Volkswagen Polo: Auto van het Jaar 2010

De Spaanse site Autopista – een van de leden van de Car of the Year verkiezing – mocht enkele minuten geleden de Auto van het Jaar 2010 bekend maken. Het is de Volkswagen Polo geworden! Gefeliciteerd daar in Leusden en Russelsheim!

VW Polo

Ik had de Opel Astra als winnaar getipt, maar de Europese autojournalisten dachten er anders over. Dit is hun lijstje:
1. Volkswagen Polo
2. Toyota iQ
3. Opel Astra

VW Polo2

Beetje teleurstellend moet ik zeggen, ik had ‘m dus op 1 of 2 bedacht. De Polo vind ik wel leuk – heb ‘m onlangs even bij onze Alkmaarsche dealer bekeken – maar om nou te zeggen: ‘Gutgut, wat is-ie vernieuwend ten opzichte van zijn voorganger: nee.’ Maargoed, de wegen van de autojournalisten zijn ondoorgrondelijk. Het heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat de Opel Insignia vorig jaar winnaar was. Wellicht wilde men niet twee keer op een rij een Opel als kampioen. En: de VW’s zijn pas een keer winnaar geweest en dus werd het hoog tijd. Ze maken tenslotte al jaren mooie producten die ook nog eens superpopulair zijn.

VW Polo 3

De rest van de lijst luidt: Skoda Yeti, Mercedes Benz E-klasse, Peugeot 3008 en de Citroen C3 Picasso.
Veel interessanter vind ik trouwens de uitslag van de Carwoman Car of The Year die in januari 2010 volgt. Ik heb al heel wat leuke inzendingen binnen, jullie doen goed je best, maar er kan nog meer bij. Spoor dus ook je medemens aan om me even een lijstje te sturen via violarobbemondt@gmail.com

17 Comments on “Volkswagen Polo: Auto van het Jaar 2010

  1. Zou nochtans ook mijn keuze zijn geweest als auto van het jaar. Is naar mijn bescheiden mening toch een grote evolutie tegenover de vorige. Ten eerste is het eindelijk een Polo geworden waarin ik in gezien zou willen worden. De vorige leek toch iets te veel op een winkelkarretje. Ook binnenin is hij een pak volwassener geworden. En de Bluemotion bewijst dat men geen complexe (met energieverslindend bouwproces) hybride nodig heeft om een ecologische wagen te creëren. Daarenboven gaat de 1.2TSI (105 pk) volgens de cijfers van AutoGids al in 8,9s naar 100. Een mooie winnaar volgens mij, zeker gezien de fletse concurrentie…

  2. Terechte winnaar inderdaad.
    Opel! Oeps ik ben in slaap gevallen?

    Hybride techniek is achterhaald… Bluemotion is veel eerlijker in de strijd tegen de CO-uitstoot.

  3. @Stijn en Ralph: altijd makkelijk om achteraf te praten. Waar was jullie reactie VOORDAT de uitslag bekend werd?
    Enne, nee fletse concurrentie was het ook niet Stijn. Ga maar eens kijken bij de Mercedes en de Opel-dealers. En vertel me dan maar eens wat je hebt gezien.

  4. @ Viola, toen was dit bericht er ook nog niet en kon ik deze reactie dus nog niet posten! 🙂 Nee serieus, de Polo is al langer mijn favoriete wagen van het jaar. Enkel een echte revolutie, zoals in ’98 met de bloedmooie 156 met zijn vernieuwende JTD’s, had deze wagen voor mij van de eerste plaats kunnen duwen.
    En zoals ik al in mijn eigen stem voor ‘Carwoman car of the year’ zei, de E-klasse en Astra zijn véél te sobere evoluties. Helemaal niets bijzonders aan de introductie van deze wagens. De Polo verbaasde me met zijn volwassen karakter, laag verbruik en (als 1.2) zéér pittige prestaties. De Astra kan zelfs helemaal niet op mijn goedkeuring rekenen. Hetzelfde recept als bij de Insignia, een véél te grote buitenkant zonder binnenin werkelijk meer ruimte te bieden. Zijn eeuwige rivaal, de Golf is intelligenter ontworpen, 4,20m aan de buitenkant en toch ruimte voor 5 volwassenen en flink wat bagage…

  5. @Stijn: je kende de genomineerden wel. Dus je had je voorspelling toen al bekend kunnen maken. Dan blijft de vraag: heb je de E-klasse en de Astra gereden en/of live bekeken?

