Toyota’s groenfactor

klavertje vierBij Toyota zijn ze het ‘gezeur’ over de – naar verluid – hoge vervuilingsgraad van de ‘grote’ accu’s waarmee hun hybrides worden aangedreven blijkbaar meer dan zat. Het Japanse merk, dat als eerste door had dat we naar alternatieve brandstoffen en aandrijving toe moeten en daar ook meteen mee kwam, komt nu met een opsomming van feiten over hun Full Hybrid Auris en Full Hybrid Prius. Ze zetten de tegenaanval in: 

-De batterij weegt 38 kilo
-Gewicht is inclusief stalen veiligheidsframe, koeling en kabels
-Batterij heeft de afmeting van slechts drie schoenendozen
-Batterij gaat autoleven lang mee
-Taxi-Prius’en bekend met meer dan 500.000 kilometers op de teller
-In Nederland rijden al meer dan 35.000 Full Hybrid Toyota’s rond
-In geval van een aanrijding is de prijs van een nieuwe batterij inclusief montage circa 1.800 euro.
-Vervangingsratio van de batterij is nog minder dan een promille

Toyota Prius 20102

Daarnaast vermeldt men bij Toyota dat ze een een manier hebben gevonden om van oude accu’s nieuwe te maken. Hiervoor zal men nikkel terugwinnen om te gebruiken in nieuwe batterijpakketten. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar zorgt er ook voor dat er minder nikkel hoeft te worden gewonnen. Dus ruil je je oude Prius of Auris in, dan wordt de accu gerecycled als ruw materiaal voor de productie van roestvrij staal. 

Toyota Auris 2010

Het procedé wordt nu allereerst ingevoerd in Japan maar zal later ook in de rest van de wereld worden geïntroduceerd.

Nog even een noot over groen rijden: je bepaalt de groenfactor van je auto voor een groot deel zelf, door je rijgedrag. Flink gas geven = niet groen. Rustig uit laten rollen etc = groen. Dus als je met je (lease) Prius of Auris continue op de linkerbaan op allerlei bumpers kleeft en er bij de minste centimeter ruimte met 180 km/h langs spuit, dan zijn ook deze hybrides niet groen.  Ik wilde het maar even gezegd hebben…

15 Comments on “Toyota’s groenfactor

  1. Dag Viola, dit is 1 van de mooiste autoberichten die in gezien heb.
    En ik zie er echt veel.
    Dit is een perfecte vorm van autoverslaggeving.
    In heel korte tijd lees ik alle informatie die ik nodig heb.
    Ik ondersteun dit bericht volledig.
    Ik hoop dat je me 1 opmerking toestaat.
    Dit is niet als kritiek bedoeld.
    Als U (lease) er niet bij zet is dit een bericht zonder enige lichte sneer naar wie dan ook maar.
    Twee foto`s maken het bericht af.
    Auto-shop of niet, maak niet uit.
    Het klavertje 6 geeft aan dat de ontwikkeling van deze auto`s geen kwestie van geluk is.

  2. Ja Viola, maar dat komt omdat mijn werkgever een mooie deal voorstelde.
    Ik ben dus ook iemand met een “leasebak”.
    Ik heb haar dit berichtje laten zien.
    Alleen op basis van jouw woorden is er dus een mailtje weg naar Toyota met een verzoek voor een nieuwe offerte.
    Dat is dus binnenkort mogelijk een leuke verrassing voor George.

  3. Ik betwijfel of dat zo is Steven, of het moet in een volgend leven zijn. Er zal eerst een manier gevonden worden om op een groene manier (zonne, wind, getijden) snel en goedkoop heeeel veel energie op te wekken. Er is nu nog lang niet genoeg beschikbaar voor ons allemaal en dus zal slechts het topje van de ijsberg groen rijden. Het is op dit moment nog niet veel meer dan een leuk marketingverhaal voor de merken. De minderheid zal er in de komende jaren echt gebruik van kunnen maken. De meeste mensen rijden nog op de conventionele manier, met verbrandingsmotoren. Ook over tien jaar, denk ik.

  4. Volgens wetenschappers hebben we nog maar slechts een fractie van de aardolie verbruikt. Er schijnt bijvoorbeeld heel veel olie onder de smeltende ijskappen van de Noordpool te liggen. Alleen is/was die veel moeilijker (en dus duurder) te winnen omdat het dieper ligt. En onder een lading ijs, dat nu – hoe handig – wegsmelt. Ach ja, dit is een discussie die nog jaren zal duren, me dunkt. In the meantime is het goed als er naar alternatieven wordt gekeken. Daar blijft de industrie lekker fris van.

  5. Hm lijkt me een tof land alleen ga je er wel last hebben van een dik gat… in de ozonlaag :). Bovendien zijn Porsche’s (en dus jouw Cayman) er wel een stuk duurder. Nuja je kan nog altijd een goedkope Engelse Cayman op de kop tikken en die meenemen naar ginds.

  6. Toen ik een jaar of zes was kregen we op de lagere school al les in de doctrine van de Club van Rome, met die aardbolletjes die als een kaars opbrandden. Toen zou er nog hoogstens voor dertig jaar olie in de grond zitten. Zevenendertig jaar en een royale verdubbeling van de wereldbevolking later hebben we nog voor veertig jaar olie…

  7. Ja, ik denk ook dat we nog maar slechts het meest oppervlakkige korstje van de onze aarde hebben aangesproken. Wil natuurlijk niet zeggen dat we moeten verkwisten, maar wel dat er – omwille van geld verdienen – ook zwaar gebruik wordt gemaakt van bangmakerij. What else is new, de kerk weet er alles van.

  8. Nou, da’s dan een mooie reden om wat minder plastieken rommel uit China te halen en voor mooie, in letterlijke zin duurzame spullen te kiezen. Een oud-collega van me kocht een nieuwe stereo voor 300 euro omdat hij de blauwe LEDjes zo mooi vond en flikkerde zijn drie jaar ‘oude’ apparaat zo de container in. We komen om in onze afvalbergen omdat we alles ‘nu’ willen, geen oog (in dit geval:oor) voor kwaliteit hebben en denken dat ‘nieuw’ altijd beter is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*