Interview Laurens van den Acker

De collega’s van Autoblog houden het op in de vrieskou dansende blote vrouwen, bij mij is leuks voor het oog slechts interessant als het ook nog gepaard gaat met goede inhoud. 😉 Daarom wilde ik jullie dit interview met de pas van Mazda naar Renault overgestapte hoofd-designer Laurens van den Acker niet onthouden. Het verscheen onlangs in Autovisie, veel leesplezier!

Laurens van den Acker

Op 1 september trad de Nederlander, na drie jaar designchef te zijn geweest bij Mazda in Hiroshima, aan als Hoofd Design bij Renault in Parijs. Even bijpraten met ’t designicoon op gympen, Laurens van den Acker:

Door Viola Robbemondt/©House of TXT

“Ik beleef op dit moment een omgekeerde cultuurshock. Ik moest eerst eens vier weken een intensieve cursus Frans volgen en ben meegelopen met mijn voorganger Patrick le Quément. Wat me hier in de Westerse manier van zakendoen weer enorm opvalt is dat niemand naar elkaar luistert. In Japan kreeg ik 100 dagen om me in te leven, om de mensen en het bedrijf te leren kennen. Hier is het: ‘Je hebt 100 dagen om je te bewijzen, om de boel te veranderen en – oh ja – er zijn nu nog maar 99 over’. De druk is anders. De Japanse teamgeest tegenover een veel individueler instelling. De hiërarchie is sterk aanwezig, ik moet hier echt de leider zijn en ook elke dag in een pak lopen: dat valt niet mee.

gympies

“Maar de lust om te veranderen is groot bij Renault, groter dan ik had gedacht en dat vind ik leuk om te merken. Niet alleen designtechnisch, maar in alles. Het merk wil weer van zich laten horen, zichzelf op een andere manier laten zien. Dat blijkt ook uit hun nieuwe slogan ‘Drive the Change’. Fransen houden toch van innoveren, van alles opnieuw uitvinden. Ze houden van het grote gebaar. Waardoor dan wel auto’s als de Twingo, de Espace en de Vel Satis kunnen ontstaan, de originele dingen. De komende jaren willen we ons onderscheiden met volledig elektrische auto’s en die vragen om een krachtige designidentiteit. Met de accupakketten aan boord die laag liggen om een goede wegligging te garanderen komen de inzittenden hoog te zitten. De vormgeving moet daarop aangepast worden. En: voor het eerst moet ik als ontwerper ook rekening gaan houden met andere dan de visuele zintuigen. We zijn nu bijvoorbeeld voor de veiligheid ook bezig om kunstmatig geluid te creëren.

Laurens van den Acker2

Op dit moment ben ik dus met letterlijk álles bezig. Er ligt een berg werk van wat er al in gang was gezet. Daarover moet ik nu snel beslissingen nemen. Waarmee gaan we door en waarmee niet? Bovendien is het nogal een hoeveelheid: ik heb nu drie merken onder mijn hoede; behalve Renault ook Dacia en Samsung Motors. Ik ben bezig om een nieuwe designfilosofieën te ontwikkelen en daarvoor moet ik toch de tijd nemen, merk ik. Ik was toch wel erg verstrengeld met de Mazda-uiting en daar moet ik nog een beetje van afkicken. Is ook normaal denk ik, voordat je echt iets neerzet moet je het merk toch eerst leren begrijpen. Als designer moet je echt geloven in wat je doet, anders kun je het ook niet overbrengen op je team. Nu is het net of ik van religie moest veranderen.

Laurens van den Acker3

Mazda heeft eigenlijk een vrij simpele religie. Het is sportief met een vleugje sexy. Dat was niet zo moeilijk. Ik trok mijn gympen aan en dan was ik Mazda. Nu heb ik veel meer soorten schoenen nodig en ik ben nog bezig met passen en uitzoeken. Renault is meer een generalist, een full mainstream, multi dimensioneel merk. Met een veel grotere modellen- en klantenrange en moet ik me op meerdere vlakken ontwikkelen. Is ook goed, want daar groei ik weer van. Qua productieauto’s zal mijn invloed pas in 2012 te zien zijn. Dat lijkt ver weg, maar over twee weken moet mijn eerste concept al klaar zijn voor de Salon van Parijs van volgend jaar. Dat vind ik het lastige in het begin. Je weet eigenlijk nog niet genoeg om grote beslissingen te nemen. En toch moet je ze nemen. Het is een grote uitdaging.”

Renault Zoe

3 Comments on “Interview Laurens van den Acker

  1. en zo zie je maar. Die japanners zijn zo gek nog niet. Daar heb je nog de tijd die je hier ook zou moeten hebben . Is ook niet meer dan normaal. Hier is het meer knallen vanaf het begin of te wel Blik op oneindig en gaan. Da gaat hem denk ik dan ook niet worden. Renault zou iets minder de druk op design moeten leggen en meer op kwaliteit. Altijd leuk als je een Renault koopt dat deze het ook blijft doen na de garantie en daar schort het nogal aan.

  2. Kwaliteit is blijkbaar een usp aan het woorden. In onze vloot (circa 65 auto’s) zijn er 20 van het merk Renault; Clio, Megane en Laguna III. Zonder uitzondering betrouwbaar, weinig fouten, de minste van allemaal (Audi en Mercedes daaronder begrepen!)

  3. Kwaliteit is bij alle merken weer belangrijk geworden. Men is in het verleden nogal eens de klant uit het oog verloren, het ging allemaal om veel geld verdienden. Het tij keert, merken die er in het verleden minder aandacht aan hebben besteed, worden afgestraft. De klant weet wat er te koop is en dat is prima zo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*