Auto vervult emotionele behoefte

vrouw-suv

Auto vervult emotionele behoefte

Alles om je heen maakt een indruk. De manier waarop je praat, loopt, je vrienden en je kledingkeuze, het vertelt iets over je persoonlijkheid. Dat ook je keuze in auto’s details weggeeft over jezelf, wisten wij van Carwoman, Autoblog en Zomoto natuurlijk allang. Het is niet alleen een transportmiddel, het is een reflectie van wie je bent.
Aldus vond ik een geinig artikeltje op een Amerikaanse site.
Waarop staat te lezen over een man die zijn BMW Z3 vertroetelt. Hij zegt: “Mijn Z3 is eenΒ gelikte auto en ik ben ook een gelikte man.”
bmw-z3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een dame op deze site vertelt over haar liefde voor haar Toyota Prius. Waarom is ze er zo gek op? Volgens haarzelf omdat ze “Een intelligente consument is die om de natuur geeft. En ik maak met deze auto deel uit van een cultus, een generatie van mensen die om haar omgeving geeft.”

toyota-prius

 

 

 

 

 

 

 

Het artikel ging nog wat verder, want het schijnt dat rijden in een specifiek merk en model een manier is om in een emotionele behoefte te voorzien. Zo vertelt een Range Rover Sport-rijder: “Deze auto heeft alles. Snelheid, kracht, sportiviteit maar hij heeft ook klasse. Hij is volwassen en sexy.”

vrouw-suv1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Automobilisten die van avontuur houden, houden vaak van SUV’s omdat ze dan de mogelijkheid hebben om off-road te rijden. Deze mogelijkheid geeft je het gevoel dat er geen grenzen zijn, dat je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Ook cabrio’s voorzien ook in die vrijheids-behoefte.

sonny-and-cher-mustang

 

 

 

 

 

 

 

 

Pick-ups zijn een manier om in je individuele behoefte aan controle en kracht te voorzien en om die uit te drukken. Bijzondere modellen, zoals de Daihatsu Materia drukken individualiteit uit. Een dame die een PT Cruiser rijdt, zegt bijvoorbeeld: “Deze auto is ondeugend en dat past goed bij mij. Ik voel me fris en fruitig als ik erin rijd.”
daihatsu-materia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modellen zoals de Scion, Vibe en Fit (in de States te koop) nodigen uit tot een tweede kijkje. Ze voldoen vaak voor mensen die een tikkeltje excentriek zijn, die zich uniek wilen voelen en ook zo over willen komen op anderen. Mini-busjes vertellen dat je behoefte hebt om te zorgen en om te ontsnappen aan het alledaagse. Vrouwen die een tweedeurs coupe kiezen, zeggen daarmee dat ze zich gelijkwaardig voelen aan mannen. Yep πŸ˜‰

alfa-gt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ultra-luxe merken zoals Mercedes, BMW en Audi laten je status en je uniekheid zien. En sportwagens worden gereden door mensen die zich jong en levendig willen voelen.

camaro

 

 

 

 

 

 

 

 

Muscle auto’s zoals de Mustang en Camaro zijn voor de Peter Pan addicts onder ons, ze willen jong blijven en laten zien dat ze hun impulsen onder controle hebben (door rustig te rijden terwijl ze ook enorm kunnen blaffen).
De vierdeurs sedan-rijder en bezitters van MPV-achtigen zeggen: Ik ben praktisch en ik zorg voor mijn gezin.
Trucks zeggen dat je krachtig, in controle voelt en masculien.
Een vrouw die een dikke SUV rijdt, zegt iets over haar onafhankelijkheidsgevoel. En rijd je een hybride dan wil je zeggen dat je karakter hebt. Je wilt het goede doen en bovendien politiek correct overkomen.

kleine-auto

 

 

 

 

 

 

Compacte autootjes tenslotte worden vaak gereden door mensen die rationeel en verstandig willen overkomen en zich ook zo willen voelen.

19 Comments on “Auto vervult emotionele behoefte

  1. Een vrouw die een dikke SUV rijdt, zegt iets over haar onafhankelijkheidsgevoel.

    Ik dacht dat dat iets zei over haar man, die haar tevreden probeert te houden met een belachelijk grote auto… πŸ˜‰

  2. Nee, als je een Chrysler PT Cruiser rijdt dan zeg je ik heb totaal geen smaak en geen verstand van auto’s πŸ˜›

  3. @KR: Ja, dat is ook een mogelijkheid πŸ˜‰ Maar dit is een Amerikaans verhaaltje en daar ligt het wellicht weer anders. πŸ™‚
    @HJ: Mwah, zal niet iedereen met je eens zijn. Ik zou ‘m niet aanschaffen, maar vind het wel geinig staan op de weg, zo’n soort Londense taxi.

  4. Koop je nu al een auto om je personaliteit te tonen?! 😯 Aan die dingen heb ik nu een enorme hekel. Deze tijden van massaconsumptie willen de consument doen voelen alsof ze een individu zijn met persoonlijke behoeften, verschillend van de volgende consument. Ze willen dat ze zich speciaal voelen door speciale verpakking, kleinere verpakking, andere advertenties tot de nadruk echt gelegd wordt op “Koop dit en je bent speciaal.”.
    Maar nu ben ik benieuwd wat er over mij te vertellen valt: heb er nog niet in gereden, maar de DB9 is mijn favoriet, al voor een zeer lange tijd!

