Autodiensten voor vrouwen


Ik schreef over dit onderwerp voor NRC Handelsblad. Dit artikel is gepubliceerd op donderdag 24 juli.

Vrouwen kunnen sinds begin juni van dit jaar terecht bij een zeer attente autoverzekeraar. En na rondvraag onder dames ontstond onder de vlag van Profile Tyrecenter de zogeheten James Autoservice waarbij ook het gemak en comfort van de vrouw voorop staat.
Is dat allemaal wel nodig?

® House of TXT/ Viola Robbemondt

Het antwoord is ‘ja’ en het geldt niet alleen voor vrouwen. Autoverzekeraar onna-onna discrimineert niet en dus mogen ook heren hier hun autoverzekering, inclusief handtasdekking, afsluiten. Toch hoopt Jorissa Neutelings, directeur en een van de initiatiefnemers van de vrouwenverzekeraar, dat de hardroze kleuren van de kersverse website niet al teveel mannen gaan trekken. Het is namelijk uitvoerig getest in allerlei landen: jonge mannen maken de meeste brokken en claimen de meeste schade bij hun verzekering, terwijl vrouwen tussen de 24 en 40 jaar de minste schadeclaims indienen. Hoe meer mannen, hoe hoger de premies dus ook bij deze verzekeraar zullen uitvallen. Toch is de autoverzekering van onna-onna ook nu niet in alle gevallen goedkoper. Net zoals bij andere verzekeraars ligt de hoogte van de premie met name aan het schadeverleden en woonplaats van de bestuurder en aan het type auto. Maar onna-onna, dat opereert onder bedrijfsnaam NewDutch B.V. uit Zoeterwoude, biedt wel extra’s die in de tegenwoordige haasteconomie en het individualistische tijdperk zeer waardevol blijken, namelijk betrokkenheid en service. “De kernwaarde van onze verzekering is hoffelijkheid,” zo zegt Neutelings. ”Het is niet de bedoeling dat we een koopje neerzetten, we willen een fullservice concept bieden. Vrouwen willen attent benaderd worden en daarbij kijken ze niet op een euro meer of minder.” Geen uitgeklede verzekering dus, maar een aangeklede.

Die ’kleding’ bestaat bij onna-onna uit een hele rits zaken die het vrouwelijke, 108-koppige test- en sparringpanel tamelijk unaniem belangrijk bleek te vinden. Zo kent deze autoverzekering geen eigen risico, alle schades worden binnen vijf dagen vergoed. Pechhulp van SOS-International komt gratis lekke banden vervangen, sleutelen of wegslepen. Om schade te laten herstellen mogen dames zelf de herstelgarage, waar ze zich op hun gemak voelen, uitkiezen. En wordt de handtas uit de auto gestolen terwijl ze in de auto zit of erbij in de buurt staat, dan is die gedekt tot €750 inclusief inhoud. Er is één telefoonnummer voor alles en verzekerden krijgen er dag en nacht een echt mens aan de lijn. Een vrouwmens welteverstaan. Neutelings: ”Ik wil niet charcheren, maar de basishouding van vrouwen is vaak attenter en ze zijn van nature meer servicegericht en invoelend. Als je net schade hebt gereden ben je niet in de beste stemming en dan wil je een mens aan de telefoon die je écht helpt, zoals een vriendin. Niet betuttelend, wel duidelijk en eerlijk.” Die ’vriendin’ neemt je op dit soort vervelende momenten ook triviale klusjes zoals het plegen van telefoontjes naar bijvoorbeeld het werk of de crêche – met de melding dat je later komt – uit handen.

