Plannen 2010: Charlie Aptroot

Voor Autovisie no. 1 van dit jaar maakte ik een compilatie van interviewtjes met bekende en minder bekende mensen uit de autowereld. De vraag was: wat zijn de plannen voor 2010? Voor iedereen die het nummer (nog) niet heeft gelezen, hier deel 6 uit de 14-delige serie.

Charlie Aptroot (VVD-tweede kamerlid en woordvoerder op de portefeuille Verkeer en Vervoer): “Zorgen dat het kilometerheffingsplan de prullenbak in gaat.”

Charlie Aptroot

“Tot mijn verdriet is de Kamermeerderheid niet zo autovriendelijk, dus er was werk aan de winkel voor mij in het afgelopen jaar. Het goede nieuws was wel dat er twee wetten zijn aangenomen die de aanleg van nieuwe wegen kunnen bespoedigen. Maar die kilometerheffing die men wil gaan invoeren is natuurlijk een drama. Mijn belangrijkste voornemen voor 2010 is dan ook om alles op alles te zetten om vooral de regeringspartijen ervan te overtuigen dat dit de prullenbak in moet. Alleen de invoering ervan gaat al 4 miljard euro kosten. Er moeten behalve 9 miljoen kastjes ook gigantische automatiseringssystemen komen en véél ambtenaren aangesteld worden die iedere maand 9 miljoen facturen moeten opmaken en verzenden. Als vervolgens 3 tot 5% van de burgers bezwaar gaan maken tegen zo’n factuur dan heb je maandelijks 270.000 tot 450.000 bezwaren af te handelen. Ik voorzie een ramp. En bovendien een stuk duurder voor de meeste automobilisten. En dan heb ik het nog niet eens over de kastjes die ook te kraken zullen zijn waardoor dan persoonlijke gegevens op straat zullen liggen. Ik wil het komend jaar dan ook voorkomen dat er besluiten worden genomen waardoor veel geld wordt geïnvesteerd in dit uitermate slechte plan. Onder andere door handtekeningen te verzamelen op kilometerheffingnoway.

volvo v70

 

Voor mijzelf was 2009 autotechnisch een fijn jaar. Ik heb een nieuwe Volvo V70 gekocht, met de nieuwe, zuinige 2.4 dieselmotor met 175 pk. Een heerlijke, comfortabele auto waaraan ik veel plezier beleef. In het verleden kreeg ik iedere maand wel een paar bekeuringen, van die kleintjes voor een paar kilometer te hard, op de mat. Die kleine boetes ergeren me wel, want het gaat dan niet om verkeersveiligheid maar gewoon om cashen, terwijl grote verkeersovertreders nauwelijks worden aangepakt. Daarom heb ik in het afgelopen half jaar erg op mijn snelheid gelet zodat er geen boetes meer binnen kwamen.”

0 Comments on “Plannen 2010: Charlie Aptroot

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*