Onder de carport: Porsche Panamera

Oke, het is geen Cayman, maar voor deze Porsche maak ik ook een paar dagen plaats vrij onder de carport. De Panamera Turbo!
panamea carport
Ik heb een paar dagen mogen genieten van deze nieuwe Porsche-telg en het was heerlijk! Het betreft hier de 4.8 liter V8 biturbo met een vermogen van 500 pk en een koppel van 700 Nm (vanaf 3500 toeren pm). De motor is standaard gekoppeld aan de 7-traps Porsche Doppel Kupplung (PDK). En hij staat op gezellige 20 inch RS Spyder design-wielen. Wat ik vooral kan waarderen – en dat zullen de rasechte Porsche-adepten absoluut niet met me eens zijn – is dat men bij Porsche nu auto’s maakt die voor grote groepen mensen geschikt zijn. Het is natuurlijk ook handig als je meer wilt verkopen. πŸ™‚ De Porsches van weleer hadden nogal een gebruiksaanwijzing: niet iedereen houdt van hoogtoerige motoren, lastig te bedienen koppelingspedalen en remmen waar je met al je gewicht op moet stampen voordat er wat gebeurd. Nee, ik houd van softe sportwagens waarmee de meeste mensen gewoon lekker overweg kunnen. Die gemakkelijk en comfortabel te rijden zijn, zowel hard op het circuit als in het dagelijkse woon-werk verkeer.

panamera int

Nu wordt deze Panamera natuurlijk ook wel de familie-Porsche genoemd, dus dan treft het dat hij ook zonder problemen door andere familieleden gereden kan worden. De twee stoelen achterin zitten heerlijk en je kunt ze aan al je lendewensen aanpassen. Ook mensen met langere benen kunnen ze goed kwijt – vooral achter mij in de bestuurdersstoel want ik zit met mijn 1.70 m natuurlijk al vrij ver naar voren.

panamera back

Wat ik erg aan deze Panamera kan waarderen is de subtiliteit waarmee hij gereden kan worden. En de zachte wijze waarop hij met je communiceert. Als je harder gaat rijden, gaat heel subtiel de radio ietsje harder spelen, de ruitenwissers gaan bijna onopgemerkt harder wissen als meer water op de ruit verschijnt. En de airco werkt zo fijn dat je bijna niet merkt dat hij er is – in de goede zin des woords, want het is altijd aangenaam in de auto. Het is net of de auto weet wat jij prettig vindt.

panamera knoppenwinkel

Uiteraard word je als berijder verblijd met een heerlijke knoppenwinkel. Interessante knopjes zijn wat mij betreft vooral de stoelverwarming πŸ˜‰ en de sportknoppen Sport en Sport Plus. Je kunt er de motorkarakteristieken nog feller mee afstemmen. Het elektronische motormanagement krijgt de sporen en reageert directer. De PDK schakelt sneller op en terug. En de onderstelregelsystemen en het chassis control systeem maakt de schokdempers strakker waardoor het insturen in bochten directer verloopt en je beter contact met de weg hebt. Ik had ‘m een tijdlang op de twee sportieve standjes staan, en je merkt het verschil ontzettend goed. Hij verandert dan echt in een beest! Maar ik vind dit eerlijk gezegd meer een Porsche voor rustig cruisen. Ik zag op een gegeven moment achter me een Mercedes met chauffeur langskomen en er werd belangstellend naar deze Stuttgarter gekeken. Misschien een beetje gek om dit te zeggen over een Porsche, maar hij zou erg geschikt zijn als ‘dienstwagen’.

panamera koplamp

Er is veel discussie over de mooi-factor van deze Porsche. Ik heb er nog steeds gemengde gevoelens over. Vind de Quattroporte van Maserati absoluut mooier als je het hebt over vierdeurs sportwagens. Maar lelijk is de Panamera ook weer niet. Het is gewoon wel een indrukwekkende auto, ook vanwege zijn afmetingen die duidelijk groter en langer zijn dan de andere (lage) Porsches. En toch veel mooier dan de Cayenne, hoe goed de laatste facelift ook gelukt is.

panamera badge

En het is onmiskenbaar een echte Porsche. Kein Zweifel. Zoals gezegd heb ik heerlijk gereden in de omgeving, wat kleine sprintjes getrokken waarbij ik heerlijk in de zetels werd geduwd en de nodige belangstelling van de buurt in ontvangst genomen. De reacties waren eigenlijk allemaal uitermate positief, niemand vond hem lelijk. Waar ik tijdens het rijden ook van heb genoten is de spoiler die heel fijntjes uitklapt bij snelheden boven de 100 km/h. En van de remmen: my Gowd, wat een genot. Een idioot voor me remde nogal bruusk waardoor ik ook vol in de ankers moest. De Panamera stond daarop gewoon zonder te morren meteen stil. Echt geweldig, zonder doorschuiven, zonder herrie, zonder theater. Het was net of er niets was gebeurd en ik was geen centimeter verschoven in mijn stoel. Ik hoefde ook helemaal niet veel kracht te zetten.

