Auto’s en inlevingsgevoel: kruip in de huid van…

!!!SEAT_LEON_VIOLA_11 (2)

Auto’s en inlevingsgevoel: kruip in de huid van…
Bij menig automerk is men zich bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s steeds meer bewust van de wensen van de diverse doelgroepen. Om aan den lijve te ondervinden hoe de diverse doelgroepen letterlijk in het vel zitten, worden zelfs speciale pakken genaaid. Zo liet ik me tijdens een bezoek aan het crashtestcentrum van Volvo in het Zweedse Gӧteborg al eens in een zwangerschapspak hijsen. Om mezelf vervolgens achter het stuur van een V70 te persen. Je raadt het al: de extra kilo’s en toegenomen omvang zorgden voor zweetdruppels. Ik koos er destijds voor om me maar gewoon zijdelings in de auto te laten vallen, maar met een echt kindje in je buik is dat wellicht een afrader. Het omdoen van de riemen was een tweede puntje, want waar laat je de onderste (heup)riem van de gordel? Boven de dikke toeter, of eronder? Aldus de vrouwvriendelijke experts van Volvo is dat laatste het veiligst voor zowel moeder als kind.

travestiet-hakken

Zich inleven in vrouwen is overigens niet nieuw. Vlak voordat de full-size SUV’s rond 2002 mode werden, dosten honderd mannelijke GM– medewerkers zich uit in rokjes en stiletto’s aan, plakten nepnagels op en droegen handtasjes om te zien of hun auto’s wel handig waren vanuit het vrouwelijke perspectief. Het resulteerde niet alleen in de ontwikkeling van een systeem dat na een druk op de knop in file voor je inparkeert, maar ook in pedalen die onder een andere hoek werden gemonteerd, zodat dragers van hoge hakken veiliger kunnen gas geven en remmen.

 old-man-driving

Ook bij Ford kruipt men in de huid van de klant. De vergrijzing wordt hier – volkomen terecht – zeer serieus genomen en dat resulteerde in de maak van een speciaal seniorenpak. Dit zorgt ervoor dat de heupen en bovenlijf minder beweeglijk zijn en dat knieën, ellebogen en voetgewrichten stijf aanvoelen. Vervolgens krijg je ook nog oordoppen in om het slechter geworden gehoor na te bootsen, latex handschoenen aan om een gerimpelde hand met weinig gevoel in de zenuwuiteinden te simuleren en bril met ‘beslagen’ glazen op waardoor je kijkt alsof je glaucoom of staar hebt. Toekomstige Fords worden op deze manier bejaardenvriendelijk; er wordt nu gewerkt aan een gemakkelijkere instap, nog slimmere achteruitrijdcamera’s, meer hoofdruimte en een beter ‘H-punt’ – het punt waar de heup draait – om makkelijker in- en uit te kunnen stappen. Het is geen overbodige luxe want ouderen gaan vaak op zoek naar een gebruiksvriendelijker auto met hogere instap: kleinere MPV’s en SUV’s bijvoorbeeld. Zelfs de inmiddels 63-jarige Barry Hay, leadzanger van Golden Earring, bekende onlangs tijdens een interview dat hij zijn Ford Ford FX250 Crew Cab Lariat Superduty vooral rijdt om z’n praktische hoge instap. Toen ik Barry uitnodigde voor een ritje in de Aston Martin V8 Vantage, zei hij: “Om te kwijlen hoor, deze auto. Maar om in- en uit te stappen moet je eigenlijk al als acrobaat bij Circus Renz werken. Ik vraag me af hoe die oude zakken die ik er altijd in zie rijden dat doen, die gaan zeker dagelijks voor een massage ofzo?”

4 Comments on “Auto’s en inlevingsgevoel: kruip in de huid van…

  1. Grappige verhalen, wist niet dat het zo ver ging als bij GM! Is het niet eenvoudiger meer vrouwelijk ingenieurs te recruteren? 🙂 Begrijp nu plots wel de gigantische stortvloed aan SUV’s die we de laatste jaren over ons hebben gekregen, een man van 1,90m+ op naaldhakken gaat inderdaad verlangen naar hogere wagens 🙂

  2. Ik denk dat het recruteren van vrouwelijke ingenieurs niet zo gemakkelijk is 🙂 En misschien wilden ze ergens diep van binnen gewoon eens zo’n rokje en hoge hakken ervaren. Closet-drags… 😀

  3. Het zou mogelijk meteen ook de crisis waaraan GM de laatste jaren werd ‘bootgesteld’ mee verklaren. Hiermee hebben ze bij GM gewoon de (schoen)doos van Pandora opengetrokken. De ingenieurs spendeerden meer tijd aan omkleden dan ontwikkelen 😉

  4. Leuk stukje. Sinds 3 mnd hebben wij een nieuwe BMW 1 serie. Wat mij daarbij is opgevallen sluit wel aan bij jou stukje. Namelijk dat het gaspedaal gro(o)t(er) is dan van andere auto’s die ik heb gereden. Ook loopt het door tot de bodem waardoor ik veel meer steun ervaar met het rijden met hoge hakken. Wellicht dat BMW ook iets dergelijks als GM heeft ondernomen ;-).

Leave a Reply to Stijn Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*