Brigitte Audier – Woman behind the wheel!

britt-nwefotoOnlangs kreeg ik een leuk mailtje van deze dame, Brigitte Audier, van de Subaru Club Nederland. Zij schreef dit verhaaltje voor mijn weblog – waarvoor dank Britt – en hierbij: Meet the woman behind the wheel!

britt-gtt-helling-nw

Brigitte: “Misschien klinkt het raar, maar het wordt nog steeds als ‘apart’ en als een beetje vreemd ervaren, als een vrouw helemaal idolaat is van auto’s. Inmiddels heb ik de nodige kennis van de motor en aandrijving. Dan weet je waarom je ‘het blok’ rustig moet warmrijden, er gebeurd zoveel in zo’n motorblok.
Ik zal mezelf maar even voorstellen: Mijn naam is Brigitte Audier (nickname; Britt GTT op het Subaru forum) en wonend te Nijkerk. Ik werk bij Bosch Security Projects te Hoevelaken, in de Event/Marketing. Hiervoor ook altijd in de technische branche gewerkt, maar dan vanachter het bureau. Dus altijd mannen om je heen. Als hobby met mijn zus altijd paardgereden, waar ik zeker achttien jaar aan besteed heb. Destijds vaak actief aan wedstrijden deelgenomen; wat resulteerde in laagvliegen, hoge snelheden en spektakel. Toen was 1 PK voor mij nog voldoende!

britt-gtt-nw

Sinds ik mee mocht rijden tijdens een toertocht, oktober 2006 was ik ineens verkocht aan zo’n super machine, wat zijn auto’s toch geweldig! Maar dan nog op zoek naar een eigen exemplaar. In het voorjaar van 2007 heb ik een stuk of vier Subaru Impreza’s in allerlei kleuren, bouwjaren en modellen geprobeerd bij de – helaas inmiddels verkochte – Subaru dealer, Schipper te Putten, waar veel mogelijk was. Altijd tijd voor koffie en een praatje, maar vooral vakkennis.

britt-regio-rally-2

Op een middag kwam ik, tot grote verbazing van het thuisfront, met een donkerpaarse GTT, met 260 PK aanzetten. Met die roffel dacht iedereen dat er in eerste instantie een oude scheepsdiesel voor de deur stond. Als je een Volvo 440 1.8 single point injection motor gewend bent, weet je dus even niet wat er met je gebeurd. Allemachtig, wat een power! Ik vroeg aan mijn pa of hij ook even wilde sturen, binnen de kortste momenten schoot hij over de 220 km per uur.

britt-regio-rally

Mijn ouders vroegen zich in het begin af wat ik toch met een Subaru moest, maar vanaf dat moment was mijn pa helemaal verkocht aan deze rally legende. Dat had hij destijds niet kunnen krijgen uit de MG (B). En ik wist het zeker, zo’n gevaarte wil ik hebben. Daarna heb ik echt alles uitgezocht wat de Impreza te bieden heeft, en dat is veel! Tevens leverde het ook de nodige technische kennis op, wat zeker de laatste twee jaar mijn interesse heeft. Je wil toch weten wat zo’n auto onder de motorkap heeft, dus ga je op zoek waarom die auto zoveel power heeft.

britt-op-spoiler

In de zomer van 2007 werd ik getipt door één van onze goede Tukkers. Er zouden twee zwarte GTT’s staan in het Oosten van het land, bij een Subaru dealer. Na een weekje nagedacht te hebben ben ik toch richting het Oosten des lands vertrokken. Ergens was ik op één of andere manier gelijk verkocht aan de zwarte Subaru Impreza GT Turbo uit ’98 die in de showroom stond met zijn zwarte velgen en alcantara bekleding.

britt-voorkant-gtt-nieuw

Maar dan? De prijs. Die lag, inmiddels twee jaar geleden, toch hoog voor een destijds afgestudeerde dame met een HEAO – Marketing diploma op zak en een onlangs bemachtigd baantje. Maar aan de andere kant, had ik toch die droom om een Impreza te rijden. Eens in mijn leven de kans hebben om eigenaresse te zijn, om dat mee te mogen maken. Uiteindelijk heb ik toen toch besloten om de zwarte GTT met zwarte velgen te kopen.

Ik moest een week wachten voordat ik hem kon ophalen. Op 28 juni 2007, precies 2 dagen voor mijn verjaardag, was het zo ver. Gelukkig zijn we ‘Blik op de weg’ niet tegengekomen! Ik heb toch zeker een tijdje moeten wennen aan het feit dat ik z’n stoere bak in mijn eigen bezit had, dat gevoel vergeet je dus nooit meer, wat zijn die Sub’s toch fantastische bolides en met karakter. Tja, de Subaru Impreza heeft niet voor niets zes wereldkampioenschappen op zijn naam geschreven.

britt-gtt-brute-look

 

Het is echt genieten van je Subaru met al zijn bijzondere eigenschappen en tegelijk zetten ze alle adrenaline weer in de hoogste versnelling. Ja, ook na die twee jaar. We (Subbie en ik) rijden graag landelijke club rally’s en georganiseerde ritten. De rally sport blijft mij enorm boeien. Enkele weken geleden kreeg ik nog het compliment van mijn navigator (hij heeft bij Audi en Citroёn in het racing-team gewerkt). Ik moest maar eens gaan trainen. Ik ken geen angst en ken de auto goed. Vooral als je een lekkere bocht tegenkomt, moet je de Sub even laten driften… En met zo’n 4-wheel aangedreven auto is dat geweldig. Tijdens de stops staat de Sub ook even uit te blazen zodat ik hem daarna weer de sporen kan geven en zijn hunkerende gevoel naar snelheid kan stillen. Soms moeten ze de vrijheid krijgen en even ‘uitgelaten’ worden, toch?