panamera wiel

Het komt door het Porsche Ceramic Composite Brake systeem. De geventileerde keramische schijven hebben een diameter van 410 mm voor en 350 mm achter die op het circuit al menige vuurproef hebben doorstaan. In het dagelijkse verkeer – en dus bij plotseling hard remmen – gaf het mij een enorm veilig gevoel.

Al met al een heerlijke Porsche. Hij staat met een basisprijs van 191.400 euro in de showrooms. Het model dat ik mee had met allerlei extra’s waaronder stuurverwarming (ja, geen handschoentjes nodig!), park assist camera (is wel nodig) en adaptieve sportstoelen (een genot) kost hij 238.678 euro. Ik spaar even door voor de Cayman S. πŸ™‚

23 Comments on “Onder de carport: Porsche Panamera

  1. Ik zou er een nier voor afstaan. Wat vind ik dit een fantastische wagen. (beetje jaloers op de Carwoman)

  2. De Panamera komt in het echt -vind ik- beter uit de verf dan op foto’s. Maar… Wat een bak geld zeg!
    Persoonlijk denk ik dat de Cayman meer entertaining is, klopt dat?

  3. Ik vind het (kort door de bocht) een lelijk hok. Snel? Uiteraard, maar wat wil je met zo’n ding onder de motorkap. En dat het goed rijdt mag ik hopen, maar is eigenlijk geen verrassing. Dat doen alle Porsches van vandaag.

    Ik hol dus lekker achter een Quattroporte met zoveel centen op zak ;-).

    (ps: Zelfs een Opel Insignia speelt de audio luider af wanneer het sneller gaat en omgekeerd. Heel gek is zoiets dus al niet meer de dag van vadaag.)

  4. Ja, dat weet ik Pieter dat bv een Insignia ook het geluid regelt. Alleen de manier waarop is toch anders: bij een Porsche gaat dat zo subtiel dat je het bijna niet in de gaten hebt. Klinkt gek, maar het is echt een verschil met andere merken. En ja, tuurlijk mag dat wel voor die prijs. Maar toch…

  5. @KR: Ja, maarja, het is maar wat je zoekt. De Cayman is sportiever, de Panamera meer op comfort gericht. Zoals het hoort bij een vierzitter. Maar vergis je niet, want hij kan het allemaal wel…

  6. Ik kan me helemaal vinden in dit artikel. Ook ik vind deze wagen in levende lijve erg goed meevallen. Echt mooi wordt hij nooit, maar dat geldt ook voor een Quattroporte of Rapide. Maar ik kan er beter mee leven als met de Cayenne, deze wagen heeft tenminste een eigen identiteit. Bovendien bulkt hij ook van het Porsche-DNA, die 4 kuipzetels (die nog beter zitten en ogen dan die van de 911), die 5 tellers, dat knusse gevoel (door die brede, stoere middentunnel). Het dashboard vind ik héél mooi en de afwerking subliem. Véél beter als in een 911, die naast deze grote en degelijke Panamera V8 plots wel duur lijkt…

    @ PieterA Porsche’s hebben altijd al uitzonderlijk goed gereden. Ze bouwen misschien niet steeds mooie wagens maar altijd wel superdegelijk en zéér fijn om mee te rijden. En ik ben net van oordeel dat deze Panamera (met voorlopig 400 of 500 pk) niet overgemotoriseerd is ten opzichte van de concurrentie. De M5 braakt al jaren 507 pk uit en bij Audi is de RS6 met 580 pk al voorbij gekomen. Zoals altijd gaat Porsche niet onbezonnen te werk…

    @ Viola wel een zware job dat je hebt, er zullen er weinige van ons met je willen ruilen *kuch*

  7. πŸ™‚
    Mijn reactie was zeker en vast niet negatief bedoeld. Eerder een gezonde jaloersheid ten opzichte van de ongelooflijke wagens die Viola soms mag testen!

