Mercedes CLC in De Pers

Vandaag in De Pers mijn artikel over de gefacelifte Mercedes CLC. Je kunt hier de hele krant downloaden en doorbladeren naar pag. 19, of je leest hier de tekst.

 ‘Mercedes is modern, maar niet modieus’, zo legt een oud gediende van het merk-met-de-ster me uit. Ik denk: heeft de beste man iets gemist? Want de Stuttgarters flirten tegenwoordig echt schaamteloos met de Vogue-verslaafden. Voor de reclamecampagne van hun gefacelifte, sportcoupé CLC zetten ze bijvoorbeeld het Duitse topmodel Eva Padberg in.

Daarnaast is Mercedes Benz sinds een paar jaar dé grote sponsor van de Fashion Week en hebben ze hun eigen digitale tv-zender waarop veel aandacht voor mode en lifestyle. Hun nieuwe terreinwagen GLK speelt zelfs een gastrol in Sex and the City, The Movie. Tijdens de motorshow van Detroit werd de toekomstige SUV-ster onlangs dan ook door niemand minder dan actrice Kim Cattrall – in de serie seksverslaafde blondine Samantha Jones – geïntroduceerd: fabulous! Kortom: hoe trendy kun je worden?
‘Das Haus’ werkt zich in navolging van hippe en snelle concurrenten dus al marketingend naar een nieuwe, jonge klantengroep. Het is hen in het verleden ook al gelukt want het voorgaande tweedeurs model wist maarliefst 70% nieuwe klanten te trekken waarvan 40% na de coupé overstapte op een grotere of een sportievere Benz. Ondertussen moet de CLC wel opboksen tegen Audi’s A3 en BMW’s 1-serie coupé. En of dat lukt? Mercedes’ baby coupé werd dan wel op 1100 punten vernieuwd. Zo had hij een date bij de plastische chirurg waarbij de Mercedes-badge in zijn neus en de LED-remlicht-strip in zijn bips werden geïmplanteerd. Maar hij herbergt ook ouds. De CLC staat namelijk niet op het fantastische nieuwe onderstel van de C-klasse, maar werd uit kostentechnische overwegingen opnieuw op het acht jaar oude chassis gemonteerd. Ook aan het interieur werden slechts kleinigheidjes vernieuwd. Het zicht naar achteren is er zelfs slechter op geworden: het kleine ruitje tussen de spoiler en de achterruit verdween. Standaard parkeerhulp, Park Tronic genaamd, was met deze hoge kont handig geweest, maar daarvoor moet je extra voor dokken.

Toch zit het met comfort en rij-eigenschappen van de kleine ster behoorlijk goed. Net als zijn topless broeders SLK en SL kreeg hij optioneel het nieuwe Dynamic Steering-systeem en als ik op snelwegen rijd, overspoelt de rust me. Terwijl ik tijdens het betere bochtenwerk na vijf graden stuuruitslag al geholpen word en de auto zonder enige spierspanning in mijn armen de bocht door zoeft. U vraagt, wij draaien! Uit de riedel motoren die allemaal krachtiger en zuiniger (en dus milieuvriendelijker) werden ga ik voor de CLC 220 CDI diesel, en de CLC 350 met V6 onder de kap. Beide lopen als een zonnetje, maar voor wat meer pep & power pak je de V6 die je trommelvliezen ook nog streelt met een donker timbre. Toch is sportiviteit niet waar het bij Mercedes om draait. De CLC is geen bumperklever, geen snelle-playboy bolide. Het is meer een auto voor business-babes die op weg van de zaak naar hun lunchadres al bellend onderuit willen lubberen in de mega-lekkere stoelen. Met het dak open en een jazzy loungemuziekje aan. De standaard zesbak doet zijn werk suikerzoet en wil je je harsnagels niet compromitteren dan kies je de automatische 7G-Tronic. Die je lover als hij je naar huis brengt ook nog kan bedienen met doe-het-zelf-paddles achter het stuur. Krijgt hij ook nog een kleine sterren-kick.
De Mercedes CLC staat vanaf juni bij de dealers en zijn prijslijst begint bij € 34.800 voor de CLC 180 Kompressor. Voor een brainwash kijk je HIER.

6 Comments on “Mercedes CLC in De Pers

  1. Ik ben niet dol op dit kleine Benzje, maar qua looks gaat hij er wel op vooruit moet ik zeggen!

    Trouwens, ik heb je nu gebookmarked. Dat zou het makkelijker moeten maken 😉

  2. Heel goed, zo’n bookmark. 😉
    De Benz is best lekker. Al vraag ik me af of hij gaat winnen van de A3 en de 1-serie. Wat denk jij?

  3. Tegenover de A3 komt hij bruikbaarheid tekort. De gemiddelde leaserijder zal de A3 toch bruikbaarder vinden. Overigens heb ik de cabrioversie van de week in real life bekeken, wat een rare badkuip is dat zeg!

    Wat betreft de 1 serie coupé: ik denk dat de CLC nog wel eens een geduchte concurrent zou kunnen zijn, aangezien het toch meer het knappe jongetje van de klas is. Ik vind die 1 serie persoonlijk maar een rare auto, al zal hij waarschijnlijk wel beter rijden dan de CLC.

    Helaas ben ik nog niet in de positie dat ik al deze auto´s zelf rijd, ik moet nog ontdekt worden door de bladen, zodat ik betaald wordt om in die auto´s te stappen 🙂

  4. Zoals Casper al zegt, de Audi is een stuk prakitscher. Maar de Mercedes is heel wat mooier dan een 1 serie.

  5. Ja, ik heb het gezien. Ik bekijk deze CLC wat genuanceerder omdat ik denk dat een koper het verschil met dat nieuwe onderstel niet zal voelen. Of het moet een zeer ervaren iemand zijn die met grote regelmaat allerlei auto’s test. En dat doet het gros niet. Ik had ook veel kritischer kunnen zijn op de minimale facelift, maar dan kun je bij ieder merk dat slechts kleine wijzigingen aanbrengt (Lees: bijna allemaal) wel gaan zeiken. Je vind de auto mooi of niet. Ik vind hem mooier dan zijn voorganger. En hij rijdt prima, de nieuwe besturing voelt goed, is veel minder vaag dan de vorige. Helemaal niets mis mee, kan nog jaren mee. Dus ik kraak dit niet af nee, sorry Djivy 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*