Hyundai brengt waterstofauto naar Nederland

Tijdens een ‘Hyundai European Hydrogen Road Tour’maakten diverse parlementsleden dezer dagen kennis met de Hyundai ix35 met een brandstofcel. Hyundai’s Senior Vice President en COO Allan Rushforth is blij met de vele positieve reacties. Rushforth: “In Parijs heeft Hyundai kortgeleden, als eerste autofabrikant ter wereld, de massaproductie aangekondigd van deze zero-emission auto. Het is nu van groot belang dat we doorpakken en samenwerken met zowel de leden van het Europees Parlement als lokale overheden om snel te kunnen profiteren van deze nieuwe en schone technologie. Binnenkort lopen onze eerste waterstofauto’s van de band. Hyundai levert daarmee een geweldige bijdrage aan een zeer milieuvriendelijke vorm van mobiliteit”, aldus Rushforth.

Ook in Nederland worden oriënterende gesprekken gevoerd met het ministerie in Den Haag om een aanloop te kunnen nemen naar de introductie van deze bijzondere auto in Nederland. Hans Kwaad, directeur van de Nederlandse Hyundai-importeur zegt: “Het ministerie heeft al in kaart gebracht waar de eerste tien waterstoftankstations in Nederland moeten worden aangelegd. Stations die uiteraard aansluiten op het internationale traject. De opening van de eerste nieuwe tankstations – er zijn er momenteel twee in Nederland – wordt al in 2013 verwacht, de rest volgt in 2014 en 2015. Het is nu van groot belang dat we de krachten bundelen, zodat we spoedig de eerste Hyundai’s met een brandstofcel in Nederland de weg op kunnen krijgen.”

Hier een filmpje met uitleg over hoe het werkt:

3 Comments on “Hyundai brengt waterstofauto naar Nederland

  1. Dit is de ENIGE juiste manier van het vervangen van auto’s en verbrandingsmotoren. Alle hybride tussen pausen ten spijt; we weten allemaal dat die het nooit zullen worden.

    Ook 2e hands is er niets mee te beginnen, evenals al die noodoplossingen van zaken voitures met mini-dieseltjes in het vooronder zijn doodgeboren artikelen!

    Geen mens zit er na het uitdienen van het zakelijk leven op te wachten (bijv. een diesel Passat oid koop je prive omdat je caravan/hobbie/kids en hun sport enz wilt transporteren, wat door het amechtige, asmatische dieseltje niet lukt, ja; in de 4e versnelling dan, hoger lukt niet want geen power, en geen toegestaan trekgewicht van betekenis)

    Hoezo goed dus voor het milieu? Waar gaan al die net niet auto’s hun 2e leven doorbrengen? Wie zit er zonder BELASTINGVOORDEEL (aha, daar was het inderdaad om te doen!) nog op zon onbruikbaar ding te wachten?

    Een hydro auto heeft echter het eeuwige leven (want geen slijtagedelen qua motor, die is dan electrisch) en rijd verder als elke middenklasser! Zie filmpje James May in de Honda Clarity van enkele jaren geleden! Blij dat tenminste een fabrikant (de rest volgt vanzelf) zich niets van de politiek met hun rare onlogische regelgeilheid aantrekt!

Leave a Reply to Wim te Riet Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*