Topper: Audi Quattro Concept

Stefan-Sielaff

Met de Quattro Concept 2010 viert Audi dit jaar 30 jaar Quattro-techniek. De spirituele opvolger van de Sport Quattro uit 1984 is gebaseerd op de Audi RS5. Audi’s designchef Stefan Sielaff, die nauw samenwerkt met Walter De’Silva, vertelde me tijdens de Salon van Parijs: “De oer-quattro was bepaald geen elegante schoonheid, maar wel een karaktervolle auto. En volgens de technische kennis van toen was een doosachtig design goed voor de aerodynamica. Hij werd dan ook puur op functionele waarden ontworpen – hoekig, kubisch, recht – en dat droeg bij aan zijn unieke emotionele aantrekkingkracht. Het werd een echt icoon, de auto zag er krachtig uit en mensen zeiden er destijds over: ‘hij knuffelt de grond’. ”
audi-oer- quattro

De Quattro Concept 2010 werd gebouwd bij de laatste aanwinst van het VW-concern, Italdesign, en weegt ongeveer hetzelfde als zijn stamvader terwijl hij wel alle moderne veiligheidstechnieken aan boord heeft. Om dit gewicht te halen experimenteerde men met materialen. Het grootste deel van zijn sportieve carros is gemaakt van aluminium, maar de motorkap en de achterklep zijn van koolstofvezel.

Over de klassieke designelementen die aan dit eerbetoon werden toegevoegd, zegt Sielaff: “Als eerste zijn dat de extreem korte overhangen en korte wielbasis die vanuit de proporties gezien heel belangrijk zijn. Verder de gewelfde tornadolijn – het is een mix van Quattro-blisters en de golvende heuplijn van de A5 – waardoor de wielkasten heel sterk geaccentueerd worden. De dikke C-stijl, de luchtuitlaten aan de zijkant van de motorkap en uiteraard het verlaagde dak, dat bijdraagt aan een lager zwaartepunt.”

Audi Quattro Concept 2010

In cijfers werd de wielbasis van de RS5 voor deze showcar met 150 mm ingekort en het dak verlaagd met 40 mm om de auto uiteindelijk afmetingen van 4.28 meter lengte, 1.86 breed en 1.33 hoogte te geven. De overhang achter werd met 200 mm ingekort voor een meer uitgebalanceerd profiel. Voor deze concept werd niet de achtcilinder motor van de RS5 gebruikt, maar een lichtere versie van de vijfcilinder lijnmotor uit de TT RS. In de Quattro concept werd deze 2.5 liter TFSI motor in lengterichting geplaatst en opgevoerd naar 408 pk met een trekkracht van 480 Nm dat al bij 1600 tpm beschikbaar is. De motor doet het samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak en de laatste generatie full-quattro-aandrijving met kroonwiel-differentieel. De sprint van 0 naar 100 duurt 3.9 seconden en hij doet alles bovendien zonder al te veel te drinken: gemiddelde verbruik is 8,5 slechts l/100 km.

Audi Quattro Concept 2010-a

In levende lijve ziet de Quattro concept er assertief uit met zijn randloze singleframe grille, prominente luchtinlaten voor en op de motorsport geïnspireerde zeven dubbelspaakse 20 inchers in de uitgeklopte wielkasten. Helemaal van nu zijn de LED-verlichting en de uitklapbare – en instelbare achterspoiler. Sielaff: “Bij coupés is van nature geen goede aerodynamica op het achtersteven aanwezig, maar we wilden er ook geen reusachtige strijkplank op timmeren. Dus hebben we gekozen voor een automatische tevoorschijn komende én instelbare achterspoiler zoals we dat ook al langer op de TT, de R8 en de A7 doen. Verder is het voor de aerodynamica van belang dat we de onderkant van de auto hebben bekleedt. Sinds we dat doen, is de luchtweerstand van onze auto’s enorm verbeterd.”
In het interieur overheerst beige leder en carbon en de twee kuipstoelen wegen maar 18 kilo per stuk terwijl de bestuurder en passagier worden omarmd door drie- of vierpuntsgordels. De slanke middenconsole biedt plaats aan de versnellingspook en aan het ‘touchpad’ waarmee de Multi Media Interface (MMI) kan worden bediend. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal uitgevoerd en de graphics van de racing modus doen ook denken aan die van de oer-quattro, die ook een digitaal instrumentarium had. Er is zelfs een stopwatchfunctie. Ik heb een filmpje gemaakt, zie hier:
 

Of de Quattro Concept in productie gaat, ligt aan de reacties van het publiek. Zijn die positief, dan zouden we de Quattro binnen drie jaar op de weg kunnen spotten. VW CEO Winterkorn is in ieder geval ‘voor’, zo vertelde hij insiders tijdens de Parijse Autosalon…

1 Comment on “Topper: Audi Quattro Concept

  1. Fire up the quattro!!

    Prachtig concept, Ik hoop dat’ie in productie komt, precies zoals hij er nu bijstaat.
    Geen water bij de wijn doen deze keer!

    Ga ik alvast sparen…………

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*