‘Snoepreisjes’ Volkswagen bestraft

olympische-ringen Moest wel lachen toen ik dit net las: :
‘Volkswagen Duitsland heeft een conflict met de Duitse fiscus over het opvoeren van de kosten van een journalistenreis naar de Olympische Spelen in Bejing als bedrijfskosten.
Volkswagen nam afgelopen zomer journalisten mee naar Beijing en dat reisje kostte 25 duizend euro per persoon. Maar de Duitse fiscus vindt het geen bedrijfskosten, zo blijkt.
volkswagen

Dat wordt dus een duur reisje dus voor de autofabrikant volgens het Duitse Newsroom.de, een website voor journalisten, waar De Nieuwe Reporter op wijst. En dubbel duur, want de Duitse fiscus ziet het snoepreisje niet als werkgerelateerd. De betreffende journalisten moeten de geldwaarde van de reiskosten beschouwen als belastbaar inkomen, aldus de fiscus. Maar de kosten daarvan zal Volkswagen hen vergoeden, heeft het autoconcern toegezegd.
Volgens de Süddeutscher Zeitung heeft Volkswagen bij elkaar zeventig journalisten uitgenodigd naar Beijing, waarvan dertig Duitse. Het waren autojournalisten, lifestyle-journalisten en freelancers. De krant meldt dat er redacteuren zijn die door het vervelende akkefietje problemen met hun chefs hebben gekregen.
Het geval leidt tot hevige discussie over de ethiek van het vak en over inhalige journalisten die zich aan de ene kant ethisch en terughoudend voordoen maar ondertussen graag perskorting op nieuwe auto’s opstrijken of een ticket van Air Berlin voor de halve prijs kopen. Dat automerken journalisten uitnodigen voor persreizen naar zuidelijke oorden met luxe hotels als er nieuwe modellen worden gepresenteerd, is al heel lang gebruikelijk in de sector. Maar het besluit van de fiscus zou daar nu best een einde aan kunnen maken. Volkswagen vreest de krantenkoppen, net als collega-autofabrikanten, nu hun innige verhouding met de pers op deze manier openbaar is geworden.’ Bron: AM Update

Ik kan me nl nog goed mijn eerste persreizen herinneren. Niet dat ik het niet heeeeerlijk vind om in de spreekwoordelijke watten te worden gelegd – wie houdt er nou niet van luxe – maar soms vond ik het een beetje too much. Ik kan me met name een reis herinneren waarbij ‘s avonds tijdens een feest op een landgoed ter ere van een nieuw model hele blikken zeer schaars geklede ‘fotomodellen’ waren opengetrokken om de autojournaille te ‘vermaken’. Ik heb er werkelijk met verbazing naar staan kijken, al vraag ik me wel af wie van de Nederlandse pers er ook daadwerkelijk ‘gebruik’ van heeft gemaakt. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mij zijn mijn Nederlandse collega’s behoorlijk netjes.
ijshockey

Dat de fiscus het bovenstaande reisje bestraft, vind ik wel terecht. Wat hierboven wordt beschreven was tenslotte geen echte persreis waarbij je een nieuwe auto gaat rijden om erover te schrijven. Volkswagen is sponsor van de Olympische spelen en krijgt daarom allerlei zitplaatsen/hotelkamers aangeboden. Die zij op haar beurt dan weer aanbiedt aan haar goede relaties. Daarom begrijp ik ook niet helemaal dat de reis 25.000 euro per persoon heeft gekost…
Het was dus een relatiereis. Nu is dit in vele branches heel gebruikelijk – neem de beautybranche – dus dat het nu alleen hier wordt bestraft vind ik ook weer niet helemaal eerlijk.
Overigens ben ik ook wel eens met VW meegeweest naar de Olympische winterspelen, toen die in 2006 in Turijn werden gehouden. Was een gezellig dagje, naar een ijshockeywedstrijd geweest, lekker gegeten en toen weer naar huis. Sjjjjjt… laat de fiscus het maar niet horen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*