Mercedes E320 CDI

Stermodel

Het zal wel door mijn Duitse afkomst komen (meine Mutti ist Deutsche) maar ik heb een zwak voor auto’s van onze oosterburen. Mooie materialen, perfecte afwerking, strakke designs en superieure, soepele motoren: ik kan er zelfs met mijn meest kritische oog meestal weinig mis aan vinden. Afgelopen weekend mocht ik van de nieuwe Mercedes Benz E-klasse proeven. Ik kreeg de 320 CDI, de V6 diesel mee in sedanuitvoering.

mercedes3.jpg

mercedes.jpg

Deze E is tegenwoordig ook met vierwielaandrijving te koop, maar ik had de ‘gewone’ achterwielaandrijver mee. Rijden in deze wagen heeft zeker wel wat. Het is rustgevend en mensen gaan keurig voor je opzij als je er op links aankomt. De ster op z’n neus straalt toch klasse en snelheid uit.

Binnenin kan ik een knop bedienen waarmee ik gewaarschuwd word als ik te dicht op mijn voorganger rijd. Je kunt zelf instellen wat je te dichtbij vindt. Bij de tellers gaat dan een lampje branden of je krijgt een hoorbaar signaal. De met leer beklede stoelen hebben ‘opblaasbare’ kussentjes die je met knopjes bedient en waardoor je de stoelen aan alle kanten op je eigen lijf kunt ‘customizen’. Behalve stoelverwarming zit er ook een drietraps stoelkoeling in. Heerlijk op hete dagen of na het hardlopen! (Sorry voor de slechte kwaliteit van deze foto, zelfgemaakt ahem…)

dsc00118.jpg

Mijn zwemmaatjes en een paar jochies uit de buurt vonden het geweldig hoe de achterklep met een druk op de sleutel vanzelf omhoog knikt. Je hoeft er helemaal je handen niet aan vuil te maken, want een aanraking van een knop op de kofferdekselrand sluit hij ook weer keurig. Handig als je je handen vol hebt!

mercedes e 320 cdi(2).jpg

Het rijden op zich gaat heerlijk. Ik heb me een tijdje lui laten automaten en de zeven (!) bak doet het allemaal redelijk schokloos. Maar het gaat allemaal nog soepeler als ik zelf, met de flippers aan het stuur schakel.

dsc00119.jpg

Op het gas reageert de 224 pk sterke motor als door een wesp gestoken. Inhalen gaat dan ook moeiteloos. Hij vlamt vooruit en als ik hem een tijdje in z’n drie houd en flink doortrap, blijft de toerenteller keurig stijgen. Hij gaat binnen 6,8 seconden van 0-100 km/h. En dat is bij een gewicht van 1650 kg naturlich sehr gut. Aan maximale trekkracht heeft deze diesel dan ook 540 Newtonmeter in huis en dat bereikt de automaat tussen de 1600 en 2800 toeren.

dsc00116.jpg

Snelle bochtjes in de polder gaan ook lekker, al voel je natuurlijk wel dat je geen sportwagen onder je billen hebt, maar een soort ’eminence grize’. Met veel gewicht voorin waar de motor ligt. Relaxt toeren op de snelweg past hem beter.

mercedes e 320 cdi(4).jpg

Deze uitvoering van de Mercedes E-klasse is er vanaf 48.650 euro (incl. btw) en wij Nederlanders worden voorts door de staat afgezet en betalen nog iets van 18.000 euro extra aan BPM. Ik reed een behoorlijk aangeklede versie en die heeft een catalogusprijs van 68.199 euro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*