  6. Tja in jouw lijstje kwam de Polo niet voor dus nee, ik heb hem niet vermeld. Maar het is al langer een van mijn favoriete wagens.
    De E-klasse en Astra heb ik wel in levende lijven gezien maar niet mee gereden. Ik ga dus gewoon verder op wat ik zie en lees en natuurlijk de technische fiche!
    In mijn ogen is de nieuwe Astra gewoon een dinosaurus, de wagen is blijven groeien en meer gaan wegen zonder daarvoor nuttige ruimte terug te geven. In deze tijd van lichtere en ecologischere wagens vind ik hem wat achterhaald. Combineer dit met lichtjes verouderde motoren en ik vind het helemaal geen kandidaat voor auto van het jaar…

  7. @Stijn: mmm. Ik zal je het voordeel van de twijfel geven. In ieder geval vond ik de Polo heel aardig (zoals alle VW’s) maar ik lag er ook niet wakker van in de zin van: ‘die mot ik hebbuh’. VW heeft andere modellen die ik aantrekkelijker vind, de Scirocco had ik bv een prijs gegeven. 🙂

  8. Ik vind de Polo ook bijzonder geslaagd. Hier in Winterswijk staat een witte vijfdeurs versie met fraaie zwarte velgen. Heel erg stoer mag ik wel zeggen…
    De Polo is een nieuwe auto die ik best zou willen rijden.

  9. Sure, de Polo is al jaren geslaagd… gaap… Waarom nu opeens al die fuzz? Ik ben geneigd om te zeggen: omdat men zuiniger wil/moet rijden (van de baas) en wil/moet downsizen. Opeens mogen kleine auto’s wel. Ik heb er niets op tegen hoor, vond de Polo altijd leuk. Maar dat heren – die er voorheen hun neus voor optrokken – er opeens lyrisch van worden…

  10. “mmm. Ik zal je het voordeel van de twijfel geven.” –> Ik zit percies terug op school (bedankt juffrouw) :)!

    En inderdaad vroeger trok ik mijn neus op voor de Polo. Het exterieur was weinig meer dan een doosje. Het interieur was degelijk, maar vooral goed in het opwekken van depressies. En als je op de achterbank zat had je allesbehalve een veilig gevoel, 20cm achter je hoofd eindigde immers de wagen. De nieuwe vind ik echt een mooi uiterlijk hebben. Een kleine Golf maar dan véél strakker en met mooie bredere wielkasten. Vanbinnen is alles niet plots frivool geworden maar het is toch een opmerkelijke verbetering. En de wagen voelt groter en veiliger aan, terwijl hij toch onder de 4m blijft. Combineer dit met moderne techniek onder de motorkap en je krijgt oftewel zéér zuinige oftewel zuinige en vrij snelle karretjes. Voor de rest heb ik niet zoveel met VW, de Golf vind ik eveneens intelligent ontworpen (verhouding interieur/exterieur) en best wel keurig en luxueus vanbinnen alleen doet zijn buitenkant me wat minder (flauwer vormgegeven, minder strak). De Scirocco is niet lelijk maar zit wat tussen coupé en 3-deurs in. Hij is helemaal niet zo handig (hoofdruimte achteraan en kofferruimte) als een Golf 3-deurs maar ook niet zo mooi en leuk om mee te rijden als een echte coupé (Audi TT bijvoorbeeld). Passat is ook aardig maar in dat segment zou ik de Avensis Wagon kiezen. En andere VW’s zeggen me meestal al helemaal niets…

  11. Haha, ja jongen luister maar even naar deze juffrouw Viola. 😆 En wat kan het schelen of de Scirocco achterin ‘niet handig’ is? Ik koop mijn auto’s niet voor de mensen die soms achterin zitten.

  12. Dus als ik het goed begrijp wilt dit dus zeggen dat (jij) vrouwen enkel naar het uiterlijk kijken en wij mannen naar het totaalpakket? 😮 Tsss, er is meer dan enkel uiterlijk schoon in de wereld juf Viola! 🙂

  13. Ik hoor ook bij de groep die zich geen moer aantrekt van ‘wat de anderen denken’, en vind kleine auto’s doorgaans leuker dan grote.
    De voorgaande Polo’s vond ik echter niet zo spannend en in sommige Polo’s kan ik zelfs niet eens zitten! (de oude Polo Coupé bijvoorbeeld). Maar de nieuwe ziet er heel volwassen uit (is natuurlijk ook gegroeid) en heeft een lekker strak uiterlijk.
    Dus met name over een exemplaar in wit met een paar kekke zwarte velgen wil ik best even ‘fuzzen’ 🙂

    Overigens: Dank je voor de link, je bent een schat! 😳 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*