Chinese vrouw kiest Maserati

Chinese vrouwen blijken meer whisky en snelle auto’s te kopen dan wij Westerse. En de Chinese man koopt veel meer gezichtscremes, haarproducten en … handtassen. Nee, niet lachen nu, dat laatste schijnt volgens de Amerikaanse Financial Times te maken te hebben met het feit dat men er in veel winkels niet met creditcard kan betalen en daardoor meer met cash moet zeulen. 🙂

Maserati-ChineseVrouw

Dat vrouwen er meer luxegoederen kopen, komt omdat de Chinese vrouw ‘haar kracht’ op andere manieren moet demonstreren dan in de Westerse wereld. Ik denk dan meteen: wat je hier zag in de tachtiger jaren – masculien uitziende vrouwen die rondliepen met schoudervullingen en ‘big hair’ om meer ‘power’ uit te stralen – zie je nu daar. Hier heeft inmiddels een zachtere trend de overhand: de verschillen tussen man en vrouw worden meer als complementair gezien. We hoeven niet met elkaar te concurreren, maar vullen elkaar aan.

Maserati's 2011

Het eeuwenoude verlangen om een sportauto te rijden, blijkt in China unisex. Maserati zegt bijvoorbeeld dat 30% van de kopers in China vrouw is, en dat is een veel hoger aandeel dan de 2-5% in Europa en de Verenigde Staten. Ook drinken Chinese vrouwen meer whisky dan in het westen, waardoor merken nu plannen maken om vrouwen meer te betrekken in hun mediacampagnes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*