Wat ik van Saab vind…

saab-logoMensen die weten dat ik met enige regelmaat over auto’s en de mensen in de autoindustrie schrijf, vragen me de laatste tijd regelmatig wat ik nu vind van de perikelen rond Saab. Zelfs de radio weet me te vinden – helaas kon ik niet naar Hilversum komen op de uitzenddag. In eerste instantie denk ik bij deze vraag: ‘Wat moet ik daar nu over zeggen? Ik heb geen verstand van dit soort enorme businesstransacties’. Dat is ook wat ik tegen de redacteur van de radio zei. Toch wilde hij mijn mening horen, en dit is wat ik tijdens het voorgesprek antwoordde:

Saab 900 cabrio

Mijn vader heeft me altijd geleerd dat zaken doen met geleend geld niet handig & verstandig is. Als je moet lenen voor iets, dan heb je het geld zelf niet en ligt het begeerde artikel DUS niet binnen je bereik. Je kunt er dan voor sparen en als je genoeg hebt, kun je het kopen. Dat is hoe ik ben opgevoed, het is simpele boerenwijsheid (mijn Brabantse opa was boer), en ik heb hier altijd in geloofd. Mijn pa leende alleen voor zijn hypotheek en daarbij was aflossen – en wel zo snel mogelijk – het devies. Als dochter van zo’n man heb ik bijvoorbeeld ook nooit geld voor een auto geleend. Sparen: dat is wat je doet als je iets graag wilt hebben.

Saab Turbo

Natuurlijk is het kort door de bocht, maar gaat het nu over Saab, dan is wat mij betreft hetzelfde aan de hand als bij lenen voor een auto. Saab is – hoewel het al 60 jaar bestaat – slechts een klein merk en je kunt je afvragen of er ooit nog zoveel Saabs verkocht zullen gaan worden zodat de giga leningen die nu zijn/worden afgesloten terug te betalen. En winst te maken. Sentiment speelt mijns inziens een aanzienlijke rol bij alle ‘Redt Saab’ acties. Wie zei dat mannen als er gevoel in het spel is ook zakelijk kunnen blijven? Ikke niet. 😉 Er zijn veel mensen die het Zweedse merk zo’n warm hart toedragen dat ze graag willen dat het overleefd. Begrijpelijk. Meneer Victor Muller zal daar ook bij horen. Daarbij vermoed ik dat Muller het hele ‘spel’ van zakendoen enorm leuk vindt. En daarbij niet schroomt om tot het uiterste te gaan… Kan natuurlijk goed zijn, soms heeft het wel degelijk zin om de hulp van geldschieters in te roepen. Muller heeft er tenminste het lef voor. En voor het spelen van financiele spelletjes is daarnaast ook wat te zeggen want als je het goed bekijkt is alles hier op aarde een spel. Maar hoever moet je gaan? Wanneer is het genoeg?

Victor Muller

De ongeveer 3700 mensen die bij Saab werken en die nu al een tijdlang met hun handen in hun broekzak – en haar – zitten, waren destijds natuurlijk blij dat een man als Muller bestaat. Hij heeft het bedrijf Saab – in ieder geval tijdelijk – gered door zijn grote mate van geloof en persoonlijke inzet. Nu ze al maanden thuis zitten en er – volgens de laatste berichten – ook geen salaris meer wordt betaald, zullen ze minder happy zijn. Je kunt je afvragen of men daar – toen het bedrijf Spyker, nu opererend onder de naam Swan, het bedrijf Saab kocht – niet is blij gemaakt met een dode mus. Er zijn zoveel automerken om uit te kiezen tegenwoordig, zoveel modellen. Bovendien is de huidige trend die van downsizen, van groen en van elektrische modellen. Saab heeft dan wel plannen voor een ‘kleintje’  maar of die er op tijd is? Zoals het er nu uitziet niet… Ik durf het bijna niet te zeggen, en ik hoop uiteraard van niet, maar misschien is de tijd van Saab wel gewoon gekomen…

Over de Saab historie: 

Het merk werd in 1937 opgericht als Svenska Aeroplan Aktiebolaget (afgekort als SAAB en Zweeds voor ‘Swedisch Aeroplane Limited’) in Trollhättan, Zweden voor het bouwen van lichtgewicht jets. Eind jaren veertig zocht het merk manieren om zijn zaken uit te breiden en te differentiëren en men begon met het bouwen van auto’s. Het eerste Saab-prototye was de 92001 en werd geboren op 10 juni 1947. Deze auto had naast een revolutionaire aerodynamische vormgeving allerlei vernieuwende zaken zoals een tweetaktmotor, voorwielaandrijving en een kooiconstructie. In 1949 rolde de eerste in serie geproduceerde Saab 92 van de band.
Saab werd ook bekend om zijn turbomotoren waarmee het zich echt vestigde op de autokaart. Vanaf 1977 waren er turbomotoren beschikbaar in de Saab 99 en een jaar later in de nieuwe Saab 900. Saab was niet de eerste fabrikant die de turbotechniek toepaste in personenauto’s: Porsche, BMW en Chevrolet gingen Saab voor. De Saab 99 was echter wel het eerste familiemodel met turbo.

1 Comment on “Wat ik van Saab vind…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*