Aston Martin V8 Vantage – rijindruk

In de afgelopen week heb ik me, met dank aan de heren van Kroymans in Hilversum, heerlijk vermaakt met Aston Martin’s meest compacte sportwagen: de V8 Vantage.

Aston Martin V8 Vantage -1

Ik hoef niemand te vertellen dat dit een beauty eerste klasse is, maar daarnaast vielen ook zijn rij-eigenschappen me als zeer positief op. Door zijn eigentijdse vorm en de combinatie van geklonken en verlijmd aluminium met composiet materialen is dit, toch al enige jaren ‘oude’ model opmerkelijk licht en stijf en dat voel je tijdens het rijden. Hij ligt heerlijk strak op de weg en hoe harder je gaat, hoe meer hij zich aan het asfalt vast lijkt te zuigen, het gevoel is zelfs vergelijkbaar met de prestaties van de Porsches van deze wereld.

Aston Martin V8 Vantage - achter

De pret begint al bij de prachtige, glazen designsleutel die je in een al net zo fraaie sleuf in het dashboard steekt. Even indrukken en de 420 pk sterke 4,7 liter V8 komt tot leven met een donkere ‘vroemmm’. Het bracht iedere keer die glimlach op mijn gezicht. Vervolgens zijn er vele ‘conversaties’ onderweg tijdens de tussengasmomenten, wat een heerlijk donker ‘stemgeluid’ brengt hij voort. Toys for Boys zei je? Ik kan er als Girl ook wel wat mee 😉

Aston Martin V8 Vantage - opzij

In het persbericht staat: ‘Een mannenauto waarin ook vrouwen zich volledig thuis voelen. Die zijn bestuurder (m/v) bovendien karakteriseert als een liefhebber die aan stijl en avantgarde de voorkeur geeft boven praalzucht’. Jaja, allemaal marketingpraat. En toch voelde ik een vleugje Bond-girl in me opkomen in het contact met deze fraaie sportcoupe. 😉

Aston Martin V8 Vantage - interieur

De Vantage sprint in 4.9 sec naar de 100 km/h, zijn topsnelheid is 288 km/h. Ik reed de versie met Sportshift semi-automatische transmissie waarbij je zelf kunt kiezen tussen automaat en handgeschakeld. Een pookje heeft hij niet: je zet ‘m in D (drive), R (reverse) en N (neutral) middels knoppen op het dash. Schakelen doe je vervolgens liefst met de goed geplaatste flippers achter het stuur die niet meedraaien: zo raak je ze nooit ‘kwijt’ en zijn snelle acties mogelijk. Laat je het gaspedaal steeds even een fractie los voor het schakelen, dan rijdt hij bovendien zeer smooth en schokloos.

Aston Martin V8 Vantage - achterlicht

De witte schoonheid die ik een paar dagen reed, is een speciaal model. Ter ere van de overwinning van de 24uurs race op de Nurburgring heeft Aston Martin namelijk onder de naam N400 een gelimiteerde serie van 240 stuks geproduceerd. Hij onderscheidt zich door zijn iets verlaagde en verbrede voorkomen, carbonsplitters onderaan zijn derriere en een carbonlip aan de voorzijde.

Aston Martin V8 Vantage - wiel

Hij heeft onder meer ook speciale velgen, speciale lenzen en een genummerd plate in de dorpel. Opmerkelijk vond ik ook het glazen asbakje. Als je nog rookt, dan zou je acuut stoppen omdat het zo zonde is om dat vies te maken 🙂

Aston Martin V8 Vantage - asbakje
In- en uitstappen is overigens niet zo gemakkelijk: ik heb een paar keer enorm mijn knie gestoten tijdens het uitstappen. En dat ondanks alle yogalessn; je moet de juiste draai daarbij even vinden. ;-)) Kniesoor die daarop let bij zo’n geweldige auto, uiteraard.

Hier een fijn filmpje als toegift:

7 Comments on “Aston Martin V8 Vantage – rijindruk

  1. Ik zou me bijna in ordinaire termen gaan uitdrukken (automotive p*rn). Wat is dit toch een tijdloze schoonheid!
    En het is natuurlijk heel persoonlijk, maar als ik moest kiezen tussen een qua prestaties vergelijkbare 911 of de V8 Vantage…
    … dan is dat voor mij echt een ‘no-brainer’.
    Er zijn hele volksstammen die drammen dat Aston Martin eindelijk eens met iets nieuws moet komen, maar daar ben ik ‘t zo verschrikkelijk niet mee eens…
    Geweldig dat je hier in mocht sturen Viola. Stiekem ben ik een klein beetje jaloers 🙂

  2. @Klassiekerrally; maak je geen illusies: Dat is niet meer stiekem maar zo overduidelijk. ;-p

  3. @ Klassiekerrally
    En ik twijfel ook geen moment. Een V8 gaat leuk zijn voor even maar ik val niet enkel voor looks (waar in mijn ogen een 911 het onderspit ook zeker niet moet delven), ik wil ook inhoud…

    Wederom een leuke test!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*