Nieuw Range Rovertje is lekkerrr…

Een paar jaar geleden kreeg ik als een van de eersten al een sneak preview in Londen van de LRX conceptcar waarop deze kleine nieuwe Range Rover gebaseerd is. Meestal zijn de productieversies zodanig aangepast dat er niets van het ‘origineel’ overblijft. Maar hier blijkt het resultaat toch wel erg fraai.

RR-Evoque4

Volgens het persbericht is het spraakmakende exterieur direct geïnspireerd door de LRX concept car, die wereldwijd enthousiast werd ontvangen vanwege zijn nieuwe, opwindende interpretatie van klassieke Range Rover ontwerpelementen. Verder staat er: “Intelligent ontwerp en zorgvuldige technische ontwikkeling hebben ervoor gezorgd dat de essentie van het LRX concept realiteit is geworden, zonder compromissen voor belangrijke Range Rover merkwaarden als luxueus interieur, geraffineerde prestaties en all-terrain-capaciteiten.”

RR-Evoque1

Design Director van Range Rover Gerry McGovern zegt: “De Evoque vormt een spraakmakende evolutie van Range Rover design. Met zijn sterk oplopende taillelijn, de krachtige ‘schouders’ over de gehele lengte van de auto en het zwevende dak met karakteristieke, aflopende lijn, heeft de Evoque een bijzonder dynamisch profiel met een gespierde en atletische houding.”

RR-Evoque2

De Range Rover Evoque heeft een onberispelijk afgewerkt en luxueus interieur. Dit onderscheidt zich door dezelfde hoogwaardige materialen van premium kwaliteit en door hetzelfde elegante ontwerp als toegepast in de andere Range Rover modellen. Als klant kun je een zeer luxueus uitgerust interieur specificeren, waarbij soepel premium leder met fraaie, dubbele stiknaad een luxueuze afwerking geeft aan stoelen, portierpanelen en dashboard. De lagere zitpositie biedt een sportiever rijgevoel, maar behoudt de belangrijke Command Driving Position. De hoofdruimte is groter dan in veel sportieve personenauto’s, ondanks het lage coupéprofiel van de daklijn.

RR-Evoque3-int

De motoren zijn van het turbosoort en hebben naar verluid viercilinder-efficiency gecombineerd met zescilinder-raffinement en -vermogen. Er is een vernieuwde 2,2-liter turbodiesel in twee pk-uitvoeringen, met respectievelijk 150 en 190 aan paardenkrachten. En er is een nieuwe, ‘state-of-the-art’ 240 pk 2,0-liter Si4 benzinemotor met directe benzine-inspuiting, turbocompressor en dubbele, variabele kleptiming.
Ik ga de Evoque in Parijs ontmoeten. Benieuwd of het liefde op het eerste gezicht is!

3 Comments on “Nieuw Range Rovertje is lekkerrr…

  1. Hoe groot is deze auto IRL (in real life)? Vergelijkbaar met Freelander, Discovery of juist RangeRover? Vind dat altijd lastig te zien. Op de foto is het interieur m.i. teveel Volvo en te weinig specifiek Land Rover.

  2. “…at a 171 inches (434cm) it is 17 inches (432mm) shorter and 7 inches (178mm) lower than Range Rover Sport models…”
    En al is het “IRL” niet zo belangrijk 😉 …hopelijk nog altijd zo terreinvaardig als een échte Range Rover 🙂

  3. Gedurfd van LR, waarvoor hulde. De eerste journalist die ik hoor janken met dooddoeners over het zicht naar achter of schuin achteruit, mag wat mij betreft inpakken.

Leave a Reply to VBHfan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*