‘Auto delen’-trend is booming bizz

Ongeveer iedere twee jaar wordt een model opgefrist, gefacelift en opgeleukt. Of je daar blij mee moet zijn, valt te betwijfelen. Ikzelf vind de veranderingen lang niet altijd positief. Uiteraard is dat een kwestie van smaak, maar ook het principe van veranderen om weer kopers te trekken staat mij tegen. Veel mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor ‘het nieuwste van het nieuwste’ en trekken dan weer de portemonnee, bijvoorbeeld om indruk te maken op hun omgeving. Het getuigt niet van erg bewust gedrag en of je dat moet stimuleren? Jaja, het gaat helaas nog allemaal om geld verdienen…

Toch is er een kentering waar te nemen. Zo las ik vandaag een bericht dat samen doen met van alles nu echt grote vormen begint aan te nemen. Ook samendoen met auto’s dus. Eenvandaag maakte er gisteren melding van. De trend van de deeleconomie wordt onderschreven in het trendrapport van MVO Nederland. Directeur Willem Lageweg: “Tegelijk met grote, duurzame transities, zien we dat mensen steeds vaker zelf de verantwoordelijkheid pakken. Want al blijft de inzet van multinationals en overheden onverminderd belangrijk, ook burgers, werknemers en kleine ondernemers komen erachter dat ze samen meer kunnen dan ze misschien dachten. Goede voorbeelden zijn het delen van (elektrische) auto’s, hergebruik van producten en kleinschalige initiatieven in energie-opwekking en in de zorg.”

Ook in de States blijkt dat autokopers steeds minder geinteresseerd zijn in nieuw design dan voorheen. Volgens onderzoek van Autotrader.com zegt 57% van hun shoppers dat ze het niet belangrijk vinden om een auto uit de nieuwste modelserie te bezitten. 79% geeft aan dat ze liever een goede deal krijgen op een model uit de huidige serie, dan te wachten op het nieuwste herdesign. Uiteraard is de site vooral bedoeld voor mensen die op koopjes uit zijn, maar toch, deze cijfers zeggen dat de automotive sector wellicht dezelfde verschuiving in kooptrends ondergaat als de consumentenelektronicamarkt. Apple zag zijn omzet bijvoorbeeld gigantisch stijgen toen het bedrijf oudere generatie iPhones voor een lagere prijs aanbood, naast de nieuwe productlijn. Lijkt mij ook wel fair, want dan kun je zelf kiezen.

Toch houden kopers de design-opfrisbeurten wel in de gaten – zo zegt 47% van de Autotrader klanten – al is het maar – zo zegt 57% van hen – om de info als onderhandelingsgereedschap te gebruiken om een betere deal te krijgen op een ouder model.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*