Klein Land Rovertje op komst!

Ruim een jaar geleden was ik er tijdens een sneak-preview al helemaal weg van. En Land Rover heeft gisteren bevestigd dat een productieversie van de spraakmakende LRX concept car in productie zal gaan. Het nieuwe model zal volgend jaar worden geïntroduceerd als compacte Range Rover en vanaf 2011 in de showroom staan!

Land Rover - compact

De nieuwe, compacte Range Rover, die is ontworpen en ontwikkeld in Land Rover’s ‘state of the art’ designcentrum in Gaydon, zal de kleinste, lichtste en efficiëntste auto zijn die het merk ooit heeft geproduceerd. Dit schreef ik een tijdje geleden voor Villa d’Arte over de concept na de ‘geheime’ ontmoeting in Londen:

land_rover_lrx

Je ogen laten dwalen over de gespierde designerbody van Land Rovers nieuwe, realistische conceptcar LRX geeft je hetzelfde gevoel als kijken naar een Fendi handtas of een Cartier horloge: pure hebberigheid! Het robuuste merk gaat met zijn nieuwste straatjuweel – dat over ongeveer drie jaar in het straatbeeld zal verschijnen – voor stijl van het allerhoogste niveau.

© House of TXT

Jan des Bouvrie zou erover zeggen: ‘Alleen de open haard ontbreekt’. Want plaatsnemen in Land Rovers nieuwe conceptauto LRX is als relaxen in een super-de-luxe woonkamer. Ieder steekje dat het zachte, chocoladebruine kwaliteitsleder van de zetels bij elkaar houdt, ieder knopje en ieder display is een kunstwerk op zich. Waardoor het geheel, net als de rest van de ruime cabine een sfeer van pure luxe ademt. De zwevende, wigvormige stoelen, die wel iets weg hebben van de Charles Eames Lounge Chair uit de fifties voegen zich als vanzelf naar de vorm van je rug zodat je altijd volkomen ontspannen zit.

land-rover-lrx-iphone

Sommige materialen verrassen: zo lijkt de hemelbekleding en de inzet van de deuren gemaakt van hoogwaardig, romig suède. In werkelijkheid is het gemaakt van een materiaal dat bestaat uit gerecyclede plastic flessen! De vloerbedekking is al net zo milieuvriendelijk, het zachte vilt is volledig afbreekbaar.
Achter het stuur heb je uitzicht over een strak dashboard met futuristische, doch zeer gebruiksvriendelijke elementen met ‘drijvende’ LCD graphics. Het resultaat is een driedimensionale look die je helemaal aan je eigen wensen kunt aanpassen. Er is een touch-screen display waarin de data gelaagd – en naar gelang het belang van de informatie – tot je komen. En er is een computerachtig docking station voor de iPhone als extensie van je kantoor waarin je alle gegevens van de auto kunt opslaan; de afstelling van je stoelen en stuurwiel, je favoriete radiostations en navigatiebestemmingen bijvoorbeeld.

land_rover_lrx_concept

Zelfs het licht in de cabine doet mee bij het scheppen van optimale sfeer zodat je je zelfs bij grote haast nooit gejaagd zult voelen in de LRX. De Engelse hoofd-ontwerper Gerry McGovern vindt namelijk dat de auto-industrie nog veel te weinig gebruik maakt van de mogelijkheden die verlichting biedt. En dus voorzag hij de LRX van zacht mood lightning in de kleuren groen, rood en blauw. Ze corresponderen achtereenvolgens met de te kiezen aandrijfsystemen ‘economy’, ‘sports’ en ‘standard’.
Waar veel designers zich graag laten inspireren door steden en gebouwen, daar keek het team van McGovern vooral naar kleine items zoals keukengerei, horloges en moderne sieraden. In het interieur zie je het terug in de vele aluminium-structuren. Aan de buitenkant in de van LED-technologie voorziene koplampen met zijn vele nuances waarin je – zoals in ogen – gehypnotiseerd kunt blijven staren. Ze stralen als diamanten.

LandRoverLRX2

Concept-auto’s staan vaak ver af van de werkelijkheid, maar McGovern en zijn team hebben zich tot doel gesteld dat alles aan deze cross-coupé ook echt geproduceerd moet kunnen worden. En dat het een zeer ‘schone’ auto zal worden. Door zijn lagere gewicht en het kleinere frontale oppervlak zal de auto in ieder geval veel minder brandstof verbruiken dan de Freelander, waarop de LRX onderhuids is gebaseerd. Bovendien zullen een aantal technische systemen een ‘Eco-stand’ meekrijgen zodat je in dit designerhoogstandje ook in de stadsjungle ‘groen’ en schuldgevoelvrij kunt rijden.

Land_Rover_LRX_Concept4

Hoewel het duidelijk een luxepaard is, schuwt de LRX ook de modder niet. Hij is voorzien van de inmiddels befaamde ‘Terrain Response Control’ systeem waarmee je de wagen door middel van een draai aan een knop aanpast aan gebruik op gras, grind, sneeuw, modder/geulen, en asfalt. Het zijn vier elektronisch geregelde programma’s die samenwerken met de DSC (Dynamic Stability Control), de elektronische tractiecontrole, het ABS en Hill Decent Control (HDC). Dat laatste is een Land Rover specialiteit, waardoor tijdens steile afdalingen de snelheid automatisch wordt beperkt via het ABS. Op die manier heb je ook op gladde hellingen meer controle over de wagen en dat geeft een waar rots-in-de-branding gevoel.
Het passionele uiterlijk van de LRX heeft – zoals de andere modellen van Land Rover: Defender, Freelander, Discovery, Range Rover en Range Rover Sport geen verticale look, maar een horizontale. De wielen met 20 inch lichtmetalen velgen staan potent breeduit onder de kasten, hij heeft voor en achter ultra-korte overhangen en een lage ‘taillelijn’ zodat je vanachter het stuur goed over de motorkap over de weg kunt kijken. De luchtinlaten opzij en de dikke motorkap die als een oester sluit, maken de LRX tot een stoere wagen.

Land_Rover_LRX-Concept_int2

Onmiskenbaar een Land Rover. Toch zal de LRX, net als bijvoorbeeld de Mini en de Audi TT – vanwege zijn emotioneel ogende design ook veel vrouwen aanspreken. Het zit ‘m in het luxe gevoel, vermengd met praktische elementen zoals de achterstoelen die je helemaal kunt wegklappen zodat er plaats is voor twee mountainbikes, surfplanken en/of veel koffers voor een lange reis. Zelfs aan gezellige picknickpauzes onderweg is gedacht. Op de neergeklapte achterklep kun je namelijk lekker zitten waarbij je de flessenkoeler, die normaal gesproken in een houder in het interieur huist, aan het onderste deel van de achterklep hangt. En een toast uitbrengt op de Land Rover LRX.

1 Comment on “Klein Land Rovertje op komst!

  1. Ziet er prachtig uit, maar je voelt mij al komen, t’is wel vaker het geval bij een concept.

    Hopelijk geraakt deze dan ook niet lost in translation. Het zwevende dak blijft, dus dat is wel al een mooi begin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*