  5. Zelf heb ik met auto’s hetzelfde als met horloges.
    Ik rij goedkoop, of ik rij iets bijzonders. Er tussenin bestaat niets, da’s in mijn ogen zonde van het geld.
    Dus heb ik -naast de Morris- een goedkoop klein auto’tje en een goedkoop (maar best mooi) horloge πŸ˜‰

    Mocht ik bakken met geld hebben, dan kocht ik een vooroorlogse Bentley en voor dagelijks een Aston Martin Rapide.
    Zeg maar in welk hokje ik te stoppen ben… πŸ˜‰

  6. Ach ik ben niet van de hokjes hoor. Maar ik vind altijd wel een kern van waarheid in dit soort beweringen. Dat van de tweedeurs coupe rijdster klopt in elk geval bij mij πŸ˜‰

    En ik bezit geen enkel horloge. Hoe vinnu die? Ben sowieso niet van de sieraden. Kreeg ooit een ring van een lief. Die ik in week 2 al kwijt raakte. Niet aan mij besteed… 😳

  7. Hokjes vind ik ook niks. Ben een beetje claustrofobisch. πŸ˜‰

    Ik hou ook niet van sieraden. Het enige acceptabele sieraad voor een man is wat mij betreft een mooi horloge.
    Kettinkjes om hals en pols vind ik verschrikkelijk, net als oorbellen.
    O ja… Ik draag nog wel een trouwring, maar da’s ook alles.

    En om dan nog even op de (droom)auto’s terug te komen:
    Een Maserati Quatroporte zou me bij nader inzien ook wel smaken, net als een Lotus Elise of een Fiat 500 Abarth…

  8. Hooo!! Noem mij eens iets Topolino’s aan de nieuwe Fiat 500!
    Btw ik ben ook enkel een horlogeman. En een gsm-manjongen. En een gadgetfan. Maar ik geef er niet al mijn geld aan uit hoor! Ik spaar nu al zeker anderhalf jaar alles voor een auto in de nabije toekomst. Maar het wordt waarschijnlijker en waarschijnlijker dat ik de auto van mijn ouders zal overnemen (ik ontferm me overigens over het diertje). πŸ™‚

  9. Niets Topolino’s, maar dat hoeft toch ook niet?

    Ik heb overigens niks met gadgets en telefoneer nog met een Nokia die naast de telefoonfunctie slechts een zaklampje heeft. Foto’s maak ik wel met m’n fototoestel en muziek luister ik in de auto of vanaf m’n iMac. πŸ˜‰

  10. Maar dan kan je hem toch ook geen Fiat 500 noemen… Dat ding verkoopt als zoete broodjes aan mensen die helemaal niet weten waar de naam ‘Fiat 500’ of ‘Topolino’ vandaan komt!
    Enneuh… Ik zal niet opnoemen wat ik allemaal heb (want dan begin ik te pochen! πŸ˜› ), maar het is allemaal in de basis hetzelfde en dus een domme aankoop. Maar die gadget-craze van me ligt eigenlijk al wat achter me.

  11. Wat nu als je meer dan één auto hebt – verander je dan ook van karakter en persoonlijkheid als je van de ene in de andere overstapt?

  12. Maar die emotionele behoefte wordt wel grotendeels bepaald door karakter en persoonlijkheid. We kennen allemaal wel het voorbeeld van dat kleine mannetje met die heel grote auto… πŸ˜‰

  13. Ik zou ‘gebrek aan lengte’ (in totaal of delen πŸ˜‰ ) voor veel mannen toch wel een persoonlijkheids*vormende* karakteristiek willen noemen (afhankelijk van de wijze waarop de omgeving hier op reageert) – net als altijd ‘rooie’ genoemd worden op school (daar word je Γ³f heel verlegen Γ³f heel extravert van of misschien wel allebei) of constant van je ouders te horen krijgen dat je dom of lelijk bent. Emotionele behoeften komen toch veelal voort uit iets wat je niet hebt, of had.

  14. Volgens mij heb je het nu niet over een emotionele behoefte, maar over frustraties. Emotionele behoeftes zijn bijvoorbeeld aandacht, empathie en bescherming. Heeft ieder mens nodig, anders kun je je (vooral als kind) niet normaal ontwikkelen.
    Daarom is het zo vreemd dat een auto deze behoeften blijkbaar kan ‘vervullen’. Doet mij een beetje aan zo’n resusaapje denken dat zich – bij gebrek aan een moeder – vastklampt aan een handdoekje. πŸ˜₯

  15. Hmmm, ik denk dat de invulling van ’emotionele behoeften’ door auto’s toch wat platter, wat meer voor de hand liggend is – aandacht en empathie kun je hoogstens van die aardige verko(o)p(st)er krijgen zolang de deal nog niet rond is. πŸ˜‰

  16. Klopt. Maar ook aandacht van de buurman die jaloers is op je bolide. En aandacht van die leuke dame die jou ziet rijden… πŸ˜‰
    Kortom: een goed onderwerp πŸ™‚

Leave a Reply to Anthony Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*