  8. Alle jaloezie op een stokje: je moet maar denken dat ik ook de keerzijde van het lenen van dure auto’s meemaak. πŸ™ Bijvoorbeeld: je continue bewust zijn dat je een enorm dure auto rijdt die niet van jezelf is en waarvan je dus wilt dat er niets mee gebeurd. Wil je met je eigen auto ook niet, maar als je dit soort auto’s meeneemt speelt dat steeds door je hoofd. Daarbij krijg je als vrouw achter het stuur van zo’n auto ook veel negatieve reacties. Mensen denken al gauw dat hij van je rijke man is, of nog erger: dat je hem op je rug hebt verdiend. Niet dat je je moet aantrekken wat andere mensen van je denken, maar je krijgt er dus wel mee te maken. Maargoed, ik klaag niet… πŸ˜‰

  9. Begrijp natuurlijk de interne tweestrijd, enerzijds een (sport)wagen echt grondig willen testen en zien hoe deze zich gaat gedragen in sportievere omstandigheden maar anderzijds de boel toch heel willen houden. Ongelukken kunnen altijd gebeuren alhoewel je als autojournalist natuurlijk een keurig palmares probeert op te bouwen. Maar normaal gezien zouden jullie toch over bovengemiddelde rijvaardigheden moeten beschikken enja zien wij (autoliefhebbers) in eerste instantie natuurlijk vooral de positieve kanten van zo’n droomjob.
    De negatieve reacties komen denk ik dan toch vooral van andere (jaloerse) vrouwen. Een vrouw in een Panamera roept bij mij alvast allesbehalve negatieve gevoelens op. Ik zou dat spelletje trouwens meespelen en van repliek dienen dat niet zomaar de eerste de beste vrouw een rijke man aan de haak kan slaan :). Dat laatste begrijp ik wel niet zo goed; ‘geld op je rug verdienen’. De tijd van slapend rijk worden is met de huidige financiΓ«le crisis en lage intrestvoeten toch helemaal verleden tijd πŸ˜‰

  10. Toen ik hem zag vond ik dat de velgen klungelig gespoten waren.

    Ja dat is vitten, maar op zo’n dure auto zou dat toch niet mogen.

  11. 1) Viola, je loopt weer een beetje te klungelen met de d’s en t’s. πŸ˜› πŸ˜‰ πŸ˜€
    2) Om bovenstaande opmerking gelijk maar in perspectief te zetten – ik ben gewoon jaloers want de ‘onze’ was slechts een Panamera S. πŸ˜‰
    3) Daar hing met alle toeters en bellen niettemin een prijskaart aan van 208.000 euro en om eerlijk te zijn kreeg ik toch het gevoel ‘is dat het nou’? Rijdt eerlijk gezegd meer als een lage Cayenne dan een echte Porsche – stabiel, souverein, gaat heel gemakkelijk heel hard maar niet ontzettend interactief of zinnenprikkelend. Voor het geld koop je ook een XF-R en een Elise. πŸ˜‰

  12. @Viola: hoe was het geluid (van de stereo installatie)? Zat er ook zo’n Uber-stereo (Burmester toch?) in? Omdat we in NL toch zo vaak in de file staan is de geluidsinstallatie voor mij steeds belangrijker aan het worden.

  13. Burmester… Je zou mij wijs kunnen maken dat dat een concurrent van Wurlitzer was. Van geluidssystemen in auto’s ben ik al snel onder de indruk. Knap dat ze in zo’n acoustisch lastige ruimte het geluid zo mooi kunnen weergeven!

  14. Burmester is een berlijnse high-end fabrikant die systemen in de prijsklasse 50K+ maakt, maar eerlijk gezegd heeft het Porsche-geluidsysteem net als bij het Mark Levinson-systeem in de Lexus qua opzet en uitvoering daar weinig mee te maken. En qua afstemming gaan de autojongens altijd nog voor véél bas – in de Panamera moest het laag drie streepjes terug voordat het in balans was; in de ‘neutrale’ stand dreunde je bij laag volume al zowat de auto uit…

  15. Hi Viola,

    Leuk testverslag. Vroeg mij alleen af wat jij van de afwerking van het interieur vond. Komt dat qua afwerking nu eindelijk eens in de buurt van Audi? Heb zelf een 911 (993 S) die superb is afgewerkt en had een Cayenne Turbo. Was ondanks vol leer niet kapot van de afwerking van de Cayenne (rammeltjes, kieren en naden….) en eigenlijk ook niet van alle andere ‘ nieuwe’ Porsches zoals de boxter en 997 . Ben benieuwd naar jou mening…..

  16. @Allard: Ik vond het er netjes uitzien. Zeker net zo goed als bijvoorbeeld Audi. Geen naden en kieren. Maar smaken verschillen, je moet zelf maar eens gaan kijken bij de dealer. Ik vind het zelf altijd mooi als het dash ook van leer voorzien is. En dat doen ze bv bij Jaguar heel mooi, vind ik.

Leave a Reply to Stijn Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*