Alfa Romeo Milano: fantastico!

Toen ik de Alfa Romeo 147 voor het eerst zag – het was volgens mij in 1999 of 2000 (?) op de AutoRAI – dacht ik meteen: ‘Daar staat mijn volgende auto’. En ik kan me zo voorstellen dat dit nieuwe Italiaanse beestje ook dit soort reacties teweeg kan brengen: hier een spyshotje van de nieuwe Alfa Milano (voorheen 149). GEweldige naam trouwens.

Alfa Milano

Het ziet ernaar uit dat de makers in het Centro Stilo er bij dit model beter in zijn geslaagd om de 8C-spirit erin te brengen dan in de MiTo. De MiTo werd vorig jaar gelanceerd om de driedeurs 147 te ‘vervangen’. Mijn kritiek op de MiTo is dat hij teveel op een Fiat lijkt. Hij ‘kijkt’ te zoet, de lijnen zijn wat te rond en te stomp. Deze Milano met z’n lange neus is meer een echte Alfa, stoerder. En het strakke kontje blijft mooi. Nu betreft het hier natuurlijk nog spyshots dus of dit de echte Milano is, moeten we nog even afwachten. Maar mijn goedkeuring hebben ze alvast binnen. Ook belangrijk πŸ˜†

21 Comments on “Alfa Romeo Milano: fantastico!

  1. Zeker, een mooie stoere auto..Echt weer auto voor mannen..euh..natuurlijk ook voor vrouwen! πŸ˜‰

  2. Ik kan mezelf wel Alfist noemen, maar ook dit vind ik niet geslaagd. De MiTo heb ik altijd maar een kneusje gevonden en dit is gewoon een Bravo met MiTo saus. Ik weet dat ze veel techniek delen bla bla bla. Maar het resultaat is er niet minder saai(?) om geworden. De 147 (1e gen) blijft dus nog steeds de mooiste.

  3. Viola houdt van grote neuzen… Gezien je (deels) Duitse komaf denk ik dat je daar een Duits gezegde over kent? (An die Nase eines Mannes erkennt man sein Johannes). Maar genoeg geleuter… (ja ja, leuke woordspeling)

    Ik zou graag meer foto’s willen zien voor ik m’n oordeel uitspreek. Als deze auto proportioneel lijkt op de Lancia Delta ziet het er wat mij betreft niet hoopvol uit.

    De 147 vind ik ook nog steeds een auto die een soort tijdloze schoonheid bezit. Ik vraag me af of de Milano dat ook heeft.

  4. Die uitdrukking over de neus is me al vaker onder de aandacht gebracht, ja. Afgezien van het feit dat dit onzin is – jaja, ervaring – had ik het hier echt over autoneuzen. Lange neus, korte kont: dat vind ik qua autobody vaak mooi.

  5. Ja, alleen jammer dat het bij Alfa altijd lijkt alsof ze de voorwielen een enorme schop richting schutbord hebben gegeven. πŸ˜›

    Het lijkt er op alsof de engineers van Franse en Italiaanse merken gewoon minder goed overweg kunnen met de huidige voetgangersveiligheidsregelgeving (jaja, alweer 3x woordwaarde πŸ˜€ ).

  6. @Viola
    Ik zei zware neus, dat is iets anders dan grote neus.
    BMW heeft bv ook een zware neus en daar is dat ook best mooi bij bepaalde modellen.

  7. @Viola: Goed idee. Als jij nou wat ruimte in je garage maakt dan zorg ik voor een paar honderd kilo DAS-klei en een paar flessen goede Italiaanse wijn voor de inspiratie. πŸ˜‰

  8. Met een olifant en een hamer schijn je ook een heel eind te komen. Het is in ieder geval het gereedschap om een Hindustan Ambassador om te vormen tot een Peugeot 206 πŸ™‚

  9. Kan natuurlijk ook, maar dat lijkt me toch een wat minder zinnenprikkelende ervaring dan het met de hand vormgeven van een kleimodel. πŸ˜‰
    Ik weet trouwens niet of Viola huisdieren heeft – ook die schijnen namelijk hun steentje bij te kunnen dragen aan het ontwerpen van een voorkant. πŸ˜€

  10. Hoezo zie ik nu ineens Eric en Viola in een scΓ¨ne uit ‘Ghost’ voor me? 😈 πŸ˜‰

    En wat betreft die huisdieren: doel je op Ned? Helaas net als zijn baasje overleden…

  11. Ned is een legende in Britse sportautokringen. Uit een overlijdensbericht ( πŸ™ ) over ex-TVR baas Peter Wheeler : “Wheeler’s dog, Ned (a handsome German Pointer), assisted in styling the Chimaera when he bit a piece out of the bodywork design mould for his lunch, thus improving the look of the front end of the car immeasurably.”
    Ned is ooit wel eens een keertje geΓ―nterviewd voor Top Gear, gezeten op een bureaustoel met voor hem op zijn bureau een bordje met ‘Ned, Director Of Design’. Veel bracht hij bij die gelegenheid niet te berde (in tegenstelling tot in het dagelijkse leven – wanneer je de fabirek belde hoorde je hem altijd wel blaffen op de achtergrond als hij niet toevallig bezig was met het jatten van het lunchpakket van een medewerker), wat zijn gesprekspartner tot de uitspraak bracht ‘Oh, I see – the strong and silent type.”
    Toen drie jaar later the Jaguar XK verscheen met vergelijkbare inkepingen in de voorbumper, ging al snel het verhaal dat Ned in onderhandeling was met de Jaguar-directie voor compensatie van geschonden designrechten…

  12. Leuk verhaal Eric, dat kende ik nog niet! En nee, dit gaan mijn haarballen niet evenaren. Al zitten ze graag onder de GT. En erop als ik er net mee heb gereden. Voor warme pootkussentjes…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*