Onder de carport: Alfa Romeo MiTo
Mijn eigen GT’tje staat even bij de beste Alfa-monteur van Nederland en ik nam de kans waar om dan een paar dagen in de nieuwe MiTo te rijden. Geinig bakkie, maar ik heb wel wat commentaar… Allereerst vind ik het design op veel vlakken erg kloppen. Van opzij is het een kek bakkie, lekker kort kontje en pronte neus. Helemaal des Alfa’s. Van achteren vind ik hem ook wel oke, al heb ik al mensen horen zeggen dat ze de ronde achterlichten een beetje te groot vinden, in verhouding met het geheel. Zit wat in.
Dan zijn vooraangezicht: ik vind dat een Alfa een beetje stoer, liefst een tikkeltje arrogant of in elk geval strak uit zijn ‘ogen’ moet ‘kijken’. De MiTo kijkt sullig. De MiTo kijkt alsof hij zegt: ‘ik ben een sukkeltje’. Hoewel de koplampen mooi van vorm zijn, vind ik ze dus niet bij een Alfa passen. Het zijn Fiat-koplampen, vind ik. Al zeggen ze bij Alfa dat ze op die van de 8C gebaseerd zijn. Ja… ja… Wel leuk dat je de chromen rand rondom zelf kunt kiezen, je kunt de auto dus een beetje personaliseren.
Op het rijden heb ik ook wat aan te merken. Er zit een DNA knop op met de standjes Dynamic, Normal en All Weather. Daarmee pas je zijn rij-eigenschappen aan: in de Dynamic stand wordt hij harder, reageert hij wat directer op het gas en stuurbewegingen en van dies al wat meer zij. Allemaal leuk en aardig, maar die Dynamic-stand is ook eigenlijk de enige stand die hem Alfa-waardig maakt. Ik reed de 1.4 liter 155 pk sterke T-Jet motor en in de Normal stand is het toch een slap aftrekseltje, trekt hij niet lekker vlot weg, stuurt hij te licht.. enniewee… ik begrijp wel dat dit een autootje is waarmee men bij Alfa hoopt ook klanten bij andere merken vandaan te trekken. En dus is hij wellicht wat meer mainstream. Maar echte Alfa-fans zal het niet echt bekoren, me dunkt.
In elk geval was ik er van de week mee op pad en stuitte op een man uit New York, die net aan kwam joggen toen ik uitstapte om aan mijn hardloopronde te beginnen. Hij stond meteen stil bij de auto, was verbaasd hem al in het straatbeeld te zien want hij dacht dat hij pas next month in de showrooms staat. Is volgens mij ook zo. Het bleek een echte Alfa-fan te zijn, hij heeft in NY twee oudere Alfa’s (ben nu even vergeten wat, excuses…) en had de MiTo al op een Alfa-meeting gezien. Hij vind het een leuke car en denkt zelfs dat het – met de herintroductie in de States – wel snor zal zitten. ‘This car is gonna make it in de States’ zei hij. Wat een enthousiasme!
Oke, even genoeg MiTo voor dit moment. Ik kom later nog wat uitgebreider terug op dit nieuwe, fraaie Alfaatje.
Lijkt een beetje op een gepimpte Yaris?
*duikt weg, sorry sorry sorry*
Je kan veel zeggen van de MiTo, maar een gepimpte Yaris?????
Nee zeg, geen Yaris! Maar…de lampen zijn wel een misser. Ik heb er afgelopen vrijdag op de introductiedag een paar keer omheen gelopen en moet zeggen dat vooral de koplampen me niet meevallen. Een Alfa medewerker (nota bene!) vertrouwde me toe dat hij het Micra-lampjes vindt….Vriendlief merkt op dat de motorkap verder had kunnen doorlopen zodat de neus wat agressiever lijkt. Ik hoop er wel binnenkort eens in te rijden, ik moet toch een keer in alle Alfa’s gereden hebben. Hoewel, hoe regel ik die 8C?
Ik heb de MiTo vandaag voor het eerst van dichtbij bekeken. En ja die voorkant. Het is eerst even wennen, maar het went wel. En die achterkant zo kort en gedrongen. Het heeft wel iets weg van een oude Alfasud.
ik heb vorige week in de 1,4 sport gereden en dat was echt leuk. Het echte Alfa gevoel kan ik in mijn GT 2,0JTS niet krijgen, maar in de Mito zeer zeker wel.
En waar zat ‘m dat volgens jou in, Wilfried? Leg eens uit waarom?
Leuke auto ik ga hem kopen!!!! En die koplampen dat went wel ik heb nu een 156 en daar voor een 164 en naar de MITO mischien wel een Alfa KAMAL de S.U.V. Kortom ik blijf Alfa rijden.
Ik hou van een auto die geluid maakt, ik wil iets horen en voelen. De GTV had dat, de 33 QV had dat helemaal, maar in de GT niets van dat alles. Wel perfect rijden, maar dan kan ik net zo goed een auto van duitse makelij rijden.