Daihatsu Cuore 2007 – Rij-indruk

Samen met de Sirion 2 is de Cuore de belangrijkste auto voor Daihatsu. Het gaat goed met het merk, dat dit jaar zijn 100ste verjaardag viert. De verkoopcijfers gaan gestaag omhoog, er zijn meer dealers en het merk heeft zijn gezicht naar buiten toe beter voor elkaar en profileert zich nu als milieu-vriendelijk. Gisteren reed ik – voor aanvang van de zuinigheidstest – even voluit in de nieuwe Cuore en dat viel niet tegen. Het wagentje werd lichter (!), en motorisch krachtiger. De 1 liter motor met drie cilinders kreeg 69 pk’s en daarmee kun je heel redelijk meekomen in het verkeer, zowel binnen als buiten de stad.

cuore-interieur.jpg

Het interieur werd opgeleukt en hoewel de stoelen vrij plat zijn, zitten ze redelijk voor een model uit deze klasse. Wel jammer dat je je zitpositie niet helemaal lekker kunt instellen: het stuur is alleen in hoogte en niet in diepte verstelbaar. En ook de stoelen gaan wel voor en achteruit, maar niet omhoog of omlaag. Tja, het zit ‘m in de prijsklasse. Zoals ik al meldde is het gewicht van de nieuwe Cuore afgenomen; hij weegt maar 765 kg, terwijl de vorige tegen de 800 kg zat. Er is dus wat op materialen bespaard en dat merkte ik vooral in de demping van bijvoorbeeld de pedalen en de pook. Je voelt de motor heel duidelijk in het gaspedaal trillen en ook de pook geeft je hand een laaaange shake bij het bedienen. Ook opvallend: de pook zit behoorlijk dicht op de stoel. Vooral in z’n eerste en tweede versnelling zit hij er bijna tegenaan.

cuorefontein.jpg

Allemaal niet zo erg, als je bedenkt dat je voor dit karretje maar vanaf 8499 euro hoeft te betalen. En dat je dan dus een superzuinig bakkie voor je deur hebt. De nieuwe Cuore staat nu al bij de dealers!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*