Honda Civic Type R – rij indruk

Civic Type R
Afgelopen woensdag en donderdag had ik het genoegen om in het Portugese kennis te maken met Honda’s nieuwe, snelle Civic: de Type R. En dat bleek niet alleen voor de ogen een groot genoegen!

civiccircuit2.jpg

Allereerst mochten we ‘m beproeven op het circuit van Estoril. Voor mij was het de allereerste keer dat ik ‘los’ op een circuit mocht rijden, dus extra spannend. Met drie tegelijk moesten we achter een pace-car aanrijden wiens chauffeur tegen ons praatte met behulp van een oortje. Laat dat oortje nu gemaakt zijn voor wat grotere schelpen dan de mijne, dus dat viel de hele tijd op mijn schoot. Na drie keer een bocht met een hand te hebben genomen en daardoor wat gras te hebben gemaaid in de bermen – want de andere hand was busy met ‘t oortje – dacht ik: fuck oortje. En gooide ‘m op de achterbank. Waardoor ik uiteraard de aanwijzingen van meneer Pace Car niet meer hoorde. En ik achteraf allerlei k..opmerkingen van de niet begrijpende heren collegea om mijn oren kreeg: ‘Ging je bloemen plukken?’

civiccircuit.jpg

Anyway: de Type R trok zich weinig aan van mijn ‘gedoe’ en bleek heel gewillig te sturen en de 201 pk’s bleken ondanks (of dankzij) atmosferische 2.0 liter motor, heeeerlijk aan het gas te hangen. Echt een strak sturend Japannertje. Ook op bergweggetjes, waar we de volgende dag werden losgelaten, bleek dit racy type helemaal niet vervelend en het onderstel lekker hard afgeveerd.

civicbergweg.jpg

De recaro-stoelen zijn wel iets te breed voor mijn onderstel en dus schoof ik toch een beetje heen en weer, maar alla.

civic-interieurstoelen.jpg

Nog een minpuntje: de brede A-stijlen zitten als je uitdagende weggetjes rijdt en dus graag ver vooruit wilt kijken, behoorlijk in de weg. Vooral bij bochtjes naar links probeerde ik er constant voor en achter langs te kijken. En: als je, zoals mijn sporty bijrijder, laag wilt zitten, kun je de snelheidsmeter niet goed zien. Het dash van de Civic is behoorlijk van de futuristisch: alles digitaal en de snelheidsmeter zit op een soort plateautje. Het playstation-gevoel dus. Erg mooi en apart, maar dus niet in alle gevallen handig.

civic-interieur.jpg

Voor de rest? Helemaal oke, dit R-typje. De Civic Type R is er vanaf 31.845. Wil je ‘m lekker basic voor de Race en dus ZONDER toeters en bellen zoals airco, cruise control etc, dan betaal je 3150 euro minder.

civiczonsondergang.jpg

Overigens: kies hem niet in dit muizige grijs: de kleur Nighthawk Black Pearl of Milano Red staat hem stukken beter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*