Winters Rubber? Ja/Nee

Winters Rubber? Ja/Nee

In een beijzelde bocht gleed ik vorig jaar in mijn toenmalige bolide – een Alfa GT – met twintig kilometer per uur tegen een stoeprand. Velg krom, stuurstang verbogen, schade: ruim vijfhonderd euro exclusief wegsleepkosten. Ik was op z’n zachtst gezegd niet blij en zwoer dat ik onder mijn volgende auto toch echt die wintersloffen zou laten monteren.

Het antwoord op de vraag hoeveel een setje winterbanden onder mijn nieuwe Honda CR-Z moet kosten, deed me onlangs echter in tranen uitbarsten. De goedkoopste optie: elfhonderd euro en dan moet ik mijn mooie 17 inch lichtmetaal tijdens de wintermaanden ook nog inruilen voor lelijke, dikke 16 inch metalen velgen. Dacht het niet. Het oog wil ook wat en in de grijze wintermaanden moet je wat mij betreft in de file toch minimaal mooie velgen kunnen vergelijken. Jaarlijks winterbanden op mijn 17 inch velgen laten leggen werd afgeraden; daarmee loop je risico op beschadigingen. Bovendien was het daaraan hangende prijskaartje vreemd genoeg nรณg hoger…

Nu gun ik iedere bandenboer een heerlijke dertiende en veertiende maand, maar het kan te gek. Daarbij: ik heb wel meer te doen dan ieder jaar twee keer naar mijn dealer of bandenspecialist om ze te laten monteren. En dan heb ik het nog niet over de ruimteverspilling want al die banden worden opgeslagen in giga magazijnen die ook betaald moeten worden. Er moet toch een andere oplossing zijn om Koning Winter veilig te trotseren als je niet in bezit bent van vierwielaangedreven SUV, Audi quattro of Subaru, zonder dat je meteen op kosten wordt gejaagd?

Natuurlijk is er wel een andere oplossing voor al die sneeuw- en ijzelnarigheid, en die heet: All Weather Tyres. Met de vierseizoenenband kun je zelfs in het strenge Duitsland uit de banden. Bij onze Oosterburen – en in de Alpenlanden – riskeer je in de wintermaanden namelijk een fikse bekeuring als je door de Polizei wordt betrapt op het dragen van zomerrubber. En waar je – op zomerbanden – onverzekerd bent als je in winterse omstandigheden bij een ongeluk betrokken raakt. Dus: waarom zetten autofabrikanten hun nieuwe modellen niet gewoon standaard op vierseizoensbanden die het hele jaar door in alle Europese landen zijn toegestaan? Je zult het antwoord nooit klip en klaar uit hun mond horen, maar het zit ‘m natuurlijk in het ‘verdienmodel’. De gemiddelde automobilist spekt op deze manier de kas. En dat is superonsympathiek, vooral als je weet dat vierseizoensrubber nagenoeg dezelfde eigenschappen heeft als pure winterbanden zodat je er ook in tijden van plotselinge sneeuwval en ijzel veilig mee onderweg bent.

Voor diehard wintersporters die veel offroad rijden is het uiteraard een ander verhaal. Zij kunnen alsnog het speciale winterrubber aanvinken op de optielijst. En wil je een designer- en/of extra sportieve band dan staat het je natuurlijk ook vrij om die aan te schaffen. Maar de standaard norm van de auto-industrie moet de all-weather band worden. Tenslotte hoeven we ook niet meer jaarlijks antivries in de motor te gieten. Dat zit er voor het hele autoleven standaard in.

