Vrouwen kopen vaker sportauto’s

Vrouwen kopen vaker sportauto’s.

In de sportautobizz hebben mannen het grootste aandeel. Toch kopen steeds meer vrouwen een luxe, of sportauto. In mijn omgeving zie ik het vaker, een dame met een eigen kledingzaak hier in de buurt rijdt bijvoorbeeld een zwarte Opel GT met witte racestrepen over z’n neus. Een opvallende verschijning in een straat die wordt gedomineerd door boodschappen-doend volk dat zich in MPV’s, stations en kleintjes verplaatst.

Porsche Cayman

Hier is het dus nog geen gemeengoed, maar in landen waar de auto een grotere rol in het dagelijkse leven speelt, zijn de signalen veelzeggen. In Canada overstijgt de vrouwelijke vraag naar sommige modellen zelfs die van mannen. Volgens een vrouwelijke Porsche-dealer in Toronto investeert de zelfstandige vrouw van nu – vaak veertigers die het ‘gemaakt’ hebben in de zakelijke wereld – graag in zichzelf en daarbij hoort ook een sportwagen. Overigens noemen we dit geen midlifecrisis, maar een midlifecorrectie! In veel gevallen hebben deze vrouwen namelijk hun eigen wensen ondergeschikt gemaakt aan die van het gezin, van de kinderen met name. En dan is het op een gegeven moment weer tijd om aan jezelf te denken en jezelf te verwennen.

Opel GT

In Canada wordt 10% van alle Porsches aan vrouwen verkocht, de Cayenne zelfs 13%. Nog meer Canadese cijfers, deze keer van Leasemaatschappij Leasetrader.com: de vrouwelijke vraag naar Ford Mustangs is 11.7 % gestegen ten opzichte van 2010. En ook Chevrolet Corvettes (14.3% gestegen), Mercedes S klasse, BMW M-modellen en Infiniti G37 stegen met resp 16,8, 13.8 en 9,7 %. Deze stijging in Canada wordt verklaard door het feit dat mannen in de afgelopen jaren van economische crisis 3x vaker hun baan kwijt raakten dan vrouwen. Bovendien is de arbeidsparticipatie van vrouwen in Canada gestegen naar 75% (in Nederland is dat 71,5%, maar hiervan werkt ruim driekwart ‘slechts’ parttime).

ford mustang

Waarom er niet meer op vrouwen geadverteerd wordt, is dan de vraag. Het is een bekend marketing-verhaal dat ‘mannen een auto die als vrouwenauto bekend staat niet meer willen’. Dus doet de industrie er alles aan om het fragiele mannelijke ego te sparen. Een uitzondering op deze regel is een Cadillac-reclame waarin de sexy TV actrice Kate Walsh (Private Practice & Greys Anatomy) achter het stuur van een CTS spint: ‘When you turn your car on, does it return the favour?’

Vrouwen krijgen – in tegenstelling tot mannen – overigens vaak geen positieve reacties als ze achter het stuur van een dure (sport) wagen zitten. Dat mag onze pret niet drukken, want vrouwen gaan voor het gevoel dat de auto hen geeft, niet voor het gevoel dat het in de buitenwereld oproept. Een veelgehoorde uitspraak van vrouwelijke sportwagenbezitters: ‘Alle zorgen en stress valt van me af als ik autorijdt. Ik voel me vrij, gelukkig en onafhankelijk.”

6 Comments on “Vrouwen kopen vaker sportauto’s

  1. “Het is een bekend marketing-verhaal dat ‘mannen een auto die als vrouwenauto bekend staat niet meer willen’.”

    Dat zou in de andere richting ook wel eens kunnen werken, dat ook vrouwen enkel maar een sportwagen wensen als deze een mannelijk, stoer imago heeft. Tot dergelijke conclusie kwam men ook al bij onderzoek op de markt van bieren, een biermerk dat meer vrouwelijker werd gepositioneerd werd door zowel mannen als vrouwen links gelaten. Als ze dan toch bier dronken hadden (ook) vrouwen liever een merk dat als typisch mannelijk te boek stond.

    Voor mij maakt het allemaal niet uit, als er maar meer sportwagens het straatbeeld komen verfraaien! (Alhoewel ik het helemaal niet erg zou vinden als daar toevallig een leuke dame met minirok uitstapt…)

  2. Wat mij betreft is gender marketing niet van deze tijd. We zijn allemaal mensen. Het merk dat dit het beste begrijpt – tenminste, als je naar de commercials kijkt – is Volkswagen. Veel humor, dat spreekt man en vrouw aan.

  3. Daar heb je gelijk in, alleen vermoed ik dat de sportwagenmarkt nog iets bijzonders is. Waar het meer om een gevoel draait en ratio niet steeds de plak zwaait.

    Nu ik er zo over nadenk zijn sportwagens an sich misschien wel de meest genderneutrale wagens die er zijn, in die zin dat ze kenmerken van beide geslachten bezitten. Meestal weelderige, zachte vormen gekoppeld aan een flinke portie kracht…

  4. Ja, dat zou kunnen hoor 🙂 Al vind ik spierkracht eigenlijk niet zo interessant. Het gaat om innerlijke kracht. En hoe komt die tot uiting bij een sportauto? Wat mij betreft door de lijnen, helder, tijdloos… En je kunt er hard mee. Met de nadruk op ‘kunnen’, niet moeten.

  5. Klopt, snel waar het kan maar traag waar het moet. Maar van een krachtige wagen kan je steeds genieten doordat je altijd de kracht altijd voelt (in algemene vlotheid, hernemingen) en de sound hoort.

  6. Klinkt echt alsof het een “big deal” is, dat steeds meer vrouwen een luxe of sportwagen nemen. We zijn allemaal mensen met behoeftes en intresses, en als je intresse of behoefte bij een mooie auto ligt, waarom niet? We leven niet meer in een tijdperk waar mannen fulltime werken en thuis komen en dan vervolgens van vrouw des huizes avondeten geniet. En waar vrouwen thuis zitten op de kinderen letten, huishoudelijk werk doen, zorgzaam zijn en koken…….:O! Die tijd is allang geweest. Ik vindt het dan ook raar, dat er nog steeds zoveel onderzoek wordt gedaan naar bijvoorbeeld: steeds meer vrouwen die luxe, sportwagen kopen. Of: Steeds meer vrouwen die voetballen. en ga zo maar door. Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld…. Elke ochtend op de fiets geniet ik altijd bij het zelfde kruispunt om dezelfde tijd van die prachtige vrouw in haar Ferrari California. En ze laat hem brullen echt waar. Zij is denk ik en samen met veel andere vrouwen! :D! een prachtig voorbeeld van een modernvrouw. En dit was misschien een beetje off-topic mijn grootste spijt daarvoor.

Leave a Reply to Alex Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*