AutoRAI 2011: geslaagd feestje

De organisatoren zijn erg blij met het bezoekersaantal van 270.000 voor de AutoRAI 2011. Er kwamen dit jaar dus – ondanks het mooie weer – 50.000 mensen meer naar het ‘grootste ouderwetse autofeest’ van Nederland en bovendien zeiden bezoekers dat ze meer uit waren op orientatie voor daadwerkelijke aankoop. Altijd fijn voor de makers natuurlijk.

Autorai-2011-1

Zelf ben ik meer geinteresseerd in kwaliteitsonderzoek: wat vonden de bezoekers leuk en minder leuk aan de AutoRAI? In dat soort informatie zit altijd wel muziek om er van de volgende editie een modern autofeestje – in plaats van constant terug te grijpen naar ‘ouderwets’ – te maken.

Autorai-2011-2

Een aantal uitkomsten van deze editie: bezoekers van AutoRAI hechten sterk aan gemak in de auto: ruim een kwart (28%) noemt navigatie als beste uitvinding voor in de auto, gevolgd door de airco (13%). Gelukkig wordt veiligheid ook gewaardeerd. Zo worden autogordels (11%) en airbags (11%) genoemd als onmisbaar. Winterbanden (46%) en, opvallend genoeg, de verbanddoos (37%) zijn zaken waarvan men vindt dat deze verplicht aanwezig zouden moeten zijn in een auto.

Als mooiste automerken kwamenFerrari, Audi en Bugatti uit de bus. Een fraaie opsteker voor Audi!
Als je het dan hebt over stands en hallen: ik vond sommige qua aankleding erg geslaagd. Hal 11 bijvoorbeeld: als je de roltrap opkwam meteen linksaf waar merken als Alfa Romeo, Jeep en BMW te zien waren, stond je in een fraai uitgelichte en aangeklede hal. Daarmee bedoel ik dan: niet te licht, niet te donker, andersgevormde stands die klopten bijvoorbeeld. Vooral de Italiaanse merken en dan met name Alfa Romeo stond er fraai bij en het helpt natuurlijk dat er mediastands tussen stonden. 

Autorai-2011-3

Autorai-2011-4

Ook de stand van Opel vond ik fraai, erg luxe van uitstraling en ruim maar niet te volgepropt met modellen en veel ‘rustpunten. In deze hal – en in vele andere – vond ik de samenhang niet goed. De merken zitten dan wat mij betreft teveel op hun eigen eilandjes waardoor – bij mij althans – een soort hokjesgevoel ontstaat. Afijn, lastig uit te leggen. Het zit ‘m volgens mij in de mix van merken in combinatie met andere autogerelateerde aanbieders.

Autorai-2011-5

Autorai-2011-6

Aan elektrisch rijden is veel aandacht besteed tijdens AutoRAI. Zo kon men bij Innovatief Rijden zelf een elektrische auto opladen en proefrijden. Dit heeft de interesse van bezoekers aangewakkerd: 16% van de bezoekers is na het bezoeken van AutoRAI eerder geneigd om een elektrische auto aan te schaffen.

autorai-2011-8

Autorai-2011-7

De hal met GoMotor viel mij een beetje tegen: het stond op een of andere  manier te vol. Ik was er op de persdag toen het er heel rustig was en nog kreeg ik een benauwd gevoel. Kan aan mij gelegen hebben, kan aan de standindeling hebben gelegen, ik weet het niet. Om motoren te zien zou ik in ieder geval eerder naar de beurs in Utrecht gaan. 

Autorai-2011-9

Autorai-2011-10

Autorai-2011-11

In ieder geval vond ik het leuk dat de AutoRAI dit jaar een geslaagd evenement genoemd kan worden. Dat is tenslotte wel eens anders geweest…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*