23 Comments on “Winters Rubber? Ja/Nee

  1. een paar dingen: Weet je zeker dat je onverzekerd bent in Duitsland ? je bent toch verzekerd bij een Nederlandse verzekering die nergens verplicht winterbanden te gebruiken..

    en 1100 euro voor een setje is overdreven, en onzin.. (zeg niet dat je liegt maar het is afzetterij)

    ik werk bij een universele garage dus ik weet wel wat van de prijzen af, en nou zijn er gevallen waarbij het duurder uitvalt, namelijk speciale banden, aparte velgen.. maar een simpel setje stalen velgen met winterslofjes kost sowieso geen 1100 dus een goedkopere optie heb je al..

    je kan het beste gewoon 14 of 15 inch kiezen, zijn het goedkoopst en een kleiner velgje mag best toch voor die paar maandjes ? ik weet dat er setjes van 400/500 zijn maar ook 800/900 afhankelijk van welke velg je kiest en welk banden merk je wilt..

    je gaat vaak af op de bekend merken, Michelin enz. en die Chinese merken klinken idd niet betrouwbaar maar er zitten zeker goede banden tussen.. en goedkopere merken als Viking en Meteor heb ik ook ervaring mee en ook goede reacties van klanten.. dus misschien kan je er iets mee.

    en als ze meer geld vragen voor het omzetten van de banden om je huidige velgen zou ik sowieso een andere garage zoeken ๐Ÿ˜›

    veel mensen kopen hun winter setje op marktplaats maar ik kan me voorstellen dat je dat op je nieuwe auto liever niet hebt ๐Ÿ˜›

    je zit zeker bij een echte Honda dealer? en daar zul je ook wel willen blijven, maar misschien kun je bij een universeel bedrijf een betere prijs indicatie krijgen en dan ga je daarmee terug naar je dealer, misschien zakken ze in prijs..

    persoonlijk wil ik eerst een echte winter meemaken voor ik winterbanden koop..

    • Ha Dennis, dank voor je reactie. Moest erg lachen om je laatste opmerking. Ben het er ook wel mee eens, je moet bij winters weer ‘gewoon’ je rijgedrag aanpassen. Maarja, als je dan zoals ik vorig jaar met 20 km per uur al een bocht uit glibbert… Afijn: het is inderdaad zo dat je – als je in Duitsland bij een ongeluk betrokken raakt en je hebt geen winterbanden, je verantwoordelijk wordt gesteld voor de schade. Men is daar een stuk strenger dan hier. Ik heb de aanschaf van winterbanden maar weer uitgesteld, gewoon even geen centjes… Dus ik moet heeeel voorzichtig rijden als het het gaat vriezen… ๐Ÿ™‚

  2. De Mini Cooper-van-de-zaak ploegt ‘s winters overal wel doorheen op zijn 175/65/15 bandjes – op het moment dat ik problemen zou krijgen staat het verkeer toch muurvast…
    Voor de TVR zou ik wel graag een set winterbanden hebben – ik heb zelfs *bijna* een volledige extra set wielen – maar helaas, voor de voorwielen is het vinden van geschikte zomerbanden al redelijk onmogelijk aan het worden. Naar winterbanden durf ik al niet meer te vragen…

  3. Oh, en de reden dat er standaard geen vierseizoenenbanden worden gemonteerd is dat het eigenlijk ‘geenseizoenenbanden zijn’. Niet goed in de zomer, niet goed in de winter. Een redelijk compromis voor wiens auto zijn dagen vooral slijt met wat ritjes in de directe omgeving, meer niet.
    En autofabrikanten verliezen niet graag vergelijkende tests in de bladen (als een auto op winterbanden staat, dan is in ieder geval duidelijk dat het weggedrag wat, eh, zweveriger zal zijn)…

  4. Je kunt mij toch niet wijsmaken Eric dat we wel naar de maan kunnen, maar niet een serieus goede vierseizoenenband kunnen maken? Dat het uitgesplitst wordt, komt omdat er verdiend moet worden. Is hetzelfde met vitaminepillen bijvoorbeeld: eentje voor de man, eentje voor de vrouw, eentje voor kinderen, een voor sportende mannen, een voor sportende vrouwen, een voor sportende kinderen, een voor mannen met last van de prostaat, een voor vrouwen in de overgang, een voor kinderen die veel chips eten… *zucht*

  5. Tja, de vijand van het goede is het betere en het ‘betere’ zit standaard onder je auto… Een band is *altijd* een compromis, alleen het niveau waarop het compromis wordt gesloten komt elk jaar hoger te liggen.