Het is duidelijk: autorijdende dames verlangen vriendelijke, praktische zaken. Dat ontdekte men ook bij The Always Be Mobile Company waaronder met name de Profile Tyre Centers vallen. Het bedrijf dat zich richt op auto-onderhoud ondervroeg ruim 1000 vrouwen over hun wensen. Om die in vervulling te laten gaan, richtte men James Autoservice op. Retail manager Harm Nieboer: ”In de autobranche werd van oudsher weinig aandacht besteed aan de vrouwelijke doelgroep. Wij vinden dat niet meer van deze tijd.” Uit dit onderzoek bleek dat vrouwen die een autobedrijf bezoeken behoefte hebben aan kleine dingen. Goede koffie en thee bijvoorbeeld, niet van die automatendrab. Lifestylebladen en een draadloos internetverbinding zodat er op de laptop gewerkt kan worden. Een speelhoek voor kinderen en gescheiden dames- en herentoiletten. De zes franchisenemers die vanaf september onder de naam James Autoservice gaan werken, zullen hun pand inrichten volgens deze voorgeschreven richtlijnen. Alles in de frisse kleuren appeltjesgroen en wit in combinatie met lekker grote leestafels en moderne, comfortabele stoelen. Maar ook de praktische details mogen niet ontbreken. Vrouwelijke én mannelijke klanten stellen het, volgens James Autoservice, op prijs als hun auto – na online opgave – voor een beurt wordt opgehaald en teruggebracht. En dat de factuur transparant is. Nieboer: ”Wat er precies aan de auto was gebeurd, werd eigenlijk nooit gespecificeerd. We gingen ervan uit dat met name dames zich niet voor dat soort zaken interesseren en dus stond het ook niet op de factuur.” Inmiddels kan men op een eigen website inloggen waarop het beurtenverleden van de auto exact wordt bijgehouden. En niet alleen de baliemedewerkers maar ook de monteurs die binnen de James Autoservice francise werken, gaan binnenkort op cursus om beter te leren communiceren. Zodat ze ook mondeling hun mannetje kunnen staan tegenover al die vrouwelijke klanten.

Naar buitenlands voorbeeld
Vrouwen als doelgroep in verzekeringsland is niet nieuw. In Engeland zijn vrouwenverzekeraars Diamond en Sheila’s Wheels zeer succesvol en in Zuid Afrika doet 1st For Women het goed. Deze vrouwenverzekeraars bieden tamelijk extreme hulp. Heeft een verzekerde na een ongeluk of grote schrik bijvoorbeeld behoefte aan psychologische hulp, dan krijgt men die. En vorig jaar onthulde Sheila’s Wheels hun laatste troef aan haar 250.000 klanten, de zogeheten Buddy on Demand. Dit is een opblaasbare manspersoon die zich na een druk op een knop op de passagiersstoel naast je ontvouwt. Voor het veilig gevoel als er ’s nachts moet worden gereden.

Dat de vrouwenverzekerings-formule ook in Nederland zal aanslaan, is niet ondenkbaar. Uit onderzoek van Sanoma Uitgevers blijkt dat veel vrouwen zich niet aangesproken voelen door advertenties van financiële dienstverleners en dat 70% zelfs vindt dat ze teveel op mannen gericht zijn. Terwijl vrouwen juist vaak degenen zijn die de financiële beslissingen nemen. Als één van de partners verantwoordelijk is voor geldzaken, is dat in driekwart van de gevallen de vrouw.
De buitenlandse verzekeraars doen behalve in autoverzekeringen ook in reis- woonhuis- en dierenverzekeringen en zijn een grote inspiratiebron voor onna-onna. Het Nederlandse bedrijf hoopt volgend jaar in samenwerking met Agis een zorgverzekering voor vrouwen op de markt te brengen evenals uitbreiding van de autoverzekering in Spanje of Duitsland.

3 Comments on “Autodiensten voor vrouwen

  1. Positieve discriminatie is ook discriminatie. Ik hoor altijd maar dezelfde onderzoeken waaruit blijkt dat vrouwen veiliger zijn in het verkeer. In Ierland is zelfs een verkeersveiligheidscampagne dat letterlijk de titel heeft “He drives she dies”.

    Vrouwen zijn, hoe oneerlijk ook, nog altijd minder achter het stuur te vinden dan mannen. Mannen maken meer kilometers (gemiddeld) dan vrouwen en reizen ook verder met de auto (gemiddeld). Het is niet raar dus dat mannen meer ongelukken veroorzaken (hard cijfer) Ik vraag me af of dit in verhouding tot het aantal kilometers ook zo is. Maken mannen per 100 kilometer meer ongelukken dan vrouwen?

    Wellicht. Maar, aangezien vrouwen (gemiddeld) minder rijden dan mannen, zijn ze vaak onzekerder (iets wat vaak verward wordt met veilig rijden) en daardoor langzamer rijden (of in andere woorden: minder vaak te snel rijden). Mannen rijden meer en gedragen zich daardoor vaak als in trance. Veel zaken worden gedaan zonder er bij na te denken – wat ngelukken veroorzaakt. Ik denk niet dat het werkelijk waar is dat vrouwen minder ongelukken hebben als mannen. Cijfers liegen niet, de interpretatie wel.

  2. Klopt hoor Jan, alles is relatief. Neemt niet weg dat de mannen nu eenmaal voorzien zijn van een scheut testosteron wat ze van nature iets roekelozer maakt. Vrouwen zijn wellicht gewoon iets rustiger/voorzichtiger.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*