Let’s Cabrio! Renault Wind

Met al die zonneschijn 😎  kun je moeilijk over iets anders schrijven dan een cabrio (Of ik moet de titel van mijn blog veranderen in Bikewoman;  ik zit dezer dagen meer op het zadel dan in de sportstoelen). Dus hierbij een nieuweling van Renault die ik binnenkort in Zuid Frankrijk ga rijden: de Wind. 

Renault Wind 2010-terras

Ja… die naam is voor Nederland wellicht minder handig gekozen. Hoewel je er als berijder natuurlijk ook zaken over kunt zeggen als: ‘Ik kom met de Wind’ of ‘Ik kom met gezwinde spoed in de Wind’ of een tikje filosofisch: ‘De Wind bracht me hier’.

Renault Wind 2010
Afijn, deze afgeleide van de Twingo krijgt naar verluid een lekker luxe interieur. Ik zag hem al ‘live’ op de Salon van Geneve en vond de vorm meteen aansprekend. En dat ondanks het feit dat mijn favoriete designer Laurens van den Acker er niets mee te maken had 😉

Renault Wind 2010 - dak
De Wind opent zijn dakje in 12 seconden, wat heel snel is. Hij komt in de nazomer naar Nederland en zal hoogst waarschijnlijk een keuze uit twee motoren krijgen: de viercilinder 100 pk 1.2 liter uit de Twingo GT en de 133 pk sterke 1.6 liter uit de Renaultsport Twingo. 
Later meer!

Renault Wind 2010 -achter

Renault Wind 2010 -opzij

Renault Wind-int-dash

Renault Wind-int-klokken

12 Comments on “Let’s Cabrio! Renault Wind

  1. Ik vind het maar een raar geproportioneerd gevalletje.
    Dat kleine sportauto’s-zonder-vast-dak niet per sé lelijk hoefden te zijn bewezen modellen als de MG Midget/Austin Healey Sprite, en misschien zelfs de Karmann Ghia Cabrio en de Datsun Fairlady.
    Waarom bakken ze er tegenwoordig dan niks meer van? Laat die Coupe-Cabrio constructie bij zulke kleine auto’s toch achterwege en gebruik gewoon een goed stoffen dak!

    Oh, wacht, er is 1 kleine recente cabrio die ik wel geslaagd vind, en dat is de Daihatsu Copen!

  2. Op de foto’s vind ik hem juist uitermate goed proportioneerd. Klapdakje is leuk gedaan. Kan me voorstellen dat het qua kofferruimte dan nog meevalt. Hopelijk hebben ze haar licht gehouden want ze ziet eruit als een bommetje. Dus misschien wachten op de RS met 150pk plus? Lees hier weer graag de bevindingen.

  3. Tja, een cabrio met een cab-forward design en een klapdak … sinds de Mitsubishi Colt weten we dat dat niet goed kan gaan en ook dit is in mijn ogen weer een raar gedrocht… vooral op de foto schuin van achter (en nee, in het echt op de showvloer vond ik ‘m ook niet meevallen). Niet alleen van voor naar achter, maar ook van beneden naar boven doet hij plomp en onbeholpen aan. Ik vermoed dat er op die persfoto’s minstens 17″ wielen onder zitten maar ‘t lijken wel kruiwagenwielen

  4. Auto’s zijn te hoog en te zwaar geworden, en bij kleine modellen valt dit nog harder op. Enja kijk naar Audi, zijn behouden het stoffen dak nog wel en hebben de grootste structuurstijfheid.

  5. Ik vind hem ook niet slecht geproportioneerd. Zeker niet plomp of onbeholpen. Juist wel apart, met dat aflopende deel achter de rugleuning. Hij lijkt wel een tikkie op de 206CC van destijds.

  6. leuke auto voor me vriendin, mischien dat ik hem ooit ook stiekem rij met het excuuus: mijn auto staat in de garage

  7. Heb er al kennis mee gemaakt en wat meteen opvalt is de zit die wel heel erg hoog is. Boven 1,8m moet je er niet echt plaats in nemen. Maar luxe is het wel en het is tenminste apart!

    Al had ik liever het dakje gezien zoals bij de 575 SuperAmerica, dus gewoon achterop en niet onder een klep. Dat had pas leuk geweest! (en nog lichter en sneller ook) 😉

  8. Owkey ja, hij is “guitig”. Ook ik zie liever wat meer diversiteit in het straatbeeld, maar verwacht hiervoor geen hulp (in dit geval) van mij :).

    @ PieterA
    Tja, bij de 575 SuperAmerica heb je dan wel het probleem dat de de bekleding van je dakhemel nat wordt en dat hier zelfs water (door de gebogen vorm) gaat in blijven staan of gerdropt wordt in je interieur… 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*