    • Ik denk dat de industrie een aardig handje meehelpt aan het in stand houden van de ‘vraag’ en dat we ons er allemaal een beetje te blind op staren. En dat alles onder de noemer ‘veiligheid’.

  6. Hier vrees ik toch dat je wat kort door de bocht gaat Viola. Een vliegtuig kan niet door de dampkring en een spaceshuttle vliegt niet echt lekker. Elk zijn specifieke kenmerken voor een specifieke job. Zo vooral ook met banden, voornamelijk het verschil in temperatuur zorgt ervoor dat een compleet andere samenstelling van het rubber nodig is. Jij draagt in de winter (vermoedelijk :)) ook andere kledij als je de deur uit gaat in vergelijking met de zomer. Als de technologie zo ver stond dat 1 type band alles kon, moesten ze in de F1 (het uitstalraam van autotechniek) bij regenweer niet binnenkomen om te wisselen…

    • Ja, daarom zijn er raketten om wel mee de dampkring door te komen… Het punt is dat het vroegah (en ik zeg niet dat toen alles beter was) blijkbaar niet nodig was om winterbanden aan te schaffen. Maar dat er een markt voor gecreeerd is die misschien niet helemaal ‘waar’ is. Zoals ik eerder zei: mensen worden bang gemaakt met veiligheidsaspecten om de verkoop te stimuleren. Bovendien: mensen leren niet meer goed autorijden. Ik heb destijds bijvoorbeeld nooit les gehad in rijden op sneeuw en ijzel. Zou verplicht moeten worden. Daarbij zou hufterig gedrag veel harder aangepakt moeten worden. Als we allemaal wat geduldiger met elkaar zouden zijn in het verkeer, zou dat een hoop ongelukken schelen. En dan maakt de band wellicht niet zo veel uit.

  7. Ik vind rijden in de sneeuw een heerlijkheid, ESP afzetten (dat komt toch alleen maar onnodig tussenbeide) en gaan met de banaan.
    Er is geen dag dat je vroeger op je bestemming bent. Iedereen achter elkaar op een 2 vaks baan waardoor je een vrij 2e rijvak hebt.

    En dan nog die heerlijke plezierritjes overdag of het holst van de nacht, waar je zijruit je vooruit wordt.

    In de sneeuw rijden is niet zo moeilijk, je moet gewoon kalm zijn en in zachtjes de gripgrens aftasten.

  8. Dat is natuurlijk zo Viola, er zit zeker een commercieel kantje aan. Er moet ook rook uit de schouw van bandenfabrikanten komen. Toch is de vergelijking met vroeger niet geheel correct. Een goede 20 jaar geleden wogen nagenoeg alle wagens slechts een goede ton en stonden ze op smalle (165 ร  175) banden. Het waren standaard al vrij perfecte sneeuwmobielen. Die reuzen waarmee we vandaag de dag het verkeer induiken wegen niet enkel meer maar staan ook op wel erg brede sloffen. Schuifpartijen en het hopeloos naar grip zoeken is dan ook het resultaat. Dat maakt winterbanden meer dan ooit nuttig. Zeker gezien de drukte die er vandaag de dag op onze wegen heerst, het minste oponthoud of ongelukje laat duizenden mensen aanschuiven…

    Een betere rijopleiding, voorbereiding op alle (weers)omstandigheden en een geduldig karakter zouden ons ook al flink op weg helpen…

  9. Zitten veel kanten aan dit verhaal, in een column bespreek ik er eentje. Mijn punt is ook: als er constant een koopimpuls opgewekt moet worden, dan werkt dat bij mij averechts. Ik moet helemaal NIETS kopen. ๐Ÿ˜‰

  10. Fijn, wat assertiviteit en een kritisch karakter ten overstaande van reclame. Zelf ben ik echter om, na wat jaren sukkelen met te brede banden in de sneeuw komen er (telkens in november) sinds een tweetal jaren smalle winterslofjes onder. Voor mij persoonlijk een wezelijk verschil. Maar moet toegeven dat ik met andere wagens (met banden die smaller waren) voorheen nooit echt in de problemen ben gekomen bij winters weer. Dus kan je weerstand ten overstaande van winterbanden wel begrijpen…

  11. Gewicht van een hybride (elektra-en benzinemotor plus accupakket) helpt niet echt mee met gladheid.
    Vind deze prijzen echter ook niet echt kloppen, ik lever 4 (onbekende) winterbanden 195.55.16 voor 368 euro incl. monteren balanceren etc. Merkwinterbandje zoals Fulda? 4 voor 516 euro inclusief kopje koffie.

