3 Comments on “Verboden VW Polo commercial

  1. Da’s al een oudje hoor Viola!

    Sta me toe een woordje uitleg te verschaffen dat ik begin 2005 neerpende:

    Nog drie maanden tot Pasen en Volkswagen zit al met een ei. Ondanks vurige NEIN-kreten vanuit Wolfsburg wijst er een beschuldigende vinger naar het innersanctum van de Duitse autoconstructeur en diens reclameagentschap DDB Londen. Beweegreden van deze klachtenstorm is een viraal reclamefilmpje, een verdachte Saudi en een onvernielbare Polo – blijkbaar een goed idee op voorwaarde dat je al vijf jaar geen krant meer gelezen hebt…

    Wat binnen de industrie bekend staat als een viraal pubje is in realiteit een vurige bacterie die aan hoge snelheid over het net zoeft. De benzine wordt geleverd door fora, blogs, kranten en je eigen adresbestand waardoor een enorm aantal mensen reclame te zien krijgt van een advertreerder die er absoluut niets voor hoeft te doen. Dat het meestal om delicate of gewaagde campagnes gaat die in de traditionele pers heftige reacties uitlokken, mag blijken uit de Ford Ka-spot die alleen online (en enorm succesvol) dienst deed.

    Zelfde verhaal voor de oerdegelijke Polo met een pikant detail: “Volkswagen and its advertising agency DDB London insist they had nothing to do with a professionally made commercial making rounds on the Internet that features a suicide car-bomber whose attack is stymied when he blows himself up while his VW Polo remains intact”. En toch toont deze spot een professionele aanpak en veel Duitse Marken die het VW-statement zwaar ondermijnen: “Britain’s Media Guardian reported the ad’s makers, a duo known as Lee and Dan, were given 40,000 British pounds, $75,000, and access to the lastest Polo model to do the shoot”. “The ad got out accidentally and has spread like wildfire. It wasn’t meant for public consumption. We think the spot reflects what people see in the news everyday, and in this instance the car is the hero that protects innocent people from someone with very bad intentions. We’re sorry if the ad has caused any offense” luidt het antwoord van de Londense creatievelingen Lee-and-Dan die bekend staan voor hun controversiële aanpak.

    Vrij vertaald klinkt dit natuurlijk als ‘iemand liegt’. Speculaties wijzen op een weldoordachte beslissing van hooggeplaatste VW- en DDB-figuren die de anonimiteit van het internet gebruiken om het salvo media-aandacht met plezier te incasseren. “Some renegade account exec or brand manager told a few people to go do some cool viral thing but, at the same time, to keep quiet about it. In fact, there’s probably an annual budget set aside at the beginning of each year for this sort of thing and those using the budget are simply told to do with it what they choose on a timeline of their choosing.” Dat het merendeel van de internetgebruikers dit onder cool catalogeert, is zo goed als zeker. Dat VW-boss Bernd Pischetsrieder de komende weken een gepantserde Phaeton naar huis rijdt eveneens. Want als puntje bij paaltje komt blijft deze thematiek de grootste zwakte van een interweb: Wat is ethisch en wat niet? Waar ligt de grens? Wie bepaalt die grenzen? Als onderdeel van de digitale gemeenschap kan ik alleen stellen dat deze evolutie snel uit de hand kan lopen en ongetwijfeld een spelletje wordt van ‘nog straffer/‘nog meer’. Hou het zoutvat alvast in de aanslag…
    (Quotes: Rense.com)

    En daarmee is de langste comment ooit een feit 😉

  2. Hey Djivy, dank voor je uitgebreide commentaar. Ik kan me helemaal voorstellen dat men dit bij VW vanuit politiek en commercieel oogpunt expres via het Internet heeft verspreid. Schijnheilig noem ik dat, (links lullen, rechts zakken vullen) maar ook wel weer begrijpelijk dat zoiets gebeurt. Het Internet is nu eenmaal HET medium voor wereldwijde verspreiding van van alles.
    Ik wist overigens wel dat de commercial oud was hoor, ik vind het voor dit blog niet zo heel belangrijk dat ik bovenop het nieuws zit. Ik gebruik wat ik leuk vind, of dat nu oud of nieuw is. Grtz!!

Leave a Reply to LydiaM3 Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*