Top 5: mooiste concepts uit Genève

header-geneve2011

Om een concept – of productieklaar model – mooi te vinden, moet ik iets in mijn binnenste voelen ‘bewegen’.  Tijdens de Autosalon van Geneve spotte ik afgelopen week weer een heleboel bijzondere concepst, deze vijf brachten die lach op mijn gezicht en de ‘Wow’ op mijn lippen:

Geneve-Alfa 4C concept

1. Alfa Romeo 4C
Door de haag van mensen heb ik hem op de Salon steeds stukje bij beetje bekeken: de Alfa Romeo 4C. En ja: EINDELIJK weer een fijn Alfamodel. Hij ‘kijkt’ zoals een Alfa hoort te kijken, zelfbewust, krachtig en sexy.

Geneve-Alfa 4C concept-achter

Daarbij is het weer een achterwielaangedreven coupe met middenmotor, factoren die de rijervaring eer aan zullen doen.

Geneve-Alfa 4C concept-opzij

Hij is gemaakt van materialen waaruit ook de 8C Competizione bestaat: carbon en aluminium en de motor is een 1.750 turbobenzine met directe injectie die het samen doet met de dubbele, droge koppeling ‘Alfa TCT’ en de Alfa DNA selector. Ik zeg: produceren die handel.

Geneve-Renault-Captur-opzij

2. Renault Captur Concept.

Twee nieuwe concepts op de stand van Renault: de R-Space en de Captur. De laatste sprak mij het meest aan. Het is een crossover die vooral sportiviteit moet uitstralen.

Geneve-Renault Captur concept2

Zijn makers, onmiskenbaar onder leiding van Laurens van den Acker, gaven hem gespierde looks en al net zo’n presence als de Dezir die eind vorig jaar in Parijs debuteerde.

Geneve-Renault Captur concept3

De 22 inch velgen maken deze concept helemaal af. Hij is voorzien van een 1.6 liter grote dubbele turbo dieselmotor die 160 pk en 380 Nm levert en het doet met een versnellingsbak met dubbele koppeling. Topsnelheid: 210 km/h. Roken doet hij matig: uitstoot is 99 gram CO2 per km.
Ook de promo-filmpjes die men bij Renault maakte over deze twee auto’s vond ik erg grappig, ik zal ze later posten.

Geneve-VW bulli concept-3

3. Volkswagen Bulli

De naam verwijst naar de legendarische Volkswagen T1 Minibus die in de volksmond de bijnaam Bulli kreeg. Hoofd-ontwerper van de VW groep, Walter de’Silva en zijn team kregen inspiratie en de duotone lak, een V-vormige uitsnijding op de neus en het grote VW-logo op de neus zetten de sfeer.

Geneve-VW bulli concept-2

Hij is amper vier meter lang (formaat Polo) en je kunt er met z’n zessen in op twee rijen. Leuk is dat deze Bulli op multimediaal gebied samenwerkt met een op het dash geintegreerde iPad waarop je alle functies kunt bedienen. De geluidsinstallatie is ontwikkeld in samenwerking met de Amerikaanse gitaarbouwer Fender.

Geneve-VW Bulli Concept

De Bulli is voorwielaangedreven en dat komt voor rekening van een elektromotor. Ook de ‘klassieke’ 1.4 liter benzinemotor kan ingebouwd worden.

Geneve-Pagani Huayra-voor

4. Pagani Huayra

Op het over the top bling-bling gevoel worden we getracteerd door wederom Italianen: Horacio Pagani showde zijn nieuwe Huayra (spreek uit Waira). Ik sprak de kleine man, die uiteraard apetrots is op zijn nieuweling, eventjes en werd meteen uitgenodigd om de auto in de zomer te komen rijden.

Geneve-Pagani Huayra-achter

 Dat moet spannend worden, want er zit een 6.0 liter V12 van de AMG-afdeling van Mercedes onder de kap. Die drukt je met meer dan 700 pk en 1.000 NM aan koppel diep in de stoel. 

Geneve-Pagani Huayra-int

Over belangstelling heeft Horacio niet te klagen, de makers kunnen slechts 25 Huayra’s per jaar bouwen en ze hebben al vijftig orders binnen. Een Huayra Roadster staat ook nog op de planning.

Geneve-Ferrari FF-3

5. Ferrari FF

Wat minder flamboyant dan anders, en meer ingetogen vind ik deze Ferrari FF. Ik was zeer aangenaam verrast want ook in real life bracht het model wat reuring in mijn buik teweeg. Zo zie je maar weer dat het gevoel niet altijd groots en meeslepend hoeft te zijn.

Geneve-Ferrari FF-2

Toch is het een echte Ferrari, dat laten zijn prestaties zien. Deze rode duivel in engelenkleed is de enige Ferrari met vier zitplaatsen én een fatsoenlijke bagageruimte, hij is ook de eerste wagen uit Maranello met vierwielaandrijving.

Geneve-Ferrari FF

Onder de kap zit de 6.3 V12 met 660 pk en 683 Nm aan koppel. Daarmee doet hij de 0-100 in 3,7 seconden en haalt hij een top van 335 km/h.

Geneve-Vision2

Extra: Nog een geweldige concept is uiteraard de BMW Vision Connected Drive. Daarover valt veel te vertellen en dat doe ik later, hier. Ook dit studiemodel bracht – zowel van uiterlijk als van kunnen – de ‘wow’ teweeg.

2 Comments on “Top 5: mooiste concepts uit Genève

  1. WTF, Viola heb jij komende zomer de kans om in de nieuwe Pagani Huayra te mogen rijden?
    Dat zou ik zelf ook wel willen als ik in juni de fabriek bezoek.

    Waar en hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

  2. We gaan het zien Eddy, maar bij sommige Italianen is het een pre als je ‘n blonde vrouw bent en journalist bovendien 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*