Nieuwe kleine: Renault Twingo

Hoe val je op in het segment van de kleintjes? Het is geen gemakkelijke vraag die de makers tegenwoordig voor hun kiezen krijgen. Ziet de junior er te bijzonder uit, dan ‘schikt’ het publiek teveel en laat hem links liggen. En dus kiezen veel merken voor een gematigde aanpak waardoor veel kleintjes er anno nu er nogal gewoontjes uitzien. Een goed voorbeeld van een nieuw kleintje dat nu moet opboksen tegen populaire, bestaande modellen zoals de Toyota Aygo is de nieuwe Renault Twingo die duidelijk de ‘brave’ lijn volgt.

Een paar weken geleden bekeek ik hem wat uitgebreider en vond dat de auto best wat aardige details meekreeg. De neus met grote luchtinlaat bijvoorbeeld waartegen designchef Laurens van den Acker, die net aantrad toen dit model eigenlijk al in ver gevorderde staat van ‘klaar’ was, zich nog snel even tegenaan kon bemoeien. Verder zag ik prettige, grote wielkasten en dito koplampen, maar het model moet het verder vooral van z’n make-up hebben.

 

De GT versie is bijvoorbeeld opgeleukt met zilvergrijze accenten zoals zilveren spiegelkapjes, een achterspoilertje en GT instaplijsten. Wil je hem nog ‘spannender’ maken dan is er een heel arsenaal aan striping te koop: racestrepen, tribals en geblokte vlaggen voor de portieren.

Het interieur is erg grijs en gewoontjes en vooral dat grote stuur en die enorm gedateerde radio (of is het bedoeld als retro?) vind ik echt niet meer kunnen. De zetels zijn zo plat dat je echt geen scherpe bochten wilt nemen; hier dreigt glijgevaar. Wil je het fraaier en meer zijdelingse steun van de stoelen, dan kom je al gauw terecht bij duurdere versies zoals de Gordini, die extra sportief is.

Rijden gaat best aardig, het hart van de GT is een 1.4 motortje waarvan men bij Renault zegt dat het ‘een vermogen van een 1.4, de trekkracht van een 1.6 en het verbruik van een 1.2 motor heeft’. Ik kon er tijdens een ritje rondweg in ieder geval best aardig mee voort, al maakt hij bij flink gasgeven en boven de 3000 toeren ook flink herrie. Dat is dan weer te verklaren uit: weinig geld over voor isolatie.

Wat ik wel een leuke ontwikkeling vindt, is dat de nicheproducten steeds belangrijker worden. Men moet zich onderscheiden en dus zijn er ook bij Renault allerlei specials zoals genoemde, sportieve Gordini en er is een RS in de maak die naar verluid iets van 130 paardekrachten meekrijgt. Als je dan bedenkt dat men met de Twingo vooral op vrouwen die de auto in stadse omgevingen rijden mikt, kun je je natuurlijk afvragen of zij wel extra geld voor deze extra pk’s over hebben. Ik zie in ieder geval ook steeds meer jonge mannen in dit soort ‘vrouwenauto’s ‘ rijden. 🙂

1 Comment on “Nieuwe kleine: Renault Twingo

  1. geinig wagentje, het idee is het zelfde als de oude, de manier waarop de radio er in zit, is volgens mij het zelfde idee, alleen vernieuwd..

    niets mis mee, maar viel me als eerste op 🙂

    weet het wel zeker 😆 hier foto 🙂
    http://www.google.nl/imgres?q=interieur+renault+twingo&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1024&bih=677&tbm=isch&tbnid=ROaMOtaqqke1MM:&imgrefurl=http://www.autowereld.nl/info/renault/twingo/1.2-28109/details.html&docid=YwlGO_OqV5GACM&imgurl=http://www.autowereld.nl/images/info/320/325/325.jpg&w=320&h=240&ei=0gvdTtaDGYfz-gbr-tWDCQ&zoom=1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*