BMW 5 serie 2010: classy

Gisteravond een feestje gehad in de Heineken Music Hall ter ere van de onthulling van de nieuwe BMW 5-serie. Helaas was hoofdontwerper Adrian van Hooydonk er niet in persoon maar sprak hij ons slechts toe via een videoboodschap. Maar hij en zijn team hebben er weer een classy auto van gemaakt.

BMW-5-serie2010-show1

BMW-5-serie2010-voorkant

Wat ik vooral mooi vind aan deze 5-serie is de lijn van opzij: de motorkap loopt vrij ver door en de voorruit staat – naar mijn idee – wat meer rechtop dan voorheen. Dat geeft een echt autoprofiel, een beetje zoals een kind een auto zou tekenen en dat uiteraard in de goede zin van het woord. Heel klassiek en heel herkenbaar met een vleugje sportieverigs want hij heeft ook coupe-achtige lijnen.

BMW-5-serie2010-show2

BMW-5-serie 2010

Ik moet wel eerlijk zeggen dat auto’s in deze klasse altijd een beetje dezelfde look & feel blijven houden. Dus echt opgewonden raak ik er persoonlijk niet van. Is niet erg, want ik behoor dan ook niet tot de doelgroep: dit is er een voor de pakkenmannen.

bmw-5-serie2010-directeuren
(De afscheid nemende directeur van BMW Nederland Arjen de Jong -links – en de nieuwe directeur van BMW Nederland Jan-Christiaan Koenders).

BMW-5-serie2010-achterkant

Opgewonden raak ik ook niet van alle hulpmiddelen die deze auto rijk is. Park Assist, Active Cruise Control met remingreep, techniek waarmee je in het donker en om de hoek kunt kijken… Yep, technisch is het allemaal heel hoogstaand en ik vind het absoluut knap gemaakt. En ja, het zal de veiligheid (als je eenmaal gewend bent aan het gebruik) zeker ten goede komen. Maar als ik bij de Muncheners zou shoppen, dan werd het toch echt een Z4. 😉

9 Comments on “BMW 5 serie 2010: classy

  1. Enorm jammer dat Bangle niet meer ontwerpt. BMW’s worden nu saai (net als audi dat al jaren is).
    Vroegah… toen veroorzaakte een nieuwe BMW nog tweespalt en discussie. Een BMW auto moet bij de allereerste aanblik irriteren, dan ga je het op termijn waarderen.

    Weet je nog, die gekke opgelegde kofferbak klep op de 7-serie? Mercedes enthousiastelingen vonden het vreselijk en nu zie je het (in mindere mate) in de S-klasse terug.

  2. @ VBHfan
    Vroeger (midden jaren ’80 tot 2001), toen waren BMW net oerconservatief. De E65 bracht daar inderdaad verandering in. Maar denk niet dat dit positief was voor de verkoopcijfers. Met name in de VS heeft BMW de voorbije jaren serieuze klappen gekregen, dit ten voordele van het conservatiever wordende Audi. En die opgelegde kofferbak bestaat al decennia in de autowereld, E30 coupé bv?

  3. @ VBHfan
    Dat is zo, zeker in die klasse.

    @ Viola
    Dat is al wel langer (jaren ’90) zo. De VS is een van de eerste markten waar Lexus op succesvolle wijze voet aan grond kreeg. Maar de laatste jaren is ook Audi steeds vaker aan het marktaandeel van BMW in de VS komen knagen.

  4. Lexus wordt in marketing/bedrijfskundige lessen genoemd om een bekende fout: Zij hadden als missie: “Beat Benz”. Maar toen ze eenmaal meer auto’s verkochten dan Mercedes Benz waren ze hun missie dus kwijt. Ergo: zoek iets wat langer motiveerd of in ieder geval meer dimensies heeft.

  5. @ Voila
    Mijn excuses, het was niet mijn bedoeling om betweterig over te komen.

    @ VDHfan
    Godja elke strategie heeft zijn voor en nadelen. Op zich is er met een concurrentie gerichte strategie niets mis mee. Alleen is het vaak moeilijker om aan de top te blijven dan er te geraken.

Leave a Reply to VBHfan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*