Nissan 370 Z – hij is fijn!
Vandaag een dagje op en neer geweest naar Parijs, want in die omgeving mocht ik de nieuwe Nissan 370 Z aan een rij-onderzoekje onderwerpen. De sportwagen met 3.7 liter V6 (331 pk, 366 Nm) onder de kap is mooi geworden en lijkt vanuit sommige hoeken – de dikke heupen bijvoorbeeld – zelfs een klein beetje op mijn allerfavorietsteste auto: de Cayman.
Niet dat hij daar qua rijden aan kan tippen (sorry Nissan) maar toch is deze sportieve 370 Z erg goed gelukt en met zijn vanafprijs van 59.400 euro een stuk goedkoper dan de Cayman. Ik zal later een wat uitgebreidere rij-indruk posten, in elk geval kan ik alvast melden dat mocht je aankoopplannen hebben je absoluut de handgeschakelde versie moet nemen.
(foto: Bart van Thienen)
Want die 7-traps automaat met ‘Synchro Rev Control’ die werkt met sensoren voor snellere schakelmomenten, tja, ik vinnum gewoon niet zo heel erg goed bij een sportauto passen al brengt hij wel geinige, brommerige tussengasgeluidjes voort. Het geheel deed me met deze automaat echter teveel denken aan de Infiniti G37 coupe die ik een tijdje geleden ook al reed (zelfde platform als deze 370 Z overigens), veel comfort en meer een GT dan sportwagen. Later reed ik in de handgeschakelde 370 Z en toen leek het net of ik een heel ander auto onder m’n kont had: feller, strakker… Mmmm, zal wel enigszins psychisch zijn ook 😉 Voor de liefhebbers van wind in het haar: voor januari 2010 staat de introductie van de 370 Z Roadster gepland!
We werden daar en France trouwens opgewacht door de bedovergrootoma van de 370 Z en die bleek nog steeds erg charmant: de eerste generatie Datsun Fairlady Z-T, de 240 Z.
Deze sportwagen werd in 1969 gelanceerd en evolueerde in 1976 in de S31. Deze 240 Z was uitgerust met een vijfbak en aluminium wielen en de spiegels waren elektrisch bedienbaar. Met ‘haar’ 150 pk en 198 Nm bij 4400 tpm haalde ‘zij’ zowaar de 201 km/h. Een snelle dame, voor die tijd…. 🙂
Synchro Rev Control…
Tussengas voor randdebielen. Sorry dat ik daar zo grof over ben. Dit soort achterlijke elektronische fratsen slaan gewoon nergens op.
Verder wel een mooie auto, maar de 240 Z wint het op looks op z’n sloffen (wat mij betreft).
Haha, de liefhebber aan het woord. Ja, ik begrijp het wel hoor KR. Maar het schijnt dat sommige klanten daar toch wel op kicken. Ik zou wel eens een onderzoekje willen doen of ze ‘m nou echt daarop kopen.
Daar ben ik eigenlijk ook best benieuwd naar. Zou wel sneu zijn…
Een fijne auto is het zeker, en de manuele versnellingsbak is uiteraard vereist voor een optimale rijbeleving. Toch stelt deze auto de mannetjes van Drivers Republic een beetje teleur omdat hij minder goed (gevoelsmatig) zou zijn dan de vorige…
Ff de link naar de test geven, want hij is best interessant! 🙂
http://www.drivers-republic.com/dr_tv/index.cfm?videoid=c5f59bd86a124038acf374f0dd772df1&area=videos
Eerst en vooral vind ik het bizar dat je favoriete auto een Cayman is. Het mag nog zo lekker rijden, met zo’n knullig (ik noem het ronduit lelijk) exterieur is er toch geen beginnen aan.
Ohja, manueel natuurlijk een sportwagen!
VonStroke: oke, ik ben afgekeurd, ik begrijp het… 🙂
Over de Cayman gesproken, ik heb net een leuk bod afgeslagen. Ik kon er eentje van de importeur leasen voor 10.000 euro per jaar, voor twee jaar met een restwaarde van ruim 30.000 euro. Maar ik laat de droom nog even de droom zijn… (Ben bovendien nog steeds errug blij met mijn Alfa GT, laat dat duidelijk zijn. En die is afbetaald, ook handig.)