Alfa Romeo GT Cabriolet- doodgeboren

Ahw, wat jammer… Dat gevoel bekroop me toen ik net deze foto’s tegenkwam: een Alfa GT Cabriolet die nooit het levenslicht mocht zien. Het merk heeft momenteel geen vierzits cabriolet in het gamma en dit had ‘m dus kunnen zijn. Helaas gaf men bij Fiat geen groen licht aan de ontwerpers van Bertone, die verantwoordelijk zijn voor dit (show)model. Spijtig…

alfa-gt-convertible

In plaats hiervan werd de Spider op de markt gebracht, de tweezits versie van de Brera, gemaakt door Giugiaro en gebouwd door Pininfarina – de twee grootste rivalen van Bertone. Het bedrijf Carrozzeria Bertone werd ondertussen opgesplitst en opgekocht door Fiat.

alfa-romeo-gt-cabriolet-bertone5

Van deze Spider zijn tussen 2005 en 2010 ‘slechts’ 22000 exemplaren verkocht, terwijl er van deĀ GT tussen 2003 en 2010 meer dan 80.000 exemplaren werden verkocht. Zou een GT Cabrio succesvoller zijn geweest dan de Spider? We zullen het nooit weten, maar wellicht had Bertone in dat geval nog wel bestaan als zelfstandig carrosseriebouwer…

alfa-romeo-gt-cabriolet-bertone6

7 Comments on “Alfa Romeo GT Cabriolet- doodgeboren

  1. De GT Cabrio had zeker ( voor Alfa begrippen )succesvol geweest. De hele geschiedenis vanaf de jaren 80 is er 1 van gemiste kansen bij Alfa. De GT Cabrio had zeker bijgedragen aan het imago van Alfa en succesvoller geweest dan de te zware Spider. De laatste Spider heeft zijn uiterlijk niet waargemaakt en de GT heeft wel rij eigenschappen die Alfa waardig zijn. Helemaal als ze de GT Cabrio met de 3.2 V6 Busso zouden hebben geleverd. Jammer maar helaas ; Alfa leeft niet meer. Allen de naam Alfa bestaat nog.

  2. @Ferry832: Inderdaad. De Giulietta is de mooiste auto in zijn klasse, maar haalt het qua impact niet bij de 156 van destijds, of zelfs de 147.
    Bij de Mito denk ik steeds ‘Fiat in geinig jasje’.
    Potverdikke, hoe kunnen we ze wakker schudden?
    Lancia is ook al zo’n nare dood gestorven… Opgewarmde Amerikanen met een Lancia badge. Einde oefening…

  3. @klassiekerrally: wakkerschudden zal helaas niet meer helpen. Dood is overleden en met die Marchionne aan het roer verwacht ik geen reanimatie van Alfa of inderdaad Lancia. Natuurlijk is de Giulietta een mooie auto maar niet meer dan dat. Ik ben een echte Alfa liefhebber van het eerste uur maar geef mij nu maar een Megane RS of een Focus RS. De auto`s die ik liefheb worden door de Italiaanse merken niet meer gemaakt. Maserati en Ferrari even buiten beschouwing gelaten. Laat Alfa maar verkocht worden aan VAG. Slechter dan nu kan het in mijn ogen niet gaan en lukt het VAG niet dan heb ik vrede met al het moois wat Alfa en Lancia in het verleden hebben gebouwd. Een nieuwe zal ik niet meer kopen.

  4. Wauw, deze foto’s heb ik nog nooit gezien. Inderdaad, een gemiste kans, want ook zonder dak is dit een mooie auto. Hoewel ik de voorkeur geef aan cabrio’s die echt als zodanig zijn ontworpen, dus niet een standaard auto met het dak eraf gezaagd, Ik heb ooit een weekend gereden met de Brera Spider (de eerste full monty uitvoering), maar dat ding reed als een Duitser. Breed, vet en log. No fun. Ik houd het dus bij de 916, maar als ik dit zie, heb ik bijna de neiging om de zaag in mijn GT te zetten.

    Maar een terechte vraag, als je huidige Alfa opgereden is, wat dan? Ik wil er nog even niet aan denken…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*