  12. Winterbanden? Voor mij nooit meer zonder! Okรฉ, het is iets duurder, maar je krijgt er een hoop veiligheid voor terug. Zo kan je op een gladde weg veel beter – ik zeg niet: uitstekend – optrekken, sturen en remmen dan met een zomerband.
    Maar je moet met winterbanden niet sneller gaan rijden “omdat het kan”. Want dan geef je geld uit voor meer veiligheid, die je dan weggooit door harder te gaan rijden. Ook winterbanden hebben onder extreme weersomstandigheden een grens qua grip. Die ligt dan wel veel verder weg dan bij een zomerband, maar hij is er wel. Bovendien is de weg niet op alle plaatsen even slecht/glad, zodat je ook niet weet waar je wel en waar je niet lekker kan doorrijden.
    Nee, gewoon lekker rustig rijden en dan bieden winterbanden extra veiligheid.
    Wat is overigens het probleem om voor extra veiligheid wat extra te betalen? Je koopt toch ook een extra veilige auto en daarvoor laat je ook meer geld achter bij de dealer.

    • Ik koop een auto niet ‘voor extra veiligheid’, dan had ik een heel ander model moeten kiezen ๐Ÿ˜‰ En: wat knap dat je in andermans portemonnee kunt kijken… haha. Als het geld er niet is, kun je ze ook niet kopen he?

  13. Okรฉ, Viola, dat klopt. Maar het klopt ook dat er best wel eens acties zijn, zodat je een set van vier velgen met winterbanden voor een redelijke prijs kunt aanschaffen. En op het moment dat je je winterbanden gebruikt, slijten de zomerbanden niet; die gaan dus ook langer mee.
    Wat je ook vaak hoort/leest/ziet, is dat mensen in de winter niet met die lelijke stalen velgen willen rijden, maar – begrijpelijk – een extra set lichtmetalen velgen te begrotelijk vinden. Maar vervolgens zie je in de winter heel veel auto’s met die lelijke zwarte stalen velgen rondrijden, terwijl je voor een paar euro bij bijvoorbeeld Halfords een setje plastic wheelcovers aanschaft zodat je – in elk geval vaaf een afstand – niet meer ziet dat je op stalen velgen rijdt. Of rijden mensen in de winter graag voor gek, omdat ze het stoer vinden om te kunnen laten zien dat ze op winterbanden rijden?

    • Ja, ik begrijp het wel hoor Rick. Ik zie het nut ook best in, dat is het niet. Maar wees eens eerlijk: hoeveel dagen was het in het afgelopen jaar kouder dan 7-8 graden? Ik heb ze nog niet echt ‘nodig’ gehad dit seizoen!

  14. eeuwig zonde van de banden als je nu op winterbanden rijdt.. maar idd ze hebben meer grip en bieden dus meer veiligheid.. maar ik ben er van overtuigd dat je die veiligheid ook krijgt door enkel je rijstijl aan te passen, volgens mij ligt daar het grootste probleem..

    en dat mensen op stalen velgen gaan rondrijden snap ik ook niet ๐Ÿ˜† voor een paar tientjes extra heb je een mooi setje.. hoeft toch niet perse een echt dealer setje te zijn..

  15. Het is inderdaad handig om banden te hebben die voor alle vier seizoenen bruikbaar zijn. Ik vind winterbanden ook niet mooi staan onder mijn auto, maar veiligheid staat natuurlijk wel voorop. Ik heb regelmatig gehoord dat je een bekeuring kan krijgen in Duitsland wanneer je de verkeerde banden hebt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*