Autokopen: man versus vrouw

Forbes Magazine had onlangs weer wat pagina’s over om te vullen, geloof ik. Want het ging weer eens tussen de verschillen in autokoop-gedrag tussen mannen en vrouwen. Staat er nog iets nieuws in? Oordeel zelf, hier de meest interessante quotes uit het artikel:

Vrouw&Auto2

In BMW’s reclamecampagne voor de 5-Serie Gran Turismo is het wel duidelijk op welke sekse gemikt wordt. Hierin treedt de Franse designer Catherine Malandrino op met de auto vlakbij haar boutique in de New Yorkse wijk Meatpacking District en haar buitenhuis op het land. De campagne werd gefotografeerd door een bekende modefotograaf Norman Jean Roy en gestileerd door Natasha Royt.

bmw- malandrino

 In de campgane praat Catherine over haar nomadische lifestyle: wonen in Parijs en New York. BMW’s director of marketing Patrick McKenna zegt daarover: “Het leek ons een mooie manier om de essentie van de GT te vangen. Maar het gaat ons er natuurlijk ook om de aandacht van invloedrijke en succesvolle vrouwen te trekken.”
Dit soort gender-marketing is niet nieuw, maar automakers zeggen dat ze precies weten wat vrouwen – en mannen – willen als het gaat om het bouwen en vermarkten van een auto. En of je het nou leuk vindt of niet, er zijn generalisaties die vroeger waar waren en nu nog steeds hout snijden: vrouwen gaan voor praktisch, mannen voor kracht.

chevy camaro 2010

Voor de Forbes-lijst van auto’s die meest populair zijn bij mannen of bij vrouwen, baseerden zij zich op een recent J.D. Power onderzoek waarbij alle nieuwe aankopen tussen september 2009 en eind januari 2010 werden bekeken. Daaruit blijkt dat vrouwen (we hebben het hier natuurlijk wel over Amerikaanse vrouwen) voor praktische crossovers kiezen zoals de Kia Sportage en de Honda CR-V, terwijl de meerderheid van de krachtige, hoogtoerige auto’s zoals de Chevrolet Camaro en GMC Sierra Pickup op naam van een man werd geschreven.

kia sportage

Als er een nieuw model ontworpen wordt, weten automakers heel goed dat ze niet in dit soort generalisaties moeten denken. Als ze het al doen, zegt dit Forbes-artikel, dan is dat slechts voor de show. Het voorbeeld van de in 2004 gepresenteerde YCC van Volvo wordt weer eens aangehaald: die auto werd geheel ontworpen door een team van vrouwen. Hij had o.a. wegklappende dorpels, vleugeldeuren, run-flat banden, automatische diagnostics en nog wat vrouwelijke snufjes. Het model was nooit bedoeld voor productie, maar werd gebruikt om de aandacht op langere termijn te trekken, en dat is gelukt.

volvo ycc

Het blijkt dat mannen wel meer voorspelbaar zijn in hun autoaankopen. De Forbes-lijst van populaire mannenauto’s wordt aangevoerd door trucks als de Ford F-350, Ford Ranger en Chevy Silverado. (Zal hier in Nederland erg anders zijn, ik denk dat je meer in de Audi A6 en BMW 5-serie hoek moet denken). Volgens een Amerikaanse autojournalist Aaron Gold zijn vrouwen ‘happy als een auto maar betrouwbaar, veilig en comfortabel is’. Ik ken heel wat mannen die er net zo over denken 😉 Hij zegt: ‘Veel mannen gebruiken de kracht die zo’n auto dan in potentie heeft helemaal niet. Ze zeggen dan wel heel stoer: ik kan van 0-100 in zes seconden, maar als je dan vraagt wanneer de laatste keer was dat ze dat ook in de praktijk brachten, dan blijft het antwoord wat vaag.’

Vrouw&Auto4

Er blijken wel wat overeenkomsten te zijn tussen wat de seksen willen. Over kleur zijn we het bijvoorbeeld snel eens, zowel mannen als vrouwen gaan voor zwart, zilver of wit. Ook zijn beide seksen geinteresseerd in hybrides, in manuele transmissie versus automaten (bij ons zal dat net andersom zijn), en in sedans versus coupes. Automakers zoals BMW zijn – volgens McKenna – meer geinteresseerd om mensen op psychografisch vlak (lifestyle) te bereiken, dan op demografisch vlak (jong-oud, man-vrouw). Waarvan acte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*