @ Wim z’n keukenzaak! 😀 Ooit moet ik daar eens langs! 😛

  7. Hihi…
    Ja, wij verkopen ook de Maybachs onder de keukens 🙂
    (Is niet eens helemaal gelogen: we hebben een keuken in de showroom van > € 70.000,-)
    Maar de echte kunst is het verkopen van een keuken onder de € 9000,-. Dat is veel moeilijker dan een keuken van € 25.000,-, geloof me!

    En @ Vla: een knappe vrouw hoeft niet mooi te zijn, voor die status moet ze ook nog uitstraling en intelligentie hebben, ik denk dus dat ik het helemaal met je eens ben.

  8. Het verhaal achter de verkoop en de band met de klanten interesseert me ook wel, maar verder zegt zo’n Maybach mij niets.

    Het exterieur schreeuwt Mercedes en dat is in het interieur zo mogelijk nog erger. Dashboard, middentunnel, stuur, etc. Komt zo uit het Mercedes-magazijn. (of zo lijkt het althans)

    En dat kan toch echt niet voor zoveel geld. Dan krijg je bij bvb Pagani meer waar voor je centen. Al zijn het in principe wel twee verschillende soorten auto’s. Nuja, beiden Mercedes-powered. 😉

Leave a Reply to robbie Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*