Hij was destijds al voorzien van een ScoobySport einddemper en nu zit er ook een ScoobySport downpipe onder. Inmiddels heeft de GTT een aangepast motorblok met o.a. Sti drijfstangen en ACL sportlagers. Ook een paar zwarte 3”inch 4-punts gordels en voor degene die mij op de snelweg zien, op de spoiler staat ‘Britt’ altijd makkelijk te herkennen. Binnen onze club probeer ik de vrouwen die de Impreza rijden bij elkaar te krijgen, want die moet je met een lichtje zoeken. Meestal zijn de Sub’s van hun wederhelft. Maar er zitten zeker dames met pit en karakter tussen. Tijd voor dames met uitzonderlijke interesse en actie! Tevens zit ik in de redactie van Subaru Club Nederland en onderhouden we contact met N.V. SUBARU BENELUX.

In mijn directe omgeving werken uiteraard veel mannen. Maar niet alleen op mijn werk. Zij kijken zeker vreemd op dat ik veel van auto’s weet. Het meeste van de Subaru Impreza, maar dat is logisch. Sommige mannen vinden het fantastisch, uniek en stoer. Aan de andere kant vindt niet iedereen het leuk als je hun ‘wereldje’ verstoord met ‘wijze’ woorden. Maar één ding is zeker, iedereen die je meeneemt in een Impreza zal verbaast staan wat deze rally monsters, want dat zijn het, bij je kunnen losmaken. Hij is… adembenemend.”

11 Comments on “Brigitte Audier – Woman behind the wheel!

  1. Oooh sommige mannen vinden ‘t zo moeilijk! Vooral wanneer blijkt dat je er meer over weet dan zij! Ik heb wat ego’s zien barsten… Leuk stukje!!

  2. Absoluut leuk stuk. Complimenten.
    Mijn vrouw weet vaak ook meer van auto’s dan menig andere man. Dan vinden ze moeilijk, klopt. Ik vind het vermakelijk en ben trots op mijn vrouw.

  3. Nou ja, op feesten en partijen probeer ik me een beetje in te houden maar op autobeurzen sta je dan soms toch enthousiast gebarend te vertellen waarom dit zo’n inventief nieuw type motor is. Dan zie je toch een paar mannen moeilijk slikken en m’n mannelijk gezelschap langzaam wit wegtrekken. Die durfde de rest van de dag niet meer zoveel te zeggen, totdat hij tegenover een verkoper (die zich natuurlijk niet tot mij, maar tot hem wendde) z’n voorkeur uitsprak voor een niet-bestaand model Peugeot… Ik heb ‘m subtiel doch dringend eruit gered, maar uiteindelijk was het toch niet de meest trotse dag van z’n leven, ben ik bang.

    En bedankt, Viola! Maar hoewel ik m’n huidige (eerste) auto hartgrondig liefheb, wacht ik toch liever tot ik je bandbreedte kan sieren met iets vluggers, liefst met een rotatiemotor en suicide doors 😀

  4. Hihi, grappig, die arme man van jou Rosa… Goed dat je hem subtiel redt. 🙂 Overigens zijn in ‘Jouw Auto’ ook leuke oudjes/kleintjes helemaal welkom hoor. Ik vind de afwisseling juist leuk. Houd het maar in gedachten.

  5. He Brigitte !

    Leuk stukje joh !

    ps.. ik vind het wel stoer hoor als vrouwen iets van auto’s afweten 🙂

    Groetjes Hans

  6. Geweldig Brigitte!!!!!
    Ik kreeg het bericht van mijn zoon en ik was onder de indruk dat dat kleine meisje nu nog zoveel pit heeft als toen je klein was. Je blijft een vechtertje.

    Liefs aagje

  7. Tjonge, wát een paleisrevolutie zal dat geweest zijn!
    Van een Volvo 1.8 met ongeveer 90, naar nu ietsje meer pk’s… Bijna een factor 4 of zo?
    Het is een heel herkenbaar gevoel, die lekkere “druk” in je rug en leuk is het hé? Zoiets verveelt toch nooit?

    Als je in een nieuwe hobby stapt, heb je groot gelijk dat je meteen de ins en outs echt wil weten. Zeker zo’n Impreza is een ingewikkeld stukje techniek, wat zonder meer ook interessant is om je in te verdiepen. Of je nu man of vrouw bent, dat mag eigenlijk geen rol spelen in mijn ogen.

    Persoonlijk siert het je dat je zo lekker voluit van deze hobby geniet. Als er mannelijke ego’s bestaan die daar een probleem mee hebben, is dat vooral hún probleem lijk me, grinnik…
    Ik zou willen zeggen: vooral doorgaan dame!

    En ook heel veel plezier van je zwarte “kanon”
    Misschien zie ik je ooit voorbij (flitsen) zal het dan zijn.

    Groet,

    Nico.

  8. Britt, wat heb je dat weer prachtig gedaan, een Tien met een griffel..!!!!!!!!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*