Internet in de auto? Nederlanders zeggen ‘nee’

Waar je in de trein op je gemakkie op Internet kunt rondneuzen en je FB kunt checken, daar moet je in de auto toch vooral op het drukke verkeer letten. Tenminste, als je zelf bestuurder bent. Ben je bijrijder, dan klets je liever met de mens naast je, me dunkt. Het verbaasd mij dan ook niets dat voor veel Nederlanders is wifi in de auto een overbodige gadget. Slechts 37% van de Nederlandse automobilisten vindt dit een must have voor de auto van de toekomst.

In dit gegeven blijken we behoorlijk te verschillen van veel andere Europeanen: ruim de helft van de Spanjaarden en Italianen wil bijvoorbeeld graag Internet in de auto. Het blijkt allemaal uit onderzoek van AutoScout24 naar de wensen en voorkeuren van Europeanen voor de auto van de toekomst.* Ook bij de voorkeuren voor andere gadgets in de auto blijkt de Nederlander conservatief. Zo is het animo voor entertainment-mogelijkheden zoals televisie en gamen erg laag onder Nederlanders. Ook de mogelijkheid om Facebook-updates te projecteren op de voorruit is niet populair in ons land. Inwoners van Zuid-Europese landen zijn daarentegen grote liefhebbers van gadgets in de auto.

Overigens zijn er wel verschillen tussen de ondervraagde Nederlandse jongeren en ouderen. Zo is bijna de helft van de jongeren tussen de 18 en 29 jaar voorstander van een internetverbinding, terwijl dit percentage afneemt naarmate de leeftijd hoger wordt. Hetzelfde geldt voor entertainment-mogelijkheden en Facebook-updates op de voorruit: jongeren zijn hier vaker enthousiast over dan Nederlanders boven de dertig.

De aarzeling van Nederlanders om nieuwe technieken in de auto te omarmen, is opvallend volgens Jurgen Vugts, directeur AutoScout24 Nederland: “Normaal gesproken lopen Nederlanders voorop bij de omarming van nieuwe technologieën. We zien dat vrijwel alle grote automerken bezig zijn met het nadenken over elektronische innovaties. De verwachting is dan ook dat over tien jaar de auto zelfstandig zal communiceren met andere auto’s, de infrastructuur en het internet. En dit zal dan voor iedereen vanzelfsprekend zijn, zelfs voor de nu nog sceptische Nederlandse automobilisten.”

Ik denk er anders over: voor veel Nederlanders is de auto gewoon een middel om van A naar B te komen, terwijl het voor de Zuid Europeanen veel meer een geliefd object is waaraan ze status ontlenen. Wij rijden ergens heen en stappen uit, terwijl Italianen en Spanjaarden wellicht meer tijd in en rond hun auto doorbrengen, ook als ze niet rijden. Hoe dan ook: het is prima dat de merken nieuwe technologieen ontwikkelen, maar iedereen beslist zelf of het nuttig – en de extra kosten waard is – voor zijn persoonlijke alledag. Of niet…

*Het onderzoek is gehouden onder 8.844 personen van 18 tot 65 jaar in 7 Europese landen (Oostenrijk: 1.003, België: 1.000, Frankrijk: 1.461, Duitsland: 1.450, Italië: 1.467, Nederland: 1.004 en Spanje: